וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: באיזו עיר ירדו מחירי הדירות ברבעון הראשון של 2018?

17.5.2018 / 10:30

סקירה של השמאי אוהד דנוס מעלה שהדירות ברבעון הראשון של 2018 הוזלו ב-0.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017. היכן חלה ירידה מפתיעה במיוחד ואיפה טיפסו המחירים?

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על הירידה במחירי הדירות)

מחירי הדירות ברבעון הראשון של 2018 ירדו ב-0.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017 - כך עולה מסקירה רבעונית שפרסם אמש (רביעי) השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. על פי הנתונים, בשנה החולפת (ביחס לרבעון המקביל אשתקד), נצפתה עליית מחירים בשיעור ממוצע של 1.3% בערים שנסקרו בבדיקה.

את הסקירה החל לפרסם דנוס לאחר שהוחלט לבטל את מדד מחירי הדירות שנהג לפרסם השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, והיא מבוססת על שיטת העבודה שהייתה נהוגה באגף שומה במשרד. כיום מפרסמת המדינה רק את מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), אשר פורסם השבוע והציג לראשונה מזה עשור ירידה שנתית במחירי הדירות בשיעור של 0.1%.

במסגרת הסקירה הנוכחית נבדקו דירות חדשות ומיד שנייה בנות 4 חדרים בבנייה רוויה (לגובה), מתוך כ-2,700 עסקאות שדווחו לרשות המסים ב-16 ערים מרכזיות ברחבי הארץ. על פי הממצאים, ברבעון הראשון של השנה נצפתה ירידה במחירי הדירות הממוצעים ביחס לרבעון הקודם ב-8 ערים, כאשר ב-6 ערים נצפתה עלייה ו-2 ערים לא חל שינוי.

דנוס מציין כי ברבעון הראשון אובחנה עלייה של 15% בכמות העסקאות בערים אלה לעומת הרבעון שקדם לו; וירידה של כ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. לדבריו, נתונים אלה מצביעים על התאוששות קלה בשוק הדיור.

איפה ירדו המחירים ואיפה הם עלו?

מחירי דירות 4 חדרים מאי 2018. אוהד דנוס,
מחירי דירות 4 חדרים/אוהד דנוס

על פי הסקירה, העיר אילת מובילה בירידות מחירים ברבעון הראשון של השנה: ירידה של 7% לעומת הרבעון הקודם וירידה של 9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בעיר עומד על 1.06 מיליון שקל.

בבאר שבע חלה ירידה של 3% לעומת הרבעון הקודם ושל 1% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, כאשר המחיר הממוצע עומד על 1.1 מיליון שקל.

בהרצליה חלה עלייה של 2% לעומת הרבעון האחרון של 2017 ולעומת זאת צניחה בשיעור של 7% לעומת הרבעון הראשון ב-2017. המחיר הממוצע עומד על 2.25 מיליון שקל.

בראשון לציון נצפו עליות מחירים ברבעון הראשון של 2018 - הן לעומת הרבעון שקדם לו והן לעומת התקופה המקבילה - בשיעור של 2% ו-9% בהתאמה. מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בעיר עומד על 1.96 מיליון שקל.

דווקא בעיר בתל אביב נרשמה הפתעה לאחר שהבדיקה הציגה ירידות מחירים הן לעומת הרבעון הקודם והן לעומת הרבעון המקביל, בשיעור של 1% ו-4% בהתאמה. המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים בעיר ללא הפסקה עומד על פי הסקירה על 2.97 מיליון שקל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפתיעה עם ירידות מחירים. תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

דנוס: "התאוששות קלה בשוק הדיור והמשך דשדוש במחירים"

"בשנה החולפת המחירים ממשיכים לדשדש בערבוביה, פעם עליות מחירים בעיר אחת וירידות באחרת וברבעון שאחריו מתחלפות היוצרות"

לדברי דנוס, "נכון להיום, אנו עדים להתאוששות קלה בשוק הדיור ולהמשך הדשדוש במחירים, לאחר שעלו ב-1.4% ברבעון הרביעי של 2017 ביחס לזה שלפניו. אם ברבעון הקודם ירד קצב העלייה ל-1.2% לשנה, למרות העלייה הרבעונית במחירים, הרי שכעת הוא עומד על 1.3% לשנה. זאת, ביחס לרמה ברבעון הראשון של 2017".

דנוס מוסיף כי יש לשים לב לעובדה שכמות העסקאות ברבעון הראשון של 2018 עלתה בחדות יחסית ביחס לרבעון הרביעי של 2017. "נראה כי הודעת האוצר על כך שאין באפשרותו לקדם את מס ריבוי דירות; הפרסומים הרבים אודות עיכובים וליקויים בתוכנית הדגל מחיר למשתכן; והמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה של בנק ישראל, פועלים בכיוון של תחילת טפטוף קל וחזרה של קהל יושבי הגדר אל השוק, תוך שהם מצטרפים לרמת הפעילות המינימאלית החייבת להתקיים בו".

עם זאת, הוא מדגיש כי "עדיין לא ניתן לדבר על שוק הדיור במונחי ירידת מחירים או עליית מחירים מובהקת. מה שניתן להמשיך ולומר הוא כי בשנה החולפת המחירים ממשיכים לדשדש בערבוביה, פעם עליות מחירים בעיר אחת וירידות באחרת וברבעון שאחריו מתחלפות היוצרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully