וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעשירים בלבד? עלייה במספר הבתים הפרטיים שהועברו לכינוס נכסים

2.5.2018 / 9:30

בדיקה שערך אתר כונס פרי והגיעה לידי וואלה! נדל"ן מעלה כי ב-2017 חל גידול של 26% במספר הווילות שהועברו לכינוס לצורך מכירה. עלייה נרשמה גם במספר המגרשים

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על ירידה במכירת דירות)

ב-2017 חל גידול חד במספר הבתים הפרטיים שהועברו למכירה על ידי כונסי נכסים - כך עולה מנתונים שאסף אתר "כונס פרי", המרכז ומנתח את המודעות שמתפרסמות על ידי כונסי נכסים באמצעות סריקה יומיומית של המודעות המתפרסמות בכלל אמצעי התקשורת בדבר הצעות לרכוש נכסים מכונס הנכסים. מהנתונים שהגיעו לידי וואלה! נדל"ן עולה שבשנה שעברה פורסמו 57 בתים פרטיים למכירה מידיו של כונסי נכסים, לעומת 45 בתים בלבד בשנת 2016 - גידול של 26%.

גידול מובהק נרשם גם במכירת מגרשים על ידי כונסים - 43 לעומת 38 בלבד בשנה הקודמת. היקף המכירות של דירות רגילות על ידי כונסים היה דומה לזה שבשנה הקודמת והסתכם ב-432 בלבד.

נכסים כמו בתים פרטיים ומגרשים מתאפיינים בשיעור בעלות גבוה של אנשי עסקים ואנשים אמידים, והגידול במספר הנכסים העומדים למכירה עשוי להעיד על מגמת גידול בקריסות עסקיות במשק, ואולי לרמוז על שינוי במגמות הצמיחה. בין הענפים הבולטים שבהם ניכרת האטה בשנה האחרונה נמנים ענף הבנייה, ענף האופנה וענף היהלומים.

סלע השקעות ופיננסים. ShutterStock
גם במקרים בהם נקלע הלווה לקשיים, נפתרת הבעיה לרוב באמצעות פריסה מחדש של החוב/ShutterStock

הלווים לא מתקשים לעמוד בתשלומי המשכנתא

ירידת ערך הדירות כבר גורמת לבנקים להגביר את הבקרה והפיקוח על מצבם של הלווים, ואם יהיו קשיים במכירת דירות יתכן גידול במספר המקרים בהם נאלץ הבנק להעביר את מכירת הדירות לכונסי נכסים

הסיבה למינוי כונס נכסים אינה תמיד עסקית. לעתים קרובות ממונים הכונסים במסגרת הליכי פירוק מרצון של שותפויות או בנסיבות משפחתיות. לדברי עו"ד מרדכי האן מרקוביץ ממשרד גלר, האן מרקוביץ ושות', העוסק באכיפת חיובים, גבייה ודיני חדלות הפירעון, בעשור האחרון חל קיטון דרמטי במספר התיקים שנפתחו למימוש משכנתאות בישראל בגלל המצב הכלכלי המשופר והריבית הנמוכה.

שנת 2017 התאפיינה במצב כלכלי טוב יחסית במשק, וכתוצאה מכך גם בשיעור נמוך של לווים המתקשים לעמוד בתנאי ההחזר. שיעור אי ההחזר בשוק המשכנתאות הסתכם בכ-0.6%, והדבר מתבטא גם במספר הנמוך יחסית של דירות שהוצעו למכירה על ידי כונס. גם במקרים בהם נקלע הלווה לקשיים, נפתרת הבעיה לרוב באמצעות פריסה מחדש של החוב או הסדר של מכירה בהסכמה של הנכס, ללא מינוי כונס נכסים.

מצב זה עשוי להשתנות אם תמשך המגמה הנוכחית של קיפאון בשוק הנדל"ן וירידת ערך נכסים באזורים מסוימים של הארץ. ירידת ערך הדירות כבר גורמת לבנקים להגביר את הבקרה והפיקוח על מצבם של הלווים, ואם יהיו קשיים במכירת דירות - ייתכן גידול במספר המקרים בהם נאלץ הבנק להעביר את מכירת הדירות לכונסי נכסים.

כדאי לציין שגורם נוסף להיקף הנמוך של דירות בכינוס נכסים הוא הריבית הנמוכה במשק, המקלה על הלווים ומאפשרת להם לעמוד בתשלומי ההלוואות. שיעור הריבית צפוי לעלות במהלך השנה, במקביל לעליית הריבית הצפויה בארצות הברית.

מספר הנכסים שהועברו לכינוס. מערכת וואלה!
מספר הנכסים שהועברו למכירה על ידי כונס/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully