וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אתם חייבים לשים לב כשאתם קונים דירה יד שנייה?

אלה רודניק

7.10.2018 / 8:00

רכישת דירה שלא מקבלן עשויה לעיתים להיות יותר משתלמת מרכישת דירה מקבלן. מה כדאי לבדוק לפני החתימה על החוזה כדי לוודא שהעסקה תתבצע באופן חלק? מדריך

עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: העלויות הנלוות בעת רכישת דירה)

רכישת דירה היא הרכישה המשמעותית והיקרה ביותר שעושה האדם הממוצע במהלך חייו. רבים חושבים כי אם הם כבר רוכשים דירה, עדיף שתהיה דירת יד ראשונה מקבלן, אך זה לא תמיד נכון. לעיתים קרובות ניתן למצוא דירות יד שניה במצב מעולה ובמחיר מופחת.

דירות יד שניה מהוות חלק משמעותי משוק הדיור בישראל. על פי נתוני משרד האוצר, רוב מוחלט של הדירות הנמכרות בתל אביב הן דירות יד שניה, כך גם בבני ברק ובערים נוספות בהן לא נותרו כמעט קרקעות לבנייה. אך בעוד ברכישת דירה מקבלן ברור כי האחריות לכל תקלה או נזק בדירה נמצאת באחריותו - ברכישת דירה מיד שניה הדברים מסובכים יותר.

בעת רכישת דירה יד שניה יש לשים לב למספר נקודות אשר יבטיחו מינימום הפתעות שליליות כאשר נכנס לדירה.

1. נסח טאבו מעודכן

הוצאת נסח טאבו מעודכן היא חובה בסיסית בכל הקשור לרכישת הדירה. על רוכש הדירה להוציא נסח טאבו מעודכן באתר משרד המשפטים באינטרנט. שימו לב כ החל מה-1 בינואר 2018 לא ניתן לקבל נסח טאבו בלשכת רישום המקרקעין. באמצעות נסח הטאבו, ניתן לראות האם הדירה רשומה על שמו של המוכר, האם הדירה משועבדת והאם רובץ על הדירה חוב משכנתא. שימו לב כי גובה סכום המשכנתא הכתוב בנסח הטאבו הוא המשכנתא שניתנה במקור ולכן יש לדרוש מהמוכר יתרה לסילוק משכנתא לכל הפחות ובהמשך מכתב כוונות מהבנק. כפי שניתן להבין, בדיקת נסח הטאבו היא החשובה ביותר, וגם אם בעלי הדירה או המתווך הראו לכם נסח טאבו, אל תתפשרו ובדקו אותו בעצמכם. בדיקה זו עשויה להציל מאות אלפי שקלים.

עוד באותו נושא

עשו עסקה: איפה נמכרה דירת 4 חדרים ב-775 אלף שקל?

לכתבה המלאה

2. ביקור בנכס

על רוכש הדירה לעשות שני ביקורים לפחות בנכס. האחד, באור יום ואילו השני, בשעות הלילה. אור יום יעזור לרוכש לעלות על תקלות שניתן להבחין בהן רק כאשר ישנו אור טבעי (ותתפלאו לגלות, ישנן תקלות רבות מסוג זה) ואילו ביקור בנכס בשעות הלילה יאפשר התבוננות טובה יותר על איך תראה שנת הלילה שלכם. פעמים רבות רוכשי דירה מגלים כי הקיוסק התמים מתחת לדירה שרכשו הופך בלילה לבר רועש וכן הלאה.

3. סביבה

כאשר רוכשים דירה (הדבר נכון גם לדירה חדשה) חשוב לבדוק שהסביבה מתואמת עבורכם. כלומר, אם יש לכם ילדים, חשוב שיהיו להם מוסדות מתאימים בקרבת הבית: מגרש משחקים, גן שעשועים וכן הלאה. אם אתם קשישים, כדאי שיהיו בסיבת הבית מועדוניות, קופת חולים וכו'.

4. ליקויים

בעוד דירה חדשה מקבלן מגיעה עם אחריות, ברכישת דירה יד שניה על רוכש הדירה לאתר את התקלות עוד בטרם הרכישה. לכן, על אף שהמוכר מחוייב להצהיר את כל הידוע לו, מומלץ להזמין בעלי מקצוע שיאתרו נזילות, בעיות בחשמל, בעיות בתריסים, בעיות בברזים וכן הלאה.

5. זיכרון דברים

זיכרון דברים הוא חוזה מחייב לכל דבר ועניין. גם אם המוכר לוחץ עליכם ממש, מומלץ לא לחתום עליו מאחר ובמועד החתימה על זיכרון הדברים טרם הספקתם לבצע בדיקות ולהתייעץ עם בעלי המקצוע הרלוונטים. עדיף להסתכן בכך שיגיע רוכש אחר, מאשר לרכוש דירה שטרם הספקתם לבדוק אותה והיא עלולה להיות עם פגמים.

6. ליווי עורך דין

רכישת דירה ובפרט דירת יד שניה, מצריכה את הרוכש בליווי עורך דין שייצג את האינטרסים שלו, יבדוק את החוזה ויוסיף סעיפים משלו במידת הצורך. חשוב לזכור כי הסכום אותו גובה עורך הדין הוא כאין וכאפס מהסכום אותו תפסידו במידה ותגלו פתאום כי מדובר בעוקץ, או אם חלילה תגלו כי חלק מהדירה אינו חוקי.

הכותבת היא עו"ד העוסקת בתחום המקרקעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully