וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בני הזוג: מי יורש את הנחלה החקלאית במקרה של מוות

גלעד שרגא

10.7.2018 / 7:30

רשות מקרקעי ישראל החליטה לשנות באחרונה את הסכמי חכירת הקרקעות של חקלאים, במסגרתם בני זוג של חוכרים אשר הלכו לעולמם יורשים את הקרקע. מה השתנה? מדריך

שדות  החיטה והירק קיבוץ  מגן, מאי 2015. ראובן קסטרו
שדה חקלאי/ראובן קסטרו

בימים האחרונים החליטה רשות מקרקעי ישראל על שינוי דרמטי בדיני ההורשה שיחולו על בעלי נחלות ומשקים חקלאיים. במשך עשרות שנים נהגו ברשות לכלול בהסכמים הקיימים במושבים (הסכמי החכירה המגדירים את זכויותיהם של בעלי הנחלה) סעיף ייחודי, אשר קובע כיצד יש להתייחס לירושת המשק החקלאי לאחר פטירתו של חבר האגודה.

הסעיף שהתייחס להורשת הנחלה במרבית ההסכמים הקיימים בישראל היה: "נפטר אחד מיחידי בני הזוג שהינם חברי אגודה המחזיקים במשק והניח אחריו בן זוג - תעבורנה כל זכויות השימוש שלו במשק לבן זוגו בלבד, וזאת אפילו אם הניח המנוח ילדים ביחד עם בן הזוג". סעיף זה שימש עוגן לשני בני הזוג, כך שבפטירת אחד מהם היה ידוע וברור שאין מה לדאוג וכל הזכויות יעברו לבן הזוג שנותר בחיים, ללא שום יכולת של גורמים חיצוניים או יורשים לערער על קביעה זו.

הוראות אלו הנהוגות במגזר החקלאי, היו שונות בתכלית מהוראות דיני הירושה המתייחסות למגזר העירוני, בו פעלו בהתאם להוראות חוק הירושה לפיו מוסדרת חלוקת העיזבון ליורשיו של אדם שלא ערך צוואה (המשמש ברירת מחדל). בסעיף 11 לחוק הירושה, קיימת התייחסות לחלוקת עיזבון של אדם, כאשר במועד הפטירה היו לו בן זוג וילדים, וקובע את דרך חלוקת העיזבון, כך שחצי מהעיזבון יירש בן הזוג וחצי מהעיזבון יירשו ילדיו.

הסכם חכירה אישי מול רשות מקרקעי ישראל

לשינוי כללי ההורשה החדשים השלכות מרחיקות לכת, בעיקר לבני הזוג שנותרו בחיים ושנהנו עד כה מהוראה שנתנה להם שקט וביטחון כלכלי

סעיף ההורשה שהופיע בהסכמי החכירה במגזר החקלאי, המעניק לכל אחד מבני הזוג "ירושה אוטומטית" של הזכויות בנחלה כאשר נפטר בן הזוג, נועד לתת הגנה וביטחון כלכלי לבן/בת הזוג שנותרו בחיים - כדי שיוכלו להמשיך להפעיל את המשק החקלאי מבלי שיהיו תלויים בצאצאים לצורך המשך הפעלת המשק החקלאי כיחידה כלכלית שלמה; ומבלי שיהיה צורך לפצל את הנחלה בין מספר יורשים.

למעשה בכל המושבים, להוראות צוואתו של בן הזוג שנפטר ראשון לא היה תוקף, שכן בפטירתו של אחד מבני הזוג כל הזכויות בנחלה עברו לבן הזוג שנותר בחיים במלואן, ללא כל הגבלה; ולא משנה אם בן הזוג הראשון ערך צוואה או אם מונה בעבר בן ממשיך במשק.

כעת מאפשרות ההחלטות החדשות לכל בעל נחלה לקבל הסכם חכירה אישי מול רשות מקרקעי ישראל, המכונה חוזה חכירה לדורות. הוראת הירושה לגבי בני זוג תשונה ותותאם לדיני הירושה החלים גם במגזר העירוני, כך שבפטירת החוכר תעבורנה כל זכויותיו בנחלה ליורש על פי דין.

לשינוי כללי ההורשה החדשים השלכות מרחיקות לכת, בעיקר לבני הזוג שנותרו בחיים ושנהנו עד כה מהוראה שנתנה להם שקט וביטחון כלכלי. שינוי הוראות הסכם החכירה יחייב קבלת כתב ויתור של הילדים, על מנת שמלוא הזכויות יירשמו על בן/בת הזוג שנותרו.

עוד קובעות ההוראות החדשות כי אם יהיו מספר יורשים, יעברו הזכויות בנחלה רק לאחד היורשים שהוסכם על ידי שאר היורשים או שאושר על ידי בית משפט, בהתאם לסעיף 114 לחוק הירושה. משמעות הדבר היא שאם בית משפט יחליט כי אחד הילדים היורשים הוא זה שיקבל את הזכויות בנחלה, והוא זה שיפצה את היורשים האחרים, עשוי בן/בת הזוג שנותרו בחיים להיות מוצא מביתם לאחר קבלת פיצוי הכספי על חלקו בנחלה.

ההחלטה גם מתייחסת למשקים חקלאיים בהם מונה בעבר "בן ממשיך" וקובעת כי אם מונה "בן ממשיך" בנחלה - יידרשו בעלי הנחלה להסדיר את תנאי ההורשה של הנחלה בצוואה - ולבטל את רישום הבן הממשיך כתנאי לחתימה על חוזה החכירה החדש.

למעשה, הכללים החדשים בדיני הירושה יחייבו בני זוג אשר יבקשו להגן על עצמם מפני יורשים פוטנציאליים לאחר לכתו של אחד מבני הזוג לעולמו, לערוך צוואה הדדית - בה יקבע כי מלוא הזכויות בנחלה יועברו לבן/בת הזוג שיוותרו בחיים.

עוד בנדל"ן

אושר לקריאה ראשונה: שיפוצניקים יתנו אחריות לשנה על עבודתם

לכתבה המלאה

הכותב הוא עו"ד העוסק בנחלות ומשקים חקלאיים במושבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully