וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום ת"א, פ"ת ואילת יוכרו כאזורי עדיפות לאומית - התקציב זעום

23.7.2018 / 14:03

בישיבת ממשלה הוחלט כי המדינה תקצה כ-30 מיליון שקל לשדרוג תשתיות וחיזוק אוכלוסייה בשכונות עם ריכוז גבוה של נתינים זרים מאפריקה. תושבים: "תקציב קטן שמגיע מאוחר מדי"

הפגנת תושבי דרום ת"א נגד הגירוש מחוץ לקריית הממשלה 3 באפריל 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד גירוש נתינים זרים מאפריקה/מערכת וואלה! NEWS, ---

המדינה תכיר בשכונות שבהן יש ריכוז מסתננים כאזורי עדיפות לאומית, דוגמת שכונות דרום תל אביב, פתח תקווה ואילת - כך הוחלט היום (שני) בישיבת ממשלה בנושא. בפתח הישיבה ציין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מדובר בשכונות עם אתגרים כלכליים ועם בעיות חברתיות מורכבות. לצד ההחלטה הזאת, הבטיחה המדינה להשקיע מאות מיליוני שקלים בשיקום דרום תל אביב מכספי סגירת מתקן חולות; אולם כעת נודע כי בפועל יושקעו רק 30 מיליון שקל אשר יפרסו על פני 3 שנים. מלבד זה, גם המנהלת שהייתה אמורה לקום ולשמש אחראית לשיקום דרום תל אביב בוטלה.

מדובר בשכונות שבהן יש ריכוז של נתינים זרים, שם תופעל תוכנית חברתית-קהילתית בהיקף תקציבי של כ-10 מיליון שקל בשנה בלבד, אשר נועדה לסייע לתושבי האזור. על פי התוכנית של משרד הבינוי והשיכון, יופעלו בשכונות תוכניות תגבור בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, בדגש על הגיל הרך והנוער; וכן יתוגברו שירותי הבריאות בקהילה של משפחות נזקקות, בדגש על בריאות לגיל הרך ולילדים, לצד קידום עסקים קטנים ובינוניים. גודל ההשתתפות התקציבית של הרשויות המקומיות ייקבע תוך התייחסות למעמד הסוציו-אקונומי של כל רשות.

ההחלטה על הכרה בשכונות שבהן יש ריכוז של נתינים זרים מאפריקה כאזורי עדיפות לאומית, מגיעה לאחר ביטול מבצע הגירוש וכן ביטול ההסכם עם נציבות האו"ם להוצאת 16 אלף נתינים זרים מהארץ. דבר זה הותיר ערים רבות עם מציאות קשה של חוסר ביטחון אישי, תחושת זרות והזנחת תשתיות - בשל כמות חורגת של תושבים בשכונה. כעת מבקשים במשרדי הממשלה לסייע לאותן שכונות, על מנת להביא אוכלוסיות חזקות לשכונה. ואולם, לא ברור עד כמה תקציב של 10 מיליון שקל בשנה יכול לסייע במקרה כזה.

"התקציב קטן מדי ומגיע מאוחר מדי"

"שכונות דרום תל אביב משוועות לשיקום מהיסוד, ולהוצאתה לפועל של מינהלת ייעודית שכל עניינה יהיה לתקן את העוול ארוך השנים שאחראיות לו ממשלות ישראל לדורותיהן, ועיריית תל אביב, שגרמו לכך שדרום תל אביב יהפוך לאזור אסון לאומי"

במסגרת ההחלטה, תוקם ועדת היגוי בין משרדית בראשות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, ומנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, בהשתתפות נציגי המשרדים השותפים הנוספים לתוכנית, נציגים מקצועיים ונציג הרשות המקומית. צוות ההיגוי יגבש את פרטי התוכנית החברתית, לוחות זמנים ומדדי הצלחה לביצוע. התקציב יאסף ממשרדי הבינוי והשיכון, הפנים, המשרד לשוויון חברתי, התרבות והספורט, פיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, החינוך, המדע והטכנולוגיה והכלכלה.

ראש הממשלה אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "הממשלה עושה מאמצים כבירים להוציא מסתננים בלתי חוקיים מהמדינה. המאמצים האלה נמשכים כל הזמן והם חובקי עולם. בינתיים, תושבי השכונות בדרום תל אביב ובמקומות אחרים נאנקים תחת הנטל של המציאות המורכבת, ולכן הממשלה תאשר היום החלטה חשובה ונכונה. אנחנו נגדיר אזורים בהם שיעור המסתננים הבלתי חוקיים הוא גבוה כאזורי עדיפות לאומית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים לטובת שיקום וחיזוק התשתיות בדרום תל אביב וכן לשיפור תחומי הרווחה, החינוך והבריאות. המהלך הזה הוא הכרחי לחיזוק החוסן הכלכלי והחברתי של תושבי השכונות, שכאמור מתמודדים עם אתגרים רבים, ובצד זה נמשיך את המאמצים הדיפלומטיים שלנו להוצאת המסתננים. אנחנו מחויבים לזה".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הוסיף כי "בזכות החלטת הממשלה שהעברנו היום, שכונות דרום תל אביב, שסובלות מבעיית מסתננים, יהפכו לאזור עדיפות לאומית. אנו נשקיע תקציבים לטובת שיקום שכונות ותשתיות בדרום תל אביב. כמו כן, יושקעו תקציבים לטובת נוער בסיכון, רווחה, חינוך ותקציבים ייעודיים לטובת חיזוק תחושת הביטחון. יש לנו מחויבות לתת מענה לנושא בצורה הטובה ביותר ואנו נשקיע מיליוני שקלים לטובת הנושא".

למרות שההחלטה מנוגדת להצהרות הראשוניות של ראש הממשלה, יו"ר סיעת דרום העיר במועצת העיר תל אביב, סוזי כהן צמח, ברכה על ההחלטה וציינה כי "הגיע הזמן להכרה של מדינת ישראל בסבל של תושבי האזור, שאיכות חייהם ירדה לשפל כתוצאה מעומס המסתננים על השכונות. מדובר ביום חג לתושבי דרום העיר, שכן מאמציי להביא לתקציבי עתק למען האוכלוסיות המוחלשות, החינוך, הרווחה והנוער בסיכון, נשאו פרי".

שולה קשת, ראש מטה המאבק לשיקום דרום תל אביב ונגד גירוש מבקשי המקלט, טענה מנגד כי "תקציב של 28 מיליון שקל שיחולקו בין 3 ערים הוא קטן מדי ומגיע מאוחר מדי. שכונות דרום תל אביב משוועות לשיקום מהיסוד, ולהוצאתה לפועל של מינהלת ייעודית שכל עניינה יהיה לתקן את העוול ארוך השנים שאחראיות לו ממשלות ישראל לדורותיהן, ועיריית תל אביב, שגרמו לכך שדרום תל אביב יהפוך לאזור אסון לאומי. מי שחושב שבעיות דרום תל אביב יפתרו עם גירוש מבקשי המקלט, טועה ומטעה. התשתיות כאן קורסות, זיהום האוויר משתולל והשכונה עוברת תהליך דחיקה של תושביה לטובת מיזמי נדל"ן רהבתניים ויקרים. ממשלת ישראל מוכרחה להבין שבפרוטות לא משנים מציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully