וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק לטיפול בדייר הסרבן בדרך לאישור סופי

11.7.2018 / 19:00

ועדת הרפורמות אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שמסדירה את מערכת היחסים בין היזמים לדיירים שמסרבים באופן בלתי סביר לקדם פרויקט התחדשות עירונית בביתם

הילה ציאון מדברת על התחדשות עירונית, תמ"א 38 ופינוי בינוי/עריכת וידאו: אביב אירגז

(בווידאו: כל מה שאתם צריכים לדעת על פינוי בינוי)

ועדת הרפורמות של הכנסת אישרה היום (רביעי) פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק פינוי בינוי פיצויים ופינוי בשל סירוב בלתי סביר. מטרת הצעת החוק לשפר את ההתמודדות של היזמים עם דיירים המסרבים באופן בלתי סביר לממש פרויקט פינוי-בינוי בבניין מגוריהם, ולהסדיר את היחסים עם כלל הדיירים בבניין.

החוק עבר שינויים מהותיים, שבאים לידי ביטוי אף בשם החוק, אשר יקרא מעתה "עידוד מיזמי פינוי ובינוי" במקום "פיצויים ופינוי בשל סירוב בלתי סביר". במסגרתו יחויבו יזמים להציע לקשישים חלופות פטורות ממס, יציאה מהפרויקט או קבלה של חלופות מותאמות לצרכיהם. את הצעת החוק הכינו נציגי משרד המשפטים, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ורשות המסים.

האחרונה נעתרה לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ רחל עזריה (כולנו), וקבעה פטור ממס וממס רכישה לקשישים מעל גיל 70 שימכרו את דירתם ליזם או לצד ג', על מנת לאפשר את התקדמות פרויקטים של פינוי בינוי. יזם שירכוש את הדירה מהקשיש, יוכל למכור את הדירה בפטור ממע"מ, למעט מע"מ על הרווח שהיזם יפיק מהעסקה. הפטור יינתן גם לחלופות אחרות מותאמות שיוצעו לקשישים, כגון דירה קטנה בתוספת מזומן, שתי דירות קטנות או מעבר לבית אבות.

אתר בנייה. ShutterStock
בנייה/ShutterStock

היזם יחויב להציג את פרטי העסקה בפומבי

בנוסף, על מנת למנוע החתמת הדיירים מדלת לדלת בשיטת "הפרד ומשול", וכדי להגביר את האמון בין הדיירים ליזמים, היזם יחויב לכנס את דיירי הבניין ולהציג את פרטי העסקה בפומבי. לפחות שבועיים ממועד החתימה על ההסכם, היזם ימסור לבעלי הדירות מסמך אשר יפורטו בו עיקרי ההצעה, הבטוחות שהוא מציע לבעלי הדירות וכן פרטים אודות ניסיונו המקצועי. המסמך ייכתב בשפה המובנת לכל דייר, ובמידת הצורך המסמך יתורגם לשפתו של הדייר.

אם היזם לא יכנס אסיפה או לא ימסור את פרטי ההצעה, הדיירים יוכלו לבטל את העסקה, כל עוד לא חתמו 40% מבעלי הדירות. סנקציה נוספת היא מתן סמכות לממונה על הדיירים ברשות להתחדשות עירונית, לבטל עסקאות שנחתמו בשפה שלא מובנת לדיירים.

היזם יחויב להציע לקשיש מעל גיל 80 חלופות לעסקה הרגילה, כך שבמקום לקבל דירה בבניין החדש, הקשיש יוכל לבחור בין מעבר לדיור מוגן, דיור חלופי שהיזם ירכוש עבורו בתמורה למכירת ביתו של הקשיש ליזם, או קבלת תמורה כספית בגין הנכס. בנוסף, בפרויקט תמ"א 38 של חיזוק מבנים, היזם יחויב להציע לקשיש או לאדם שמרותק לביתו דיור חלופי לתקופת העבודות בבניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully