וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לעצור את התוכנית לבניית שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד

11.7.2018 / 11:49

מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל פנה לבג"ץ, בטענה כי המועצה הארצית אישרה את התוכנית על בסיס נתונים מוטעים. על פי העתירה, מהלך כזה יחייב פינוי בתי תושבים ויפגע בחברות תעופה ישראליות

מאבק נגד הקמת שדה תעופה ברמת דוד בעמק יזרעאל. מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה,
מחאה נגד התוכנית להקמת שדה התעופה/מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה

מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל הגיש אתמול (שלישי) עתירה לבג"ץ נגד מוסדות התכנון והבנייה ומשרדי הביטחון, התחבורה והאוצר. בפנייתו דורש המטה לעצור ולבטל את קידום התוכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי משלים נתב"ג ברמת דוד שבעמק יזרעאל.

לטענת מטה המאבק החלטות המועצה הארצית בעניין הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד ובנבטים וכן הדוח עליו מבוססות החלטות אלה - סקר האתרים לאיתור שדה תעופה בינלאומי משלים, מבוססים על נתונים שגויים ועל ניתוח מוטעה ואינם לוקחים בחשבון מידע רלוונטי ומהותי להקמת שדה התעופה הבינלאומי ה-2 במדינת ישראל.

במטה טוענים כי בהתאם לדין הבינלאומי מספר בלתי מבוטל של תושבים ביישובים הקיימים בעמק יזרעאל נמצאים בתוך הטווח האסור לאכלוס והקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד תחייב את פינויים. בעוד שחלופות אחרות שנבחנו במסגרת הדוח נמצאות באזורים לא מיושבים כמו צקל"ג ונבטים. בנוסף חלופות אלו יאפשרו בעתיד הרחבה של שדה התעופה אם יהיה בו צורך ואילו אם יוקם שדה תעופה בעמק יזרעאל לא ניתן יהיה בעתיד להרחיבו.

מאבק נגד הקמת שדה תעופה ברמת דוד בעמק יזרעאל. מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה,
מחאה נגד התוכנית להקמת שדה התעופה/מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה

"שדה התעופהנ ברמת דוד יפגע בחברות התעופה הישראליות"

"התנהלות מדינת ישראל בכל הקשור להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג הינה התנהלות חובבנית ולא מקצועית שתהיה בכייה לדורות"

לדברי העותרים נפלו פגמים מהותיים בדוח. לטענתם לא נבחנו כלל הפרמטרים והחלופות הרלוונטיים - לא נעשתה כל עבודה מתודית סדורה ומקצועית בעת הכנת הדוח וחלופות שנמצאו ראויות בעבר נפסלו בשלב מוקדם של הבדיקה, ללא נימוקים ראויים.

עוד טוענים העותרים כי הדוח חרג בראש ובראשונה מתמ"א 15 - "תכנית מתאר ארצית לתפרושת שדות התעופה" ומכוח החקיקה והרגולציה הישראלית והבינלאומית החלה על הקמה והפעלה של שדות תעופה. חריגה זו פוגעת לא רק בלגיטימציה של הדוח, אלאם גם ביכולת להוציא את הקמת שדה התעופה לפועל.

הדוח, על פי העותרים, התעלם מחלקו הצבאי של שדה התעופה המשלים, אם יקום ברמת דוד, והשווה רק "חצי" ממנו ליתר החלופות. בנוסף, הקמת שדה תעופה משלים בחלופת רמת דוד מחייבת היערכות מקדימה של שדה התעופה הצבאי הקיים, שמשמען עלויות כספיות גבוהות שכלל לא נלקחו בחשבון.

עוד טוענים העותרים כי ההמלצה על חלופת רמת דוד נובעת ממתן משקל יתר לנימוקים ולשיקולים ביטחוניים - שיקולים שכלל לא נכללו בדוח ואינם חשופים לביקורת. העותרים מסבירים כי בחירת החלופות נעשתה על פי 4 חלופות עיקריות: תקציב ומימון, צרכי התעופה והתחבורה, מגבלות הבנייה שהקמת השדה תחייב להטיל וביטחון. "הנימוק הביטחוני הוא אם כן, שיקול אחד בלבד מיני ארבעה, אלא שנראה שבפועל הוא היה השיקול היחיד שהנחה את מחברי הדוח, מבלי שניתן לכך כל ביטוי", נכתב בעתירה. העותרים טוענים כי המלצת הדוח אף פוגעת בזכויות של תושבי עמק יזרעאל מעמידה אותם בפני סכנת חיים והפגיעה הצפויה בבריאותם, באיכות חייהם.

בנוסף במסגרת העתירה, טוען מטה המאבק כי שדה תעופה משלים בדירוג C4 כפי שאמור לקום ברמת דוד יפגע בחברות התעופה הישראליות, שכן 75% מדגמי המטוסים המופעלים בטיסות לישראל יכולים לנחות רק במסלול ארוך יותר מזה שניתן להקים ברמת דוד, וככאלה לא יוכלו לנחות בשדה התעופה המשלים המתוכנן על פי הדוח. העותרים טוענים כי שדה תעופה בדירוג C4 שהמסלול בו קצר יחסית (כמו ברמת דוד) יפגע משמעותית באפשרותן של החברות הישראליות להפעיל את מטוסיהן.

יתרה מכך, מאחר ששדה התעופה המשלים אמור לשמש כחלופה לנתב"ג במקרה של השבתה זמנית - הפגיעה בחברות הישראליות מתעצמת; שכן בהיעדר חלופה מספקת, החברות הישראליות לא תוכלנה כלל להפעיל מחצית ממטוסיהן בישראל.

גיל דייגי , דובר מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, אמר כי "התנהלות מדינת ישראל בכל הקשור להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג הינה התנהלות חובבנית ולא מקצועית שתהיה בכייה לדורות. הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל תוביל לעקירת תושבים מבתיהם ולבזבוז מיליארדי שקלים שעלולים לרדת לטמיון, וכל זאת בעת שקיימת חלופה ראויה הרבה יותר המוסכמת על ידי כל הגורמים והמומחים והיא חלופת נבטים שבנגב. אנו בטוחים כי בג"ץ יכנס לעובי הקורה, יבחן את הנושא, ויקבל את ההחלטה הנכונה וזאת בניגוד לכל גורמי התכנון במדינת ישראל שהיו שותפים לתהליך קלוקל זה עד כה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully