וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי קרקע ליד כביש 531 ברעננה יקבלו זכויות בנייה במקום פיצויי הפקעה

15.8.2018 / 12:53

מדובר בהחלטה שהתקבלה באופן חריג, לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר אישרה הקמת שכונה חדשה בהיקף של כ-2,000 יחידות דיור מדרום לפארק רעננה

קטע כביש 531 החדש נפתח לתנועה;
יחבר את אזור השרון לנתיבי איילון דרום. דני שכטמן, מערכת וואלה! NEWS
בעלי הקרקעות יקבלו זכויות בנייה בשכונה החדשה. כביש 531 בסמוך לרעננה/מערכת וואלה! NEWS, דני שכטמן

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ברעננה קיבלה באחרונה את אחת ההחלטות התכנוניות החשובות בתקופה הראשונה בקדנציה הנוכחית של ראש העיר איתן גינזבורג. בהחלטת הוועדה עוגנה הקמת שכונת מגורים חדשה של 2,000 דירות, ובנוסף שטחי משרדים בהיקף של 100 אלף מ"ר וכן 10,000 מ"ר שטחי מסחר וחנויות, באזור שנמצא מדרום לפארק רעננה ובסמוך לתחנת הרכבת החדשה במערב העיר.

החלטת הוועדה היא תוצאת מאבק שנמשך למעלה מעשור של בעלי קרקעות פרטיים, שהקרקעות שלהם הופקעו על ידי המדינה לצורך סלילת כביש 531 ומסילת רכבת השרון, כולל המחלפים באזור. עשרות רבות מבעלי הקרקעות הגישו עוד ב-2006 עתירה לבג"ץ, באמצעות עו"ד עודד ישראלי, במטרה למצוא חלופה תכנונית להפקעת הקרקעות שנדרשה לצורך סלילת כביש 531, שפורסמה באותו הזמן.

במקביל לעתירה, ולאחר שרשויות התכנון השתכנעו שאין הגיון בהפקעת הקרקע הפרטית ותשלום פיצויים לבעלי הקרקע בסכומי עתק, גובשה התוכנית שלגביה ניתנה לאחרונה ההחלטה - ולפיה תוקם שכונת מגורים חדשה באזור. על פי ההחלטה, בעלי הקרקעות יקבלו בשכונה זו זכויות בנייה במקום פיצויי הפקעה.

עתודת קרקע אחרונה באזור

"זהו מהלך תקדימי, שנעשה במקרים מועטים ובודדים, וקיבל הכשר של ועדות התכנון והיועץ המשפטי לממשלה. החלטת הוועדה מוציאה למעשה לפועל את התוכנית לאזור"

בהתאם, אושרה בשנת 2007 תוכנית כביש 531 - כשהיא מעגנת בהוראותיה את האפשרות ליזום תוכניות במסגרתן יקבלו בעלי הקרקעות זכויות בנייה במקום פיצויי הפקעה. עם אישור התוכנית, גיבשו בעלי הקרקעות יחד עם חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) והוועדה המקומית הסכם שעיגן את העקרונות, לפיהם בעלי הקרקעות לא יקבלו פיצויי הפקעה אלא זכויות בנייה. בשנים שחלפו מאז אישור תוכנית כביש 531 גובשה התוכנית לבנייה באזור, בהתאמה לעקרונות התכנון שגובשו בתוכנית האב של רעננה.

ההחלטה האחרונה של הוועדה המקומית היא אישור תוכנית הממוקמת בעתודת הקרקע האחרונה לאזור זה, הסמוך לפארק רעננה. בשל היקפה הגדול של התוכנית, הוחלט תחילה לפצל אותה לשתי תוכניות נפרדות: תוכנית אחת שתכלול את מבני המגורים בלבד, ותוכנית שנייה שתכלול רק את שטחי המשרדים והמסחר.

אלא שפרסום התוכנית המפוצלת לשני מתחמים נפרדים גרם להתנגדות של בעלי הקרקעות. בהתנגדות, שהוגשה על ידי עוה"ד עודד ישראלי ורועי ארנברג, טענו בעלי הקרקעות כי לצד היתרונות שבהפקדת התוכנית לאזור, הרי שהפיצול לשתי תוכניות נפרדות יוצר הפרדה מלאכותית בשטח. הוועדה המקומית קיבלה את ההתנגדות והחליטה לאחד את מתחמי המגורים והמשרדים לתוכנית אחת מאוחדת. במקביל, כאמור, אישרה את עקרונות התכנון לאזור, כולל מתן זכויות לבעלי הקרקע המופקעת לכביש 531.

לדברי עו"ד ישראלי - "זהו מהלך תקדימי, שנעשה במקרים מועטים ובודדים, וקיבל הכשר של ועדות התכנון והיועץ המשפטי לממשלה. למעט התאמות שמאיות שיש עתה לערוך, החלטת הוועדה מוציאה למעשה לפועל את התוכנית לאזור, וסוללת את הדרך להקמת השכונה החדשה במערב רעננה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully