וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק נמשך: עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" ערערה למועצה הארצית

31.7.2018 / 16:00

העמותה הגישה ערעור למועצה הארצית לתכנון ולבנייה נגד החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית - לקדם את פרויקט המגדלים בכיכר בת"א: "האישור ניתן שלא כדין ולאחר שהעירייה והיזם הציגו נתונים שגויים". היזמים: "ניסיון לקדם אינטרסים זרים"

כיכר אתרים תל אביב. ראובן קסטרו
כיכר אתרים/ראובן קסטרו

המאבק על כיכר אתרים נמשך: עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" ועשרות תושבים הגישו היום (שלישי) ערר על החלטת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) לפני כחודש - לאשר את התוכנית להריסת המתחם המיתולוגי בתל אביב לטובת הקמת שני מגדלים בני 40 קומות כל אחד למלונאות ומגורים. הערר הוגש לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על ידי עוה"ד רמי פרגן, גל אראל וישי קרובי ממשרד פרגן פלס ושות'.

נזכיר כי הולחו"ף קיימה דיון בתוכנית ובהתנגדות שהגישה העמותה. על פי ההתנגדות, התוכנית שקודמה בכיכר מהווה בקשה לחרוג מתוכנית המתאר של תל-אביב (תא/5000), "וזאת ללא הצדקה ראויה לקידום המטרות הכלכליות של יזמי הפרויקט על חשבון הציבור". אולם הוועדה החליטה לאשר את התוכנית, ואמנם לצמצם את מספר המגדלים לשניים במקום שלושה או ארבעה - אבל להגדיל את מספר הקומות ב-15.

לטענת העמותה, "בהחלטתה התעלמה הולחו"ף מתפקידה הציבורי החשוב ומהמטרה לשמה הוקמה - להגן על חופי ישראל ולשמור על הסביבה החופית לתועלת הציבור". בנוסף טוענת העמותה כי דין החלטה להתבטל נוכח שורה של מחדלים אשר קדמו לה.

בערר שהוגש היום נטען כי "החלטת הולחו"ף ניתנה בחוסר סמכות ובניגוד להוראות תמ"א 13, והיא מהווה הפקעה של הסביבה החופית לטובת כרישי נדל"ן פרטיים, אשר לנגד עיניהם ניצב שיקול של רווח כספי בלבד". לטענת העמותה, "החלטת הולחו"ף ניתנה בהסתמך על עובדות חלקיות ביותר שהוצגו לה, התעלמה מהשלכות התוכנית על הסביבה החופית, ובניגוד לחובה המוטלת עליה". עוד נטען כי "לא רק שההחלטה לא צמצמה את הפגיעה בסביבה החופית - אלא יצרה תקדים מסוכן ביחס לכל רצועת קו חוף הים, באופן אשר אין מנוס אלא לראותה בבחינת בכייה לדורות".

כיכר אתרים תל אביב. ראובן קסטרו
כיכר אתרים בתל אביב/ראובן קסטרו

"היזמים הציגו חוות דעת מוזמנת"

עוד טוענת העמותה בערר, כי "הולחו"ף לא התייחסה בהחלטתה ולא בחנה את סוגית זכויות הבנייה שניתנו ליזמים שלא כדין, ולמעשה אפשרה פרויקט בהיקף בנייה של כ-85 אלף מ"ר אשר עומד על פי שלוש מזכויות הבנייה הלגיטימיות". על פי הערר, "הולחו"ף דנה במתן אישור לתיקון התוכנית הכוללנית, תוך שהיא דנה בקווי מתאר של תוכנית פרטנית, אשר עתידים יזמים שונים לקדם במתחם כיכר אתרים, ואף הפקידו תוכנית לגביה. דבר זה נטען, מהווה חריגה בוטה מסמכותה, שבהחלטה למעשה סינדלה את האפשרות להתנגד לתוכנית פרטנית".

בנוסף נטען בערר, כי הולחו"ף נמנעה מלבצע את הבדיקות המינימליות לבחינת ההיתכנות של הפרויקט שאושר על ידה, ובמקום זה התאימה את התוכנית לצרכיהם האישיים של בעלי עניין. טענה נוספת אותה העלתה העמותה מתייחסת לכך שבפני הולחו"ף הוצגו, לשיטת המערערים, נתונים שגויים, אותם היא נמנעה מלבחון.

העמותה טוענת כי "על מנת להוכיח כביכול שלתוכנית המקורית אין היתכנות כלכלית, הציגו היזמים חוות דעת 'מוזמנת', לפיה עלויות הכשרת הקרקע לצורך ביצוע הפרויקט יעמדו על סך של 122 מיליון שקל". עלויות שכאלה, כך נטען, אינן מאפשרות היתכנות של רווח יזמי רצוי בפרויקט בהיקף של 25 קומות בלבד, ומשכך יש לאשר תיקון של התוכנית לבניית מגדלים של 40 קומות, וכן אישור שימוש למגורים.

העמותה טוענת בערר, כי במקביל לחוות דעת זו, ערכה עיריית תל אביב חוות דעת מטעמה "וראה זה פלא. חוות הדעת מטעם עיריית תל אביב העמידה את עלויות הכשרת הקרקע על כמחצית מהסכומים אשר הוצגו בחוות הדעת מטעם בעלי העניין". נתונים אלה, טוענת העמותה, הוסתרו מהולחו"ף. "חשוב להדגיש, כי חוות דעת זו לא נערכה על ידי גורם בעל אינטרס מנוגד לזה של בעלי העניין בפרויקט, כי אם על ידי לא אחרת מאשר עיריית תל אביב עצמה, אשר חרטה על דגלה את הוצאתו של הפרויקט אל הפועל יהא אשר יהא...", נכתב.

לדברי חברי העמותה, "אישור הקמת מגדלים בני 40 קומות כל אחד בקו ראשון לים, כמו גם הוספת שטחים כה נרחבים למגורים בתחום החוף, משמעותו פגיעה קשה, אשר תהווה בכיה לדורות בסביבה החופית ובזכות הציבור ליהנות ממשאב הטבע אשר עם השנים הולך ופוחת".

בעמותה הוסיפו כי "תוכנית המגדלים על חשבון השטח הציבורי בכיכר אתרים איננה גזירה משמים, אלא גחמה של עיריית תל אביב אשר בוחרת להעניק פרסים בדמות זכויות בנייה עודפות למי שמזניח את המרחב העירוני, ואת מחירה ישלמו תושבי העיר וציבור מבקרי החוף לדורי דורות. העמותה עומדת על דעתה שניתן לשפץ את כיכר אתרים ולשמור על השטח הציבורי החשוב במפגש השדרות והים פתוח לרווחת הציבור, ולא לאפשר לקבוצת יזמים פרטיים שרוצים לנכס לעצמם את קו החוף של תל אביב".

תגובות: "התוכנית מהווה אינטרס ציבורי מובהק"

מיזמית הפרויקט בכיכר אתרים, קבוצת JTLV, נמסר בתגובה: "התוכנית לשיקום וחידוש כיכר אתרים המוזנחת מהווה אינטרס ציבורי מובהק, שזכה באישורי הוועדה המקומית, הוועדה המחוזית ולאחרונה גם באישרור הוולחו"ף, המהווה סמכות עליונה בנושאי תכנון ובנייה בסביבה החופית. כל גופי התכנון במדינת ישראל הדגישו את התועלות שקיימות בפרויקט, ובפרט ביצירת גישה קלה וישירה מהעיר לחוף הים אל מול המצב הבעייתי הקיים כיום.

"הוולחו"ף, כידוע, הדגישה בהחלטתה כי ראתה לנגד עיניה את האיכויות ותרומת הבינוי במתחם כיכר אתרים למרחב הציבורי. הערר הוא ניסיון נוסף לקדם אינטרסים זרים, תחת כסות של עמותת תושבים, וזאת על אף העובדה כי כל הגורמים המקצועיים קבעו פה אחד כי הוצאה לפועל של תוכנית זו הכרחית לשיקום הכיכר".

מהוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחוף) נמסר בתגובה: "מדובר בהתנהלות תמוהה, לנוכח העובדה שלא התקבלה החלטה סופית וברור לכל שמטרת הערר היא לייצר כותרות. תפקידה של הוועדה הוא לדאוג לטובת הציבור ולשיפור המרחב הציבורי החופי, וכך נעשה גם בתוכנית כיכר אתרים. התערבותה של הוועדה בתוכנית רק תרמה לשימורו על האינטרס הציבורי, ולראייה ההחלטה מנעה את הסתרת קו החוף של תל אביב על ידי מספר רב של מגדלים, כפי שהתוכנית הייתה אמורה להיות במקור טרם התערבות הוועדה".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "הערר המדובר לא התקבל בעירייה, וממילא כלל לא ברור כיצד הוגש ערר למועצה הארצית טרם ניתנה החלטה סופית של הולחו"ף בנוגע להיקף זכויות הבנייה. בניגוד לנטען, העירייה הציגה בוועדה לשמירת הסביבה החופית את כל הנתונים שעמדו בפני הוועדה המקומית, ולא הוצגה מטעם העירייה חוות דעת כלכלית. הוולחו"ף שוכנעה כי מדובר בתכנון המשפר את המציאות הקיימת, ולכן אישרה עקרונות תכנון הכוללים את פתיחת המרחב הציבורי לצד הקמת שני מגדלים ביחס של 70% מלונאות ו-30% מגורים.

"נזכיר כי קידום תוכנית כיכר אתרים נעשית כחלק מהחזון העירוני ליצירת רצף טיילות לאורך קו החוף, ופתיחת המבט אל הים ולשיפור המציאות רבת השנים בכיכר. ההליך התכנוני נעשה בשקיפות ובראייה רחבה של כלל צרכי הציבור ומעבר לאינטרסים הצרים. התהליך מלווה בשיתוף ציבור, שתוצריו משפיעים על התוכנית הסופית. ההליך מורכב, לנוכח העובדה שמרבית הכיכר נמצאת בבעלות פרטית וכוללת כ-200 יחידות פרטיות נפרדות, עובדה שמנעה בעבר את האפשרות לבצע שיפוץ במקום, וכן שנדרשות עלויות גבוהות מאוד כדי לבצע את השיפורים הנדרשים לפתיחת המרחב הציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully