וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמריץ למשיכת אוכלוסייה לנגב: דונם למגורים ודונם לקמפינג

16.8.2018 / 8:00

השבוע אישר קבינט הדיור הקמה של 4 יישובים חדשים בדרום הארץ - וגם היישובים הקיימים מתרחבים ומאפשרים רכישת מגרשים לבנייה עצמית בסכומים שבין 80-200 אלף שקל. האם התמריצים, לצד מצוקת הדיור במרכז הארץ, יובילו ישראלים לעבור לערבה?

צילום אוויר שטחי ההרחבות בעין יהב. מועצה אזורית ערבה תיכונה,
ההרחבה בעין יהב/מועצה אזורית ערבה תיכונה

השבוע אישר קבינט הדיור הקמה של 4 יישובים חדשים בנגב: עיר אובות, ניצנית, נווה תמרים ודניאל. היישוב עיר אובות יוקם במועצה האזורית ערבה תיכונה ומתוכננות בו 500 יחידות דיור. היישוב ניצנית יהווה הרחבה לכפר הנוער ניצנה והיישוב נווה תמרים יוקם על אדמות פרטיות סמוך לקיבוץ רביבים במועצה האזורית רמת הנגב. היישוב דניאל נועד לשילוב בעלי צרכים מיוחדים והוא יקום בצפון מערב הנגב, בצמוד למוסד "עלה נגב", ויכלול כ-500 דירות.

לוואלה! נדל"ן נודע כי כחלק מהמאמץ להרחיב את האוכלוסייה בדרום הארץ, בימים אלה מתבצעים פרויקטים להרחבת יישובים נוספים באזור הערבה על פי תב"ע (תוכנית בניין עיר) מאושרת. בין היתר מדובר ביישובים ספיר, עידן, חצבה, עין יהב, צופר, פארן והיישוב התיירותי צוקים. בכל יישוב מפתחת מועצה אזורית ערבה תיכונה מגרשים לבנייה עצמית, כאשר עבודות הפיתוח כבר הסתיימו. בסך הכול מדובר ב-840 מגרשים לבנייה.

"אנו נמצאים בעיצומו של תהליך לבניית הערבה לעשרות השנים הבאות, תוך שילוב של שדרוג תשתיות ושירותים לתושבים הקיימים - ואלו שיצטרפו אלינו להרחבות הנבנות בימים אלו", אומרת נעמי בקר, מנכ"לית החברה לפיתוח ערבה תיכונה. לדבריה, "מדובר בתוכנית חסרת תקדים מבחינת אחוזי ההתרחבות". את הדברים אומרת בקר על רקע העובדה שכיום חיות בערבה התיכונה כ-900 משפחות, לאחר שבעשור הראשון של שנות ה-2000 נקלטו רק 98 משפחות חקלאיות חדשות.

הרחבות בצופר. מועצה אזורית ערבה תיכונה,
ההרחבה ביישוב צופר/מועצה אזורית ערבה תיכונה

"על מנת לקלוט ולמשוך תושבים חדשים, המעוניינים להצטרף לקהילה איכותית ותומכת ולחיות בסביבה כפרית ועם איכות חיים גבוהה, אנו מבינים שנדרש להרחיב את ענפי התיירות, להקים אזורי תעשייה וכדומה", מוסיפה בקר, "לכן במקביל לעבודות ההרחבה ואישורי הקמת היישובים החדשים - אנחנו מקימים תשתיות של שירותים לרווחת התושבים הקיימים והחדשים". אחד התמריצים למשיכת אוכלוסייה היא תוכנית "דונם + דונם" - המאפשרת לרוכשים דונם למגורים לרכוש דונם נוסף לתעסוקה: צימרים, מתחם קמפינג, חקלאות או עסקים קטנים.

חקלאות בפתחת ניצנה. מושב באר מילכה,
חקלאי בפיתחת ניצנה/מושב באר מילכה

80 אלף שקל לדונם בערבה; יותר נחלות בפיתחת ניצנה

"עלות פיתוח הקרקע בכל אחד מהיישובים נעה סביב 30 מיליון שקל", מסביר מור זילברשטיין, מנהל אגף פיתוח ובינוי בערבה תיכונה, "מדובר בפרויקט גדול ונרחב שבקק"ל מסייעים לנו לקדם, יש ביקוש גבוה ומשפחות רבות כבר החלו לבנות את ביתם בערבה. המחירים לדונם אטרקטיביים ונעים בין 80-200 אלף שקל בלבד".

הרחבת היישובים בנגב אינה נחלתה של הערבה התיכונה בלבד. באחרונה אישרה ועדת הפרוגרמות של משרד החקלאות את הגדלת הנחלות בפיתחת ניצנה שבמועצה האזורית רמת נגב. מדובר ביישובים קדש ברנע, כמהין ובאר מילכה, שלכל אחד מהם יתווספו 150 נחלות. על פי ההחלטה, בסך הכול יוגדל תקן מספר הנחלות ל-450, לעומת 170 נחלות הקיימות כיום.

ההצעה אושרה לאחר שנתיים של עבודה, בשיתוף משרד הביטחון ורשות הטבע והגנים, למציאת שטחים לפיתוח של נחלות נוספות לצרכי חקלאות - מקור הפרנסה העיקרי ביישובי פתחת ניצנה. בסך הכול כוללת התכנית תוספת של 36 אלף דונם לחקלאות, שתאפשר המשך קליטת תושבים ב-30 השנים הבאות.

"מדובר במהלך שמשלים את אישורו של היישוב ניצנית, שיהיה יישוב לא חקלאי, כל זאת כחלק מתכנון מושכל ואחראי של האזור כולו הנמצא על גבול מצרים", אומר יענקל'ה מוסקוביץ', יו"ר הוועדה החקלאית רמת הנגב. לדבריו, "מי שרוצה להימנע מפיצוץ אוכלוסין מוחלט במרכז הארץ בעוד עשור או שניים, ובמקביל מעוניין בשימור שטחים פתוחים וערכיים גם בנגב, חייב בסוף להציע פתרונות למגורים, גם דרומית לבאר שבע ועבור מי שמבקשים צורת חיים אחרת. זוהי ציונות סביבתית".

חקלאות בפתחת ניצנה. מושב באר מילכה,
חקלאי בפיתחת ניצנה/מושב באר מילכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully