וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמים על הקפאת מיזמי תמ"א 38 בהרצליה: "החלטה פופוליסטית"

1.5.2018 / 11:00

ביקורת על ההחלטה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה לעצור עד להודעה חדשה מתן היתרים לפרויקטים של התחדשות עירונית בעיר. "ההחלטה - חלק ממסע הבחירות של ראש העיר"

הילה ציאון מדברת על התחדשות עירונית, תמ"א 38 ופינוי בינוי/עריכת וידאו: אביב אירגז

(בווידאו: כל מה שרציתם לדעת על התחדשות עירונית)

מחלוקת בין יזמי נדל"ן לעיריית הרצליה: בעלי חברות בנייה, התחדשות עירונית ושיווק נדל"ן מותחים ביקורת על החלטה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מהשבוע - להקפיא תוכניות של תמ"א 38 עד להודעה חדשה. הוועדה הודיעה באחרונה ליזמים ולקבלנים כי החל מהיום (שלישי) לא יתקבלו עוד בקשות להיתר בנייה הנוגעות לתוכנית חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, בחלק ניכר ממרכז העיר.

"ההחלטה של עיריית הרצליה שערורייתית. היא מורידה לטמיון פרויקט שלם שעבדנו עליו חודשים רבים במרכז העיר, וזאת מבלי לקחת בחשבון גם את העליות הכספיות שהושקעו", אומר אבי נאור, מנכ"ל ראדקו 38 מקבוצת רפאלי.

לדברי נאור, "ידענו שהבחירות המקומיות יובילו ברשויות רבות לירידה בקצב העבודה, אבל לא חשבנו שהן יגיעו בשלב מוקדם כל כך. מדובר יותר בהחלטה פופוליסטית מאשר בהתנהלות אחראית והגיונית. למה לשלול אוטומטית את כל הפרויקטים במקום לבחון כל פרויקט לגופו של עניין? הנה דוגמה נוספת לחוסר העקביות של הרשויות המקומיות. טוב יעשו בממשלה אם ישימו להחלטות האלה סוף".

הסיבה להחלטה של הוועדה המקומית בהרצליה נעוצה בהיקף גדול של תוכניות שנמצאות בימים אלה בשלבי אישור שונים של כ-1,500 יחידות דיור. החשש בעירייה הוא שמרכז העיר אינו יכול לעמוד בעומס בכל הקשור לתשתיות.

מראה מהאוויר של העיר הרצליה. ShutterStock
הרצליה/ShutterStock

"הבעיה הגדולה - חוסר הוודאות המתמשך של היזמים והתושבים"

"אין ספק שבעיית התשתיות במרכזי הערים היא קריטית להמשך התקדמות של מיזמי התחדשות עירונית - והמדינה חייבת לתת פתרונות. עם זאת, להערכתי ההחלטה של עיריית הרצליה היא חלק ממסע הבחירות של ראש העיר"

רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק נדל"ן, טוען גם הוא כי מדובר בהחלטה פופוליסטית. "אין ספק שבעיית התשתיות במרכזי הערים היא קריטית להמשך התקדמות של מיזמי התחדשות עירונית - והמדינה חייבת לתת פתרונות. עם זאת, להערכתי ההחלטה של עיריית הרצליה היא חלק ממסע הבחירות של ראש העיר".

כהן מציין כי "צריך לזכור שבעוד מספר שבועות הוועדה המקומית לא תוכל, על פי חוק, לאשר מיזמי נדל"ן חדשים עד הבחירות לרשויות המקומיות, כך שאין פה חדשה מרעישה. מצד שני, הרשות להתחדשות עירונית חייבת לעשות סדר, להחליט על מדיניות ברורה, ליישם אותה ולפתור את המצוקות של הרשויות המקומיות - שמונעות בנייה רחבה יותר של פרויקטי התחדשות עירונית".

עו"ד זיו כספי, שותף במשרד עורכי הדין גינדי כספי, מוסיף כי "באופן עקרוני, נכון שעירייה תוביל תוכנית אב להתחדשות עירונית ותייצר ודאות, הן בקרב הציבור והן בקרב היזמים. תוכנית כזו תבחן היטב את כלל ההיבטים ותחליט היכן נכון לבצע תמ"א, היכן עיבוי, היכן פינוי בינוי והיכן לא צריך לבצע שום שינוי. לא ניתן לפתח עיר ולהגדיל אותה ללא חשיבה של ממש, ומבלי לבדוק מה תהיה ההשפעה על התשתיות".

"הבעיה הגדולה בכל הנושא", ממשיך כספי, "היא חוסר הוודאות המתמשך גם מצד היזמים וגם מצד התושבים, והרבה פרויקטים שלא הגיעו לשלב הרישוי עלולים לסבול מכך. בסופו של דבר, כאשר תאושר התוכנית, היא תהיה טובה להרצליה ותייצר את הוודאות הנדרשת. בתל אביב, למשל, תוכנית הרבעים, שאולי אינה מושלמת, מעניקה ודאות ליזמים ולציבור. בסך הכל עיריית הרצליה ניסתה שלא לפגוע יתר על המידה - ונראה שבכוונתה לקדם פרויקטים שכבר מצויים במערכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully