וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: "פוטנציאל לחצי מיליון דירות בהתחדשות עירונית במרכז"

15.3.2018 / 15:37

שר הבינוי והשיכון פירט את תפישתו התכנונית בכנס איגוד המתכננים והדגיש את חשיבות ההתחדשות העירונית. "לבנות כמו מנהטן ולא כמו לוס אנג'לס בצפיפות אינטנסיבית"

עריכה: נועה לוי צילום סטילס: ראובן קסטרו

(בווידאו: ראיון עם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט)

"בדור הבא, ההתחדשות העירונית היא זו שתעמוד על הפרק. מבדיקה שעשינו אנחנו מעריכים שישנו פוטנציאל לחצי מיליון יחידות דיור במחוז המרכז, בכל גוש דן רבתי - מפאתי חדרה בצפון עד לאשדוד בדרום וקדומים במזרח", כך אמר היום שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בכנס השנתי של איגוד המתכננים. "לפי התחזית, בעוד 30 שנה יחיו במדינת ישראל 15 מיליון תושבים. המשמעות היא שאנחנו נוסיף ונהיה המדינה הצפופה ביותר".

לדברי השר, השכונות שהן כיום המוזנחות ביותר והבעייתיות ביותר בכל מה שקשור לתחבורה עתידות להפוך למקומות האטרקטיביים ביותר. "הסיבה לכך פשוטה, השכונות האלו נמצאות במרכזי הערים וערך הקרקע שלהן הוא עם הפוטנציאל הגדול ביותר. כל המקומות שנבנו בשכונות אלו נבנו כמבנים ראשונים, חלקם לפני 100 שנה ואין מצב שהם ימשיכו לעמוד במצב כזה כמו שהם עומדים עכשיו. יד אליהו,שכונת שפירא בתל אביב או שכונת הדר וקטמון בירושלים, כולן שכונות בנות 70 עד 100 שנה הנמצאות במרכזי העיר ולא יתכן שיעמדו במצבן הנוכחי. אנו צריכים לבנות כמו מנהטן ולא כמו לוס אנג'לס בצפיפות אינטנסיבית עם מרקם אורבני, הדוק וקומפקטי", אמר גלנט.

ראיון של יואב גלנט לוואלה טוק 31 באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
יואב גלנט/ראובן קסטרו

לעבור מתכנון נקודתי לאזורי

"ההתחדשות העירונית תפתור את התשתיות ואת התחבורה ותיתן איכות חיים טובה ומענה לכלל הבעיות"

גלנט פירט את תפישתו בענייני תכנון. לדבריו, "אדם צריך שיהיו לו מספר מרכיבים על מנת שחייו יהיו חיים נוחים, עשירים ומלאי תוכן: מקום ראוי להתגורר בו, איכות חיים בנקודה שבה הוא חי כמו חינוך, שטחי פנאי, ספורט ואיכות חיים מקומית קהילתית. כמו כן, אדם צריך תחבורה ציבורית טובה למקום העבודה ומקום עבודה קרוב למגורים. אם אדם יהיה קרוב לעבודתו, לא יצטרך לעמוד בפקקים או להסתמך על הרכבת או כלי תחבורה ציבורים אחרים. הכל יהיה במרחק הליכה.

"כשהוא צריך לצאת מהעיר, הוא מגיע למרחב ירוק ושם לא יהיו יותר מוסכים או מבנים. המקומות הפתוחים בין הערים ישמשו לחקלאות, לצורכי הטבע ואם צריך גם לאימוני צה"ל. ההתחדשות העירונית תפתור את התשתיות ואת התחבורה ותיתן איכות חיים טובה ומענה לכלל הבעיות. זו לדעתי התפישה החזונית שצריכה להוביל את התכנון בישראל. וההתחדשות העירונית היא הפוטנציאל הראשון לכך".

עוד אמר גלנט כי יש לשנות את כיוון החשיבה מתכנון נקודתי לתכנון אזורי. "אנחנו במשרד הבינוי והשיכון התנענו את תוכנית 'תכנן ובנה' האחרונה יחד עם מנהל התכנון בצורה שוטפת ואדוקה, את התוכנית האזורית שמתכננת מאלף עד תו את נפת אשקלון, שהיא המרחב המחבר בשוליו בין גוש דן לבאר שבע, בין אשדוד, שדרות וקריית מלאכי.

"מדובר בשטח גדול מאוד, עתודה מאוד גדולה לבנייה. אנחנו קבענו קווים מנחים, ואני לקחתי על עצמי להנחות תפישתית את מערך התוכנית. כמו - לא להקים עיר נוספת אלא לפתח את העירים הקיימות, ולשפר את הכבישים המקשרים בין הערים".

בנייה רווייה במגזר הערבי

בהמשך התייחס השר לתכנון ובנייה במגזר החרדי וליישוב רכסים. "אנחנו התוודענו לפני שנתיים לתוכנית שכבר הייתה קיימת בתכנון 28 שנה. אתמול, אחרי 30 שנה, העברנו אותה בהחלטה אחרונה. זהו דבר שנובע מדיספרופורציה ומכוחות פוליטיים. לא יכול להיות שאנשים יגורו באזורי הצפון ב-30 דונם ומצד שני משפחות חרדיות יגורו במחסנים כי אין להן לאן להתרחב. יש פה אוזלת יד, כי כל הסיפור ביישוב רכסים הוא הזזה ב-30 עד 50 מטר של קו התיחום של הישוב ששורטטו לפני 30 שנה ואינם עוד רלוונטיים היום".

השר התייחס גם לפעילות משרדו במגזר החרדי ואמר כי "באוכלוסייה החרדית קידמנו תוכניות כמו הסכמי גג, דוגמת בבית שמש. השבוע העברנו בקבינט הדיור החלטה ל-3,500 יחידות דיור במודיעין עילית על קרקע פרטית עם כל הקשיים שיש שמה, וחתמנו על הסכם גג באלעד עם ראש הממשלה ושר האוצר".

בנוסף התייחס גלנט לתכנון ובנייה בערים הערביות ואמר כי "כמו באוכלוסייה החרדית, אנחנו נכנסים לעומק גם בנושא התכנון עבור האוכלוסייה הערבית. חתמנו 54 הסכמי גג והסכמים נקודתיים עם רשויות ערביות. בנוסף, יש עיר ערבית מתוכננת שתיבנה. יחד עם מנהל התכנון אנחנו יוזמים לראשונה תחרות למתכננים בנושא של בנייה יזומה רוויה במגזר הערבי. לא יכול להיות מצב שהאוכלוסייה הערבית רגילה לחיות רק על הקרקע. המצב הזה לא קיים היום, אפשר לנסוע לקהיר ולראות זאת. ערים כמו אלו הן לא בדיוק בנייה כפרית".

נעה פינטו, מובילת המאבק לחיזוק ערי הנגב מטעם מגמה ירוקה אמרה בתגובה לדברי גלנט כי "שוב ממשיך השר גלנט להגיד דבר אחד ולקדם את היפוכו. מול דבריו בנוגע לחשיבות ההתחדשות העירונית וחיזוק מרכזי הערים, הוא מקדם תוכניות להקמת חמישה ישובים חדשים בנגב שיפגעו באופן אנוש בערי הדרום. ישובים אלו ישאבו מכוחן של הערים הקיימות ויחלישו את הנגב כולו. אם השר מעוניין לחזק את הנגב, שיבטל לאלתר את התכניות להקמת היישובים החדשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully