וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים: "מקדמים את תוכנית המתאר ביישוב קדימה-צורן במחשכים"

6.8.2018 / 11:00

מובילי המאבק נגד תוכנית הבנייה ביישוב הכפרי שבאזור השרון טוענים כי היא קודמה ללא שיתוף הציבור, אינה מספקת פתרונות תחבורה ותהפוך את היישוב למעצמת בטון. הוועדה המחוזית: "תוכנית המתאר מתחשבת בצביון היישוב ושומרת על אופי הבנייה הכפרי"

קדימה צורן. google street view, צילום מסך
קדימה-צורן/צילום מסך, google street view

תושבי קדימה-צורן שבאזור השרון יוצאים נגד תוכנית המתאר העירונית - שצפויה להוסיף כ-8,200 דירות חדשות ליישוב הכפרי. בשיחה עם וואלה! נדל"ן מספרים המתנגדים כי התוכנית, שאושרה לפני כשבוע וחצי למתן תוקף על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז מרכז שבמנהל התכנון, אינה מספקת פתרונות תחבורה ראויים ושטחי מסחר מספיקים.

"במסגרת התוכנית הגדילו את הצפיפות ואת מכסת הקומות - והולכים להקיף את היישוב במפלצות של בניינים", טוענת עו"ד שני אוכמן, תושבת היישוב וממובילות מאבק התושבים. לדברי עו"ד אוכמן, המתמחה בנדל"ן, תכנון ובנייה, "מדובר ביישוב כפרי בלב השרון שרוצים להפוך אותו למעצמת בטון מכל עבריו. הגשנו התנגדויות אבל לא התייחסו לבקשות שלנו, בין היתר, לשינויים בנושאי התחבורה".

תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב קדימה-צורן, המונה כיום כ-20 אלף תושבים, החלה להיות מקודמת כבר ב-2012 בשיתוף המועצה המקומית והתושבים. למרות זאת, מדגישה עו"ד אוכמן כי "לא היה שיתוף ציבור אמיתי". לטענתה, "מנהל התכנון לקח את התוכנית שנועדה לטפל בהתפתחות היישוב, אבל לא הזמין נציגים לישיבות. בישיבה האחרונה כתוב בפרוטוקול שהמועצה המקומית נעדרה מהישיבה - אבל בפועל נציג שלה לא הוזמן. כל ההליך פה נעשה במחשכים".

הוועדה המחוזית נתנה את החלטתה לאחר שהונח בפניה דו"ח חוקר התנגדויות. על פי התוכנית, יפותחו שטחי תעסוקה בהיקף של כ-314 אלף מ"ר ושטחי מסחר בהיקף של 95 אלף מ"ר; וכן יוקמו בניינים בגובה של 9 קומות בשכונות החיצוניות, וזאת לצורך מתן מענה לתוספת של כ-30 אלף איש ביישוב. אלא שלדברי המתנגדים, "לגבי סוגיית הצפיפות החלטת הוועדה מרעה באופן משמעותי את המצב הקבוע בתוכנית (הגבלה ל-5 קומות), וקובעת כי במתחמים החדשים צפון ומערבית לקדימה יהיו 7 קומות - בצפיפות של מינימום 7 יחידות דיור לדונם. במתחם F רמת אמיר ו-H מזרחית לכביש 562 גובה הבינוי 9 קומות בצפיפות של מינימום 14 יחידות דיור לדונם".

"אנשים עומדים שעה-שעה וחצי בפקק"

"המועצה מכינה התנגדות לתוכנית ותילחם עד שהיא תתוקן לחלוטין בכל ההיבטים. לא נאפשר בשום מקרה פגיעה באופי היישוב. ההיסטריה של מדינת ישראל לבנייה ותכנון מעוות חייבת להיפסק"

עוד מתייחסים המתנגדים לסוגיית התחבורה. לדברי אוכמן, "במנהל התכנון לא הסכימו לסלול כביש חדש לכביש המהיר (כביש 4 - ה.צ), למרות שכבר כיום יש פקקים ואי אפשר לצאת מהיישוב. אנשים עומדים שעה-שעה וחצי בפקק, בקרוב יסללו כביש נוסף שיגיע מכפר יונה - ואנחנו נמצא את עצמנו במצור תחבורתי".

עו"ד קרן גרין, תושבת היישוב וחברת המועצה המקומית, מסבירה כי אמנם הוועדה המחוזית קיבלה חלק מההתנגדויות שהגישו התושבים לתוכנית, אבל לא קידמה פתרונות לסוגיית התשתיות. "התוכנית מאפשרת בנייה מסיבית ברחבי היישוב בלי תשתיות ותחבורה הולמים. אנחנו רוצים שהמועצה תגיש למועצה הארצית לתכנון ולבנייה עתירה מנהלית נגד התוכנית, שבהליך האישור שלה נפלו פגמים משום שלא נעשה שיתוף של הציבור. מדובר בתוכנית שתהווה בכייה לדורות אם היא תאושר כפי שהיא, וברור לנו שהוועדה לא שקלה את טובת היישוב".

מראש מועצת קדימה-צורן, שביט מס, נמסר בתגובה: "המועצה המקומית מתנגדת נחרצות לתוכנית המתאר. אמרנו את זה בכל הליך שהיה ב-5 שנים האחרונות - יש בתוכנית טעויות קשות מאוד של מנהל התכנון וגם בעצם ההחלטה להפקדה, מכיוון שגם בהפקדת התוכנית דובר על מקסימום של 5 קומות בבניינים. במסגרת העבודה של חוקר ההתנגדויות הצלחנו בהבנות להוריד ל-4 קומות - אבל מנהל התכנון מדבר על בינוי של 9 קומות שלא היה בשום מקום. לכן עצם ההחלטה הזאת מחייבת הפקדה מחדש לתוכנית.

"המועצה מכינה התנגדות לתוכנית ותילחם עד שהיא תתוקן לחלוטין בכל ההיבטים. לא נאפשר בשום מקרה פגיעה באופי היישוב. ההיסטריה של מדינת ישראל לבנייה ותכנון מעוות חייבת להיפסק. מדינת ישראל נכנסת לבולמוס תכנוני שאינו מתייחס להיבטי תחבורה והיבטים כלכליים - בונים אבל לא נותנים מענה אמיתי לצרכים של היישובים. מאז האיחוד, המועצה סובלת מחוסר אדיר בשטחי תעסוקה - למרות הגידול של 20% באוכלוסייה ב-5 השנים האחרונות. הרשות הצליחה לשמור על תקציב מאוזן תוך פגיעה ברמת השירות לתושבים. אבל מה שקרה ב-5 השנים האחרונות זה כלום לעומת מה שיקרה אם מדינת ישראל לא תעשה תיקונים בתוכנית הזאת". על טענת התושבים כי התוכנית קודמה ללא שיתוף הציבור ובמחשכים טוען מס בתוקף כי היא חסרת שחר מכיוון שבשנתיים האחרונות נערכו לפחות 3 כנסים ציבוריים.

מהוועדה המחוזית מרכז נמסר בתגובה: "הטענות המובאות הן שגויות ומטעות. בניגוד לנטען, תוכנית המתאר מתחשבת בצביון היישוב ושומרת על אופי הבנייה הכפרי בשכונות הקיימות, והיא תואמת את עקרונות תוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35. כבר בתמ"א 35 נקבע כי הצפיפות המינימלית לישוב קדימה-צורן תעמוד על 7 יחידות דיור לדונם. בהתאם לכך, נקבע בתוכנית שהבינוי באזורי הפיתוח החדשים יהיה לגובה 7 עד 9 קומות. חשוב לציין, כי בשום שלב בהליך התוכנית לא דובר על גובה של 5 קומות. יתר על כן, הוועדה קבעה כי הבינוי יעשה בצורה הדרגתית, כך שהבינוי החדש ישתלב עם הבינוי הקיים, והבנייה הגבוהה יותר תתרחק ממנו.

"באשר לשיתוף הציבור, במסגרת התכנון נעשה הליך שיתוף ציבור מעמיק. החל ממפגשי היכרות וניתוח מצב קיים עם הציבור, סדנה בנושא מטרות ויעדים, מפגשים על חלופות בקבוצות עבודה, מפגשים מקצועיים נושאיים, וכן פגישה עם קבוצת תושבים ותיקים. החלופות שגובשו עם התושבים נותחו על ידי צוות התכנון ומתוכן גובשו חלופות תכנוניות, ומהם נבחרה חלופת שקודמה לכדי תוכנית מתאר. חלופות אלה גם כן הוצגו בשני מפגשים נוספים לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully