וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה למועצה הארצית: להקים 2 יישובים חדשים בנגב

24.7.2018 / 14:15

ועדת המשנה של המועצה לתכנון ולבנייה החליטה לקבל באופן חלקי את ההצעה של משרד הבינוי והשיכון להקים 5 יישובים כפריים חדשים בדרום הארץ. 3 יישובים נוספים נדחו

העיר ערד. אלה יופה, אתר פיקיוויקי, מערכת וואלה! NEWS
בנייה בנגב/מערכת וואלה! NEWS, אלה יופה, אתר פיקיוויקי

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, החליטה היום (שלישי) להמליץ על הקמת 2 יישובים כפריים חדשים באזור הנגב. מדובר ביישוב דניאל, שיוקם בסמוך לעיר אופקים, וביישוב ניצנית שיוקם בגבול מצרים. במקביל החליטה הוועדה לדחות הקמה של 3 יישובים נוספים בנגב - אשל הנשיא, נווה גוריון ודיה.

במהלך הדיון הדגישה כי מדיניות התכנון לפיה היא פועלת, מבקשת להימנע ככל הניתן מהקמת יישובים חדשים לצורך חיזוק יישובים קיימים. כמו כן, ציינה כי הקמת יישובים כפריים חדשים בסמוך לישובים עירוניים קיימים עלולה לפגוע בהשגת יעדי הממשלה ובחיזוק הערים. התוכנית להקמת 5 יישובים בנגב הוצעה על ידי שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, שכאמור התקבלה רק בחלקה.

אשר לשני היישובים שהוועדה השתכנעה לגבי הקמתם, הוועדה ראתה בהקמת היישוב דניאל חשיבות משום שהוא יוכל לספק פתרונות מגורים למטפלים במוסד עלה נגב הסמוך - כפר שיקומי עבור ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, משולבת בנכויות פיזיות קשות. היישוב צפוי לכלול בין 400-500 דירות. לגבי ניצנית, הוועדה השתכנעה שהיישוב, שנמצא בחלק הדרום-מערבי של המועצה האזורית רמת נגב, נועד לתרום לביסוס ההתיישבות באזור ויחזק את היישובים הסמוכים.

לגבי היישוב אשל הנשיא, מדובר בבית ספר חקלאי פעיל הנמצא בסמיכות לבאר שבע ואופקים. הוועדה התנגדה להקמתו בטענה כי הוא עלול לפגוע בתפקודו של המוסד החקלאי וכן בערים הסמוכות. לגבי היישוב נווה גוריון, שהיה אמור לקום ליד היישובים רתמים (ישוב קהילתי), רביבים (קיבוץ) וביר הדאג' (ישוב בדואי), מדרום לדרך 222, הוחלט כי אין צורך לקדמו. זאת משום שבאזור כבר מקודמים שני יישובים חדשים: נווה תמרים (מצפון לדרך 222) ושיזף (בצומת טללים).

לגבי היישוב דיה, שהוצע להקימו בשטח פתוח מזרחית לדרך 80, המחברת בין ערד לדימונה, הוחלט שבשל סמיכות למגבלות סביבתיות, כמו שדה התעופה נבטים, אתרי כרייה וחציבה (לרבות שדה בריר הנמצא צפונית לאתר), הקמתו תידחה. כמו כן, כבר מקודמים יישובים חדשים מדרום לצומת ערד, בהם העיר כסיף ויישובי מבואות ערד.

הירוקים: "יש לפעול לחיזוק ועיבוי יישובים קיימים"

מנהלת מנהל התכנון, דלית זילבר, אמרה עם קבלת ההמלצות כי "מנהל התכנון בוחן בכובד ראש כל מקרה של הקמת יישוב חדש על פי שיקולים תכנוניים, חברתיים, כלכליים וסביבתיים. בבחינת היישוב דניאל, בלט העניין החברתי והיווה משקל מכריע להחלטת הוועדה להמליץ על הקמת היישוב".

מהחברה להגנת הטבע, שהתנגדה לתוכנית להקמת 5 יישובים, נמסר כי "יש לפעול לחיזוק ועיבוי יישובים קיימים, ולא להקים עוד ועוד יישובים חדשים, שרק גורמים לפגיעה סביבתית, כלכלית וחברתית. מדינת ישראל מתאפיינת במצוקת קרקע חמורה, הנובעת ממגבלות שטח, מגידול נמרץ של האוכלוסייה ובעיקר מתרבות שימושי קרקע בזבזנית. כתוצאה ממדיניות רבת שנים, של צריכה גבוהה של שטח פתוח, למטרות ביטחון לאומי והתיישבות, מתאפיין דגם הפיתוח של ישראל, בריבוי של יישובים ומוקדי פיתוח, בבנייה נמוכה, המתפרסת על שטחים נרחבים".

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב שהשתתף בדיון, הביע את אכזבתו מההחלטה שלא להקים 3 יישובים נוספים. "לצערי יש כמה אנשים שעבורם התנגדות להקמת יישובים חדשים הפכה לסיסמא, אך כזו שלא נבחנת מול המציאות. בפועל לוקח יותר מעשור לאשר הרחבות יישובים, לא מעט בשל התנגדות גופים ירוקים. במקרים מסוימים, הרחבת יישובים באזור שדה צין תבוא בהכרח על חשבון מסדרון אקולוגי, ולכך אני מתנגד. אבל במקרים אחרים, כמו אלו של נווה גוריון - לא ניתן להרחיב יישוב אשר מוגדר בתוכניות כאגודה שיתופית, ולכן בניית יישוב חדש צמוד דופן הוא הפתרון היחיד".

השר גלנט, שקידם את התוכנית אשר התקבלה בחלקה, מסר כי "הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים אישרה את תוכנית משרד הבינוי והשיכון להקמת היישוב דניאל והרחבה משמעותית בין רביבים לרתמים. התוכניות מתבססות על הצורך בחיזוק ההתיישבות בנגב ובביסוסה. עלי נגב הוא מופת לעשייה חברתית. יישובים חדשים באזור יהוו מוקד משיכה למשפחות צעירות אל הנגב, וכן יתרמו לפיזור האוכלוסייה גם בפריפריה".

בתוך כך, הודיע גלנט כי זרוע ביצוע של משרד הבינוי והשיכון תפעל לפיתוח תשתיות עבור 2,000 יחידות דיור חדשות בעיר ערערה שבנגב, באמצעות חברת ערים של המשרד ובשיתוף הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית. חברת ערים תטפל בתשתיות מים וביוב, וכן בסלילת כבישים, ביצוע עבודות עפר, תאורה ובניית גנים ציבוריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully