וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההתנגדויות: הרכבת הקלה בירושלים תעבור בעמק הרפאים

18.6.2018 / 15:51

הוועדה המחוזית בבירה החריגה את הרחוב מהתוואי המאושר של הקו הכחול של הרכבת הקלה בסוף השנה שעברה - אך כעת החליטה לאשר את המעבר. הסיבה: יתרונות סביבתיים וכלכליים

הדמיה- הקו הכחול עמק רפאים הרכבת הקלה ירושלים. צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים,
הדמיית הקו הכחו ש הרכבת הקלה בעמק רפאים ירושלים/צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז ירושלים שבמנהל התכנון החליטה היום (שני) לקדם את החלופה לפיה הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים בבירה. הוועדה מצאה כי לתוכנית זו יש יתרונות משמעותיים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים, וזאת חרף התנגדויות רבות שהוגשו נגד החלופה.

החלטת הוועדה באה בהמשך להחלטת ועדת המשנה להתנגדויות מנובמבר 2017, בה הוחלט לאשר את תוכנית הקו הכחול, תוך החרגת המקטע העובר ברחוב עמק רפאים שבשכונת המושבה הגרמנית. בהמשך להחלטת הוועדה, צוות אב לתחבורה קידם בחינה של החלופות השונות להעברת הקו הכחול במרחב שכונת המושבה הגרמנית.

הצוות הציג מספר חלופות: חלופת עוקף המושבות (שלא תעבור כלל בשכונת עמק רפאים), חלופות ברחוב עמק רפאים, חלופות על קרקעיות לאורך פארק המסילה וחלופות תת-קרקעיות. הוועדה התבססה על דוח מקיף שהוכן על ידי אנשי מקצוע בתחומי האדריכלות, התנועה, התחבורה, הסביבה והנוף, איכות הסביבה, התשתיות והקונסטרוקציה.

הדמיה- הקו הכחול עמק רפאים הרכבת הקלה ירושלים. צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים,
הדמיית הקו הכחו ש הרכבת הקלה בעמק רפאים ירושלים/צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים

צורך חיוני בשלוחה שתעבור בתחום המושבה הגרמנית

בראש ובראשונה הדגישה הוועדה את הצורך החיוני בהקמת שלוחה שתעבור בתחום המושבה הגרמנית. בהקשר זה ציינה כי השלוחה מקשרת את קריית הספורט, את הגן הטכנולוגי ואת קניון מלחה עם שכונת רמות ועם יתר השכונות המרוחקות הנמצאות לאורך תוואי הקו הכחול; וכן בהיותה משרתת את שכונת גוננים על חלקיה השונים.

עוד ציינה הוועדה, כי תרומתה של שלוחה זו לעיר היא קריטית, משום שהיא נותנת רוח גבית למימוש תוכניות להתחדשות עירונית בדרום העיר, ובמיוחד לתוכנית האב לגוננים ולתוכניות קטמונים, השואפות להגדיל את אוכלוסיית שכונות אלה באופן משמעותי על ידי תוספת יחידות דיור. על כן, החליטה הוועדה לפסול את "חלופת עוקף המושבות".

אשר לחלופת פארק המסילה, הוועדה התרשמה כי לא ניתן להעביר את מסילת הרכבת הקלה על פני הקרקע בפארק המסילה, מבלי לפגוע באופן מהותי בפארק ובשימוש בו, עד כדי ביטולו. חברי הוועדה הדגישו כי לפארק המסילה חשיבות רבה לתושבי השכונות הסמוכות לה ולתושבי העיר כולה. הפארק משמש כריאה ירוקה עירונית וכציר הליכה וציר אופניים מרכזי בדרום העיר, הן לצורכי ספורט ופנאי והן לצורכי תנועה, ואף משמש עורק תחבורה למי שבוחר להימנע מתחבורה ממונעת ולעבור לתחבורה רגלית או לאופניים. כאמור, גם חלופה זו נדחתה.

אשר לחלופה להעברת קו הרכבת הקלה במנהרה תת-קרקעית מתחת לפארק המסילה, נמצא כי חלופה זו פוגעת פגיעה קשה בתפקודו של פארק המסילה, בכך שהיא קוטעת את רצף הפארק ובשל המתקנים העל קרקעיים הנדרשים עבור תחנת נוסעים, יציאות מילוט ופתחי אוורור שמהווים הפרעה לרצף הפארק. כמו כן, תחנות תת קרקעיות פחות נגישות עבור אוכלוסיות בעלות ניידות מוגבלת (עגלות ילדים, אוכלוסייה מבוגרת, נכים, נשים בהריון); והגישה המוסתרת לתחנות הופכת את הגישה ללא נעימה. גם בהיבט הכלכלי נמצאה חלופה זו כלא יעילה, מאחר שעלות הקמה ותפעול הפרויקט הן פי 3 ו-4 לעומת החלופות האחרות.

הדמיה- הקו הכחול עמק רפאים הרכבת הקלה ירושלים. צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים,
הדמיית הקו הכחו ש הרכבת הקלה בעמק רפאים ירושלים/צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים

"התוכנית מצעידה את ירושלים קדימה"

בניגוד לחלופות אלה, נמצא כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאים יש יתרונות רבים. בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, ביצוע מקטע של מסילה בודדת לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות הקו.

בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר שתביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב. בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב; ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים).

שירה תלמי-באבאי, מתכננת המחוז, מסרה: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. היא מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך הישענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשייה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".

מתנועת התעוררות ירושלים נמסר בתגובה להחלטה כי "קו הרכבת הכחול הוא אסטרטגי לירושלים וחייבים לקדמו, והיום אנחנו מתקדמים. סוגיית המעבר בעמק רפאים היא רגישה מאוד, אבל פגיעה בפארק המסילה לא יכולה לבוא בחשבון, זו פגיעה באחד מעוגני איכות החיים הכי חשובים בעיר. אנחנו מאמינים כי בטווח הארוך הרחוב ישודרג כתוצאה ממעבר הרכבת הקלה, יהיה פחות מזוהם ושקט יותר. אנחנו מתכוונים לעמוד בכל כוחנו לצד בעלי העסקים והתושבים, כדי לקצר את זמני העבודה ולייעל אותה ולייצר כלים נוספים עבור בעלי העסקים הפועלים ברחוב. אנחנו מברכים את שר התחבורה על המהלך שקידם בעניין זה מול משרד האוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully