וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: באילו שכונות דירות יד שנייה יקרות יותר מדירה חדשה

2.8.2018 / 12:00

סקירה של לשכת שמאי המקרקעין בדקה עסקאות מקרקעין שדווחו לרשות המסים - והשוותה בין מחירי דירות ישנות לנכסים מקבלן בערים מרכזיות ברחבי הארץ. התוצאות מפתיעות

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: אביב אירגז ואביחי ברוך

(בווידאו: אולי במקום לקנות דירה תנסו את פרויקט השכירות הממשלתי)

בחלק מהשכונות החדשות הנבנות ברחבי ישראל, דירה משומשת הפנויה לאכלוס מיידי עולה, לעתים, יותר מאשר דירה חדשה שיש להמתין לסיום בנייתה - כך עולה מסקירה שערכה לשכת שמאי מקרקעין עבור וואלה! נדל"ן. במקרים מסוימים אין פער בין המחירים - כלומר דירה חדשה עולה ממש כמו דירה ישנה.

"התופעה לפיה דירה מיד שנייה נמכרת במחיר גבוה יותר ממחיר של דירה מהניילונים, היא פועל יוצא של היצע וביקוש בשכונות חדשות", מסביר חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין. לדבריו, "ישנם זוגות צעירים שמעדיפים לא להמתין תקופה של שנה וחצי ואפילו שנתיים ויותר עד שתיבנה הדירה ויתקבל טופס האכלוס; אלא כבר כעת לשלם ולהיכנס לנכס. זאת משום שבמהלך תקופת ההמתנה לדירה עדיין יש הוצאות שכירות, כך שבסופו של דבר המחיר האמיתי עשוי בחלק המקרים להתאזן".

מסילתי מוסיף כי בשכונות החדשות, דירות יד שנייה עשויות לפעמים להיות אפילו מבוקשות יותר מדירות מקבלן, משום שלא מדובר בדירות ישנות משנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת אלא בנות שנים ספורות. "דירות בשכונות חדשות יכולות להיראות חדשות יחסית, ובעלי בתים נוהגים לשדרג אותן בסכומים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים ולטפל בליקוי בנייה, אם התגלו".

מחירי דירות חדשות ויד שנייה.
מחירי דירות חדשות ודירות יד שנייה בשכונות השונות

פערי מחירים של עד 13%

במסגרת הסקירה, שנערכה בהתבסס על עסקאות שמדווחות לרשות המסים, נבדקו הערים אשקלון, ראש העין, תל אביב, גבעת שמואל, עפולה, חיפה וקריית אתא. הממצאים מעלים כי בשכונת אגמים באשקלון, דירת 4 חדרים חדשה עולה 1.29 מיליון שקל - וכך גם דירת 4 חדרים מיד שנייה. כלומר, רוכשי הדירות מוכנים לשלם את אותו המחיר עבור דירה משומשת בת מספר שנים או דירה הנבנית כעת.

בשכונת פסגות אפק בראש העין, מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים חדשה מסתכם כיום בכ-1.511 מיליון שקל. לעומת זאת, באותה השכונה נמכרות דירות בנות 4 חדרים מיד שנייה לאכלוס מיידי במחיר ממוצע של 1.714 מיליון שקל - פער של לא פחות מ-13% במחירים. המשמעות: דירה חדשה בשכונה זולה משמעותית מדירה מיד שנייה.

בשכונת נווה אביבים בתל אביב מצביעה הבדיקה על כך שאין פער בין מחירי דירות מקבלן למחירי דירות מיד שנייה. כך, דירת 4 חדרים חדשה עולה בממוצע 4.5 מיליון שקל, כמוה דירה מיד שנייה בשכונה שבצפון העיר. גם בשכונת רמת הדר בגבעת שמואל המצב דומה: דירת 4 חדרים מיד שנייה עולה בשכונה, לפי הבדיקה, כ-2.2 מיליון שקל בממוצע - כמו דירה מקבלן.

שכונת פסגות אפק, ראש העין, מאי 2015. שלומי גבאי
מובילה בפער המחירים בין דירות חדשות ליד שנייה. שכונת פסגות אפק בראש העין/שלומי גבאי

לעומת זאת, בשכונת רובע יזרעאל החדשה בעפולה ישנו פער של 6% בין מחירי דירות חדשות לישנות. כך, דירת 4 חדרים חדשה עולה בממוצע כ-913 אלף שקל - זאת לעומת סכום ממוצע של 968 אלף שקל לדירת 4 חדרים מיד שנייה.

גם בחיפה יש פער בין דירות חדשות לישנות, כאשר הדירות הישנות יקרות יותר. על פי הבדיקה, בשכונת נאות פרס בעיר ניתן לרכוש דירת 4 חדרים תמורת 1.6 מיליון שקל - זאת לעומת 1.67 מיליון שקל - פער של 4%.

אחרונה ברשימה שכונת גבעת אלונים החדשה בקריית אתא, שם דירת 4 חדרים חדשה עולה בממוצע כ-1.337 מיליון שקל, בעוד שמחיר דירות 4 חדרים מיד שנייה הגיע לאחרונה ל-1.43 מיליון שקל - פער של לא פחות מ-7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully