וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה, בונים: מי יפצה עובר אורח שנפגע בתאונת בניין?

שי כהן

26.7.2018 / 8:44

רשלנות באתרי בנייה עלולה לפגוע לא רק בעובדים, אלא גם במי שעבר במקום במקרה. מה יכול לעשות אזרח שנפגע בתאונה מסוג זה על מנת לקבל פיצוי? מדריך

צעירשנפגע מקרש שנפל מאתר בנייה ברחוב האצ"ל בחולון. איחוד הצלה, איחוד הצלה
צעיר נפגע מקרש שנפל מאתר הבנייה בחולון/איחוד הצלה, איחוד הצלה

מותו הטראגי של הצעיר בן ה-21, שמת כתוצאה מפציעה קשה שנגרמה לו בעקבות נפילת קרש ליד אתר בנייה בחולון, מעלה שאלות רבות בנוגע למחדלי הבטיחות הרבים והמתמשכים באתרי בנייה בישראל המשפיעים לא רק על הפועלים עצמם, אלא גם על עוברי אורח תמימים. במקרה זה, המשטרה חוקרת חשד לרשלנות, ובינתיים מנהל העבודה באתר ושני פועלים שוחררו בתנאים מגבילים. לצד ההליך הפלילי, אסון זה מעלה גם את השאלה מי הגורם שניתן לתבוע ולקבל ממנו פיצויים.

האם אפשר לתבוע?

במידה וישנו חשד לרשלנות או לעבירה פלילית הנחקרת על ידי המשטרה באירוע שגרם לתאונה, כמו במקרה הנוכחי, יש לנפגעים ולניזוקים אפשרות לתבוע את הנזקים שנגרמו להם בהליך אזרחי. כאשר אדם נפגע יש לו אפשרות לתבוע את הנזקים עקב הנכות שנגרמו לו בתאונה, כדוגמת הפסדי השתכרות, כאב וסבל, הוצאות רפואיות ועזרה סיעודית שהוא נזקק לה. כאשר למרבה הצער האדם שנפגע בתאונה לא נותר בחיים עקב התאונה, יש זכות תביעה לעיזבון של הנפטר לתלויים בו (הילדים, הבעל או האישה). במקרה זה, הנזק העיקרי שניתן לתבוע בגינו הוא הפסד השתכרות בשנים האבודות, כאב וסבל, קיצור תוחלת חיים ואובדן שירותים.

עוד באותו נושא

מת מפצעיו הצעיר שנפגע מנפילת קרש סמוך לאתר בנייה בחולון

לכתבה המלאה

על מי מוטלת האחריות?

הבניין ממנו נזרקו הקרשים היה בניין שעבר עבודות תמ"א 38. מאחר ועבודות בנייה מוגדרות בחוק גם כהריסת בנין, שינוי מבנהו או תיקונו, הבניין נחשב כאתר בנייה לכל דבר וענין. לכן, חלות עליו הוראות פקודת הבטיחות בעבודה והתקנות שהותקנו מכוחו החלות על כל ביצוע עבודות בנייה, החל מהגדרת קבלן ראשי האחראי לביצוע העבודות ולתיאום בין הגורמים השונים, מינוי מנהל עבודה שאחראי למלא אחר דרישות הבטיחות באתר לפי החוק ויישום כל אמצעי הזהירות והבטיחות הקבועים בחוק שנועדו לשמור הן על בטיחות ושלום העובדים באתר הבנייה והן על עוברי אורח תמימים.

ליישום הוראות אלו יש חשיבות מיוחדת במסגרת עבודות תמ"א 38 אשר לרוב מבוצעות בסביבת מגורים, כאשר דיירי הבניין ממשיכים לגור בו בזמן ביצוע העבודות. מבחינת מעגלי האחריות, במעגל הראשון ניצב הקבלן הראשי וקבלני משנה הפועלים מטעמו באתר הבנייה. לדוגמה, כאשר פיגום קורס באתר בניה הגורם האחראי הוא בדרך כלל הקבלן שבנה את הפיגום אך גם הקבלן הראשי שאחראי על כל מערך העבודה באתר העבודה. לעתים, ככל שהכשל הוא בפיגום עצמו, ניתן לבחון גם את אחריות יצרן וספק הפיגום.

במעגל השני, נמצא מזמין העבודה, כאשר במקרה של עבודות תמ"א 38 עלולים דיירי הבניין למצוא עצמם נתבעים בתביעת נזיקין. כדי להגן על עצמם על דיירי הבניין לדאוג למינוי קבלנים רשומים ולדאוג כי הקבלן איתו הם מתקשרים יערוך ביטוחים מתאימים שיכללו את הדיירים כמבוטחים בפוליסות הביטוח שהוא מפיק עבור ביצוע העבודות. לעיתים, ניתן לערב מעגל נוסף - רשויות מקומיות או רשויות המדינה, זאת במידה שמגלים כשל מערכתי בביצוע העבודות שהרשות הרלוונטית יכולה הייתה למנוע באמצעות פיקוח או הצבת תנאי בטיחות מסוימים לביצוע העבודות.

ביטוח פרטי

חשוב לציין, כי כאשר יש לנפגע ביטוח (ביטוח חיים או אובדן כושר עבודה), קיומו לא שולל את זכות התביעה בנזיקין והוא יכול לתבוע את נזקיו מהמזיקים הפוטנציאלים במקביל וללא קשר לתביעת כנגד חברת הביטוח שלו. אם הנפגע היה בדרך לעבודה התאונה יכולה להיחשב גם כתאונת עבודה ואז יכול להגיש תביעה גם במסגרת ענף נפגעי עבודה במוסד לביטוח לאומי, ובכפוף להיקף הפגיעה והנכות להיות זכאי לתגמולים כספיים. להבדיל מתשלומים אותם הוא מקבל מהביטוחים האישיים, את התגמולים מהמוסד לביטוח לאומי ניתן לנכות מתביעת הנזיקין נגד המזיקים הפוטנציאלים.

הכותב הוא עו"ד שותף ומומחה לדיני נזיקין במשרד נשיץ ברנדס אמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully