וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירוקים מתנגדים לתוכנית הבנייה של עיריית ת"א בשדה דב

19.6.2018 / 11:10

ארגוני סביבה וחברה פנו לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר לקראת דיון צפוי בנוגע לחלופה שהציעה העירייה לגבי פינוי שדה דב והקמת שכונה מצומצמת בסמוך. "במציאות של משבר דיור, הפחתה משמעותית של יחידות דיור היא בלתי מתקבלת על הדעת"

מנחת מטוסים בבסיס שדה דב, תל אביב. ראובן קסטרו
שדה דב/ראובן קסטרו

הירוקים מתנגדים לתוכנית הבנייה בשדה דב: ארגוני סביבה וחברה, בהם החברה להגנת הטבע, גרינפיס, המועצה לבנייה ירוקה והאיגוד הישראלי לאדריכלי הנוף, פנו היום (שלישי) לחברי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל אביב, לקראת הדיון שיתקיים מחר בנוגע לתוכניות הבנייה באזור שדה דב ושאלת פינויו, והביעו את התנגדותם לחלופה שמקודמת על ידי העירייה.

בעירייה מקדמים בימים אלה חלופה לתוכנית של המדינה להקמת רובע מגורים הכולל 16 אלף דירות, שכוללת המשך הפעלת שדה התעופה והקמת שכונה מצומצמת יותר בסמוך לו. הארגונים הביעו תמיכה בחלופה של רשות מקרקעי ישראל, שלדבריהם טובה בהרבה בהיבטים של סביבה, פתרון למצוקת הדיור, זיהום אוויר ורעש.

במכתב ששלחו כתבו הארגונים: "אנו מתנגדים לתוכנית החדשה ותומכים בתוכנית הפיתוח אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל, וזאת מהטעמים הבאים: תוכנית שדה דב היא אחת התוכניות בהן הושקעה חשיבה ותכנון בר קיימא ברמה הגבוהה ביותר בתל אביב - נעשה שימוש בעקרונות של שימור טבע והשארת שטחים פתוחים, תכנון רחובות המעודדים הליכה ברגל ומרקם של עירוב שימושים, תמהיל דיור מגוון, ועוד. לנוכח החשיבה הרבה והתכנון הרב שהושקע בשכונה זו, על מנת שתהיה שכונת הדגל של תל אביב, לא ברור מדוע לאחר השקעה כה רבה, ישנה נסיגה לאחור בתוכנית המוצעת וכל העקרונות שהיו לחשובים ביותר, ירדו לטמיון".

מגדלים ובניינים במרכז העיר תל אביב. ShutterStock
"תוכנית זו מציעה כ-7,990 יחידות דיור, לעומת חלופת רשות מקרקעי ישראל, המציעה 16 אלף יחידות דיור". תל אביב/ShutterStock

"אישור שימוש קבוע נוגד את תוכנית המתאר הארצית"

לטענת הארגונים, "התוכנית החלופית החדשה, המוצעת על ידי ראש העירייה, משמרת את החסרונות בקיומו של שדה תעופה בלב רצף אורבני והיא ממשיכה את הפגיעה בזכותו של הציבור ליהנות מרצף חופי באחד המקומות המבוקשים והעמוסים בארץ"

בארגוני הסביבה מסבירים כי שדה התעופה ממוקם בסביבה החופית: גדר הביטחון של שדה דב מוצבת במרחק של עשרות מטרים מקו החוף, ומסלול ההמראה נמצא במרחק של 150 בלבד, מקו המים. קיום השדה במיקום זה מוביל לכך שהגישה לחוף מצומצמת ורצועת החוף עצמה צרה במיוחד, זאת במציאות של חופים מצטופפים ומצטמצמים.

הארגונים מזכירים כי שדה דב הוא שדה תעופה שאינו מוסדר סטטוטורית, ומזה עשרות שנים מתייחסים אליו כאל שימוש זמני, אשר אמור להסתיים ולהתפנות. "אישור פעילות שדה התעופה באופן קבוע, במסגרת התוכנית שמציעה העירייה, נוגד את תוכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13), יהיה מנוגד לכל מדיניות תכנונית מקובלת לאורך חוף ימה של ישראל ולא יעמוד בעקרונותיו של חוק לשמירת הסביבה החופית משנת 2004", כתבו הארגונים.

לדבריהם, "התוכנית המוצעת על ידי רשות מקרקעי ישראל תביא לפינוי שדה התעופה, תקדם תכנון לפארק חופי, תוך שמירת שטח בן מאות דונם לאורך החוף ברוחב מינימלי של 300 מטרים, שישמש את תושבי העיר והסביבה ויהיה חלק מרצף חופי שהמשכו בתוכנית תא/3700 המאושרת (תוכנית המתאר של תל אביב-יפו - ה.צ) מצפון לשדה דב. לפארק החופי ישנן משמעויות חשובות, הן מבחינה ציבורית והן מהבחינה של שמירת טבע. נציין כי בגרסאות מוקדמות שלה, כללה תוכנית רשות מקרקעי ישראל גם מרינה בחלקה הדרומית, אך בגרסתה העדכנית, התוכנית למרינה הוסרה, ועל כך אנו מברכים".

לטענת הארגונים, "התוכנית החלופית החדשה, המוצעת על ידי ראש העירייה, משמרת את החסרונות בקיומו של שדה תעופה בלב רצף אורבני והיא ממשיכה את הפגיעה בזכותו של הציבור ליהנות מרצף חופי באחד המקומות המבוקשים והעמוסים בארץ". בארגונים תומכים בתוכנית הרשות, בין היתר, משום שלשיטתם - פינוי השדה יאפשר יצירת צירים רוחביים שיקשרו את רובעי צפון העיר לים; יפחית את זיהום האוויר ומפגעי הרעש שמייצר שדה התעופה בלב המרקם העירוני; וכן יאפשר הקמת פארק חופי לשמירת הטבע בסמוך לעיר.

כביש 1 הכניסה לתל אביב עם הנתיב המהיר היוצר צוואר בקבוק. קובי ליאני
לשפר את הקישוריות בין נתב"ג לתל אביב. הנתיב המהיר/קובי ליאני

עיריית ת"א: "הרס השדה פירושו פגיעה בקשר שבין מרכז לפריפריה"

עיריית תל אביב-יפו בתגובה: "שדה התעופה ע"ש דב הוז הוא עמוד השדרה של התעופה הפנים-ארצית במדינת ישראל ושל מחוז תל אביב. נתב"ג, כשדה תעופה בינלאומי עמוס, אינו יכול לספק תחליף הולם במקומו"

עוד מוסיפים שם כי "מענה למצוקת הדיור בתל אביב ובאזור המרכז, תוך שימת דגש על דיור בר השגה - התוכנית החדשה לשדה דב המוצעת על ידי ראש העירייה, מפחיתה ב-50% את כמות יחידות הדיור המתוכננת: תוכנית זו מציעה כ-7,990 יחידות דיור, לעומת חלופת רשות מקרקעי ישראל, המציעה 16 אלף יחידות דיור. במציאות של משבר דיור, במיוחד באזור המרכז, הפחתה כה משמעותית של יחידות דיור היא בלתי מתקבלת על הדעת. יש לציין גם כי תוכנית רשות מקרקעי ישראל כוללת דירות לדיור בר השגה וכן קריטריונים מחמירים לבנייה ירוקה. אנו מאמינים כי יצירת פתרונות דיור באזורים עירוניים, מופרים ממילא, תוביל להפחתת הלחץ על בנייה בשטחים פתוחים וערכיים, וכי יש למצות ככל שניתן את הבנייה המתוכננת בתוך הערים. אין לקדם תוכנית, אשר מפחיתה בחצי את מספר יחידות הדיור בתקופה זו של משבר דיור, ללא סיבה מוצדקת.

"אנו ערים לטענה כי לסגירת שדה דב ישנן משמעויות על העיר אילת, ואנו גורסים כי יש לתת על כך את הדעת בכובד ראש ולייצר פתרונות חלופיים טובים שיענו על המשמעויות", סיכמו נציגי הארגונים הירוקים, "לעמדתנו, הפתרון המוצע בנחיתת המטוסים בנתב"ג הוא סביר וניתן לשפרו. אנו נתמוך בחיזוק הקישוריות שבין נתב"ג למע"ר (מרכז עירוני ראשי - ה.צ) המטרופוליני של תל אביב, וליעדים נוספים ברחבי הארץ, על מנת שהדבר לא יפחית או יזיק לעיר אילת. יש לציין כי ב-5 ביוני השנה אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את מחלף הכניסה המערבי לנמל התעופה, אשר אמור לשמש כמחלף העיקרי שנותן מענה תחבורתי למגיעים לנמל התעופה מכיוון מערב, ובכך לחבר בצורה טובה יותר בין תל אביב לנתב"ג".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "אנו מצרים על כך שהארגונים הירוקים לא פנו ישירות לעירייה, ולא נחשפו למאמצי התכנון בגיבוש התוכנית החלופית על ידי צוות מקצועי רב תחומי הכולל אדריכלות, תעופה, איכות סביבה, נוף, תנועה ותכנון עירוני. התכנון המחודש של השדה במסגרת התוכנית משפר את ההיבטים הסביבתיים ביחס לפעילות הנוכחית בו. בניגוד לנטען, הוא משמר את רצועת הטיילת והפארק החופי כפי שהן מתקיימות היום.

"שדה התעופה ע"ש דב הוז הוא עמוד השדרה של התעופה הפנים-ארצית במדינת ישראל ושל מחוז תל אביב. נתב"ג, כשדה תעופה בינלאומי עמוס, אינו יכול לספק תחליף הולם במקומו. הרס השדה כתשתית קיימת פירושו פגיעה בקשר שבין מרכז ופריפריה. החלופה שגיבשה עיריית תל אביב-יפו מאפשרת את המשך פעילות שדה דב לצד פיתוח שכונה מבוססת עקרונות פיתוח בר קיימא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully