וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: בעל מוגבלויות יוכל לקבל משכנתא ללא ביטוח

14.5.2018 / 15:45

על פי הסכמות שגובשו בין הבנקים, חברות הביטוח, ועדת הכספים והאוצר - בעלי מוגבלויות מקצרות חיים יוכלו לקבל משכנתא של מיליון שקל ל-15 שנה במסלול ביטוח מיוחד

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על ירידה במחירי הדירות)

הצעת חוק המקלה על בעלי מוגבלויות לקבל משכנתא אושרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה שגובשה בעקבות סיכום בין הבנקים, בנק ישראל, רשות שוק ההון, חברות הביטוח ומשרד האוצר בהובלת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, קובעת כי אדם עם מוגבלות יוכל לקבל משכנתא לשם רכישת דירה גם אם חברת הביטוח סירבה לבטחו בביטוח חיים. על פי הצעת החוק אדם בעל מוגבלות מקצרת חיים שתוחלת חייו צפויה להיות מעל 5 שנים, יהיה זכאי לפנות לבנק והבנק לא יוכל לסרב לתת לו משכנתא בשל סיבה של אי קבלת ביטוח.

במידה שבעל המגובלויות עומד בתנאים בבדיקה אובייקטיבית יחויבו חברות הביטוח להפנות אותו למסלול ביטוח ללא חיתום (ללא הצהרת מצב בריאות), מוצר שחברות הביטוח ידרשו להחזיק על המדף שלהם לצורך חקיקה הזו. לאחר שיחזיק בביטוח זה יוכל אותו אדם לקבל את המשכנתא המבוקשת. הסכום מקסימלי בו יבוטח בעל המוגבלות יעמוד על חצי מיליון שקל והמשכנתא תעמוד על פי 2 מהסכום הזה - מיליון שקל. תקופת המשכנתא תעמוד על 15 שנה אלא אם הגיע האדם להסכמה עם הבנק על תקופה ארוכה יותר או שאותו אדם ביקש תקופה קצרה יותר.

במסגרת המתווה קיבלו על עצמם הבנקים "לספוג" את תקופת ההכשרה עד לכניסת הביטוח לתוקף, וכן המדינה קיבלה על עצמה להשתתף בעלויות החודשיות של החזרי המשכנתא בסכום של 300 שקל לאדם לחודש, זאת על מנת לתת מענה לתקופת הכשרה ארוכה יותר ופרמיות גבוהות יותר הנהוגים במסגרת מסלולים ללא חיתום.

ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"מדובר באנשים שרוצים רק לרכוש דירה בכוחות עצמם ולא נותנים להם משכנתא. זה כתם על החברה". משה גפני/ראובן קסטרו

תקופת הכשרה של שנתיים וחצי

"זהו יום בשורה לאלפי אזרחים בישראל שחלמו לקחת משכנתא כמו כולם ובגלל מוגבלותם סורבו לכך"

במהלך הדיון העלו בנק ישראל ומשרד האוצר חשש כי יהיה ניצול של הפניית אנשים שיכולים לקבל משכנתא עם ביטוח רגיל לאפיק זה, לאור כך נקבע כי יובהר בחוק מי בדיוק נכלל בקבוצה האמורה. לגבי תקופת ההכשרה נקבע כי זו תעמוד על שנתיים וחצי. ברשות שוק ההון הצביעו על כ-1,500 עד 2,000 סירובים בשנה לביטוחי חיים לאנשים עם מוגבלות. במסגרת החוק על הרשות תוטל האחריות לוודא שחברות הביטוח יחזיקו את המוצר וכן לדאוג שתהייה רשימה של אקטוארים אובייקטים שחברות הביטוח תוכל לעבוד איתם.

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני ציין בפתח הדיון כי "מדובר באנשים שרוצים רק לרכוש דירה בכוחות עצמם ולא נותנים להם משכנתא. זה כתם על החברה, יש נכונות היום, דיברה איתי גם המפקחת על הבנקים, וגם מנכ"ל בנק הפועלים וגם חברות הביטוח, גם אגף התקציבים, כולם שותפים בעניין הזה. יש אווירה שונה שכולם נרתמים לעניין, זה ייפתר".

ח"כ קארין אלהרר, שהגישה את הצעת החוק, אמרה כי "זהו יום בשורה לאלפי אזרחים בישראל שחלמו לקחת משכנתא כמו כולם ובגלל מוגבלותם סורבו לכך. אני רוצה לברך את יו"ר הוועדה ח"כ גפני על מאבק והתעקשות עד להישג המרשים. אני רוצה להודות גם לבנקים, בנק ישראל וחברות הביטוח שהבינו את חשיבות הסוגיה ונתרמו לטובת העניין. כולי תקווה שהחוק יצא אל הפועל בהקדם האפשרי".

להגשת הצעת החוק הצטרפו גם חברי הכנסת: איציק שמולי, דב חנין, תמר זנדברג, מירב בן-ארי, שלי יחימוביץ', משה גפני, איתן כבל, יעל גרמן, אורלי לוי-אבקסיס, יפעת שאשא-ביטון, יעקב מרגי, מיקי לוי, חיים ילין ונורית קורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully