וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: עלייה של 10% ברכישת דירות בינואר השנה

11.3.2018 / 17:17

בחודש הראשון של 2018 נרכשו 9,000 דירות - עלייה לעומת דצמבר 2017. עם זאת, מדובר בירידה של 10% לעומת אשתקד. עיקר הרכישות של דירות חדשות - בקריית אונו ובבני ברק

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

בחודש ינואר 2018 נרכשו 9,000 דירות, מהן כ-500 דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן - עלייה של כ-10% בהשוואה לדצמבר 2017. כך עולה מהסקירה השבועית שמפרסם היום (ראשון) הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שעוסקת בנדל"ן למגורים. על פי הנתונים, בהשוואה שנתית לינואר אשתקד, ירד מספר העסקאות במחירי שוק (חדשות ויד שנייה) ב-%10 וזאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז מרץ אשתקד.

כאמור, בהשוואה לחודש האחרון של השנה החולפת מדובר בעלייה ברכישת דירות, כאשר גידול זה מתרכז בפלח השוק של דירות יד שנייה. באוצר מעריכים כי הגידול חל על רקע האצה במכירות המשקיעים, בשיעור של 40%, בפרט של "מרובי הנכסים".

למרות העלייה החודשית, בפלח השוק של הדירות החדשות, הנמכרות במחירי שוק, נמשך הקיפאון גם בחודש ינואר. על פי האוצר, סך עסקאות אלו עמד על 1,900 דירות, בדומה לחודש הקודם, ונמוך ב-15% בהשוואה לינואר 2017. בפילוח גיאוגרפי בולטות ירידות חדות, בשיעורים שבין 30%-50% (בהשוואה לינואר אשתקד) באזורי תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. מנגד, בולט אזור המרכז עם גידול משמעותי ברכישת דירות חדשות, המתרכז בקריית אונו ובבני ברק. באוצר מסבירים כי הסיבה לגידול ברכישות של דירות חדשות, לפחות בקריית אונו, נעוצה בעיקר במכירות בפרויקטים של פינוי בינוי.

בני ברק ממעוף הציפור. ראובן קסטרו
אתר בנייה/ראובן קסטרו

גידול חריג של 40% במכירות משקיעים בחודש ינואר

באוצר מדגישים כי מכירות המשקיעים בחודש ינואר רשמו גידול חריג של 40% בהשוואה לחודש דצמבר. "עם כניסתו לתוקף של ביטול הפטור ממס שבח על משקיעים, החל בינואר 2014, ניתנה למשקיעים אפשרות לנצל מכירה של עד 2 דירות עד תום 2017. כל מכירה של דירה נוספת (כלומר דירה שלישית ומעלה) בין השנים 2017-2014 הייתה מביאה את המשקיע לשיעור מס השבח הרגיל, העומד על 25%", כותבים כלכלני האוצר.

לדבריהם, "הרקע למגבלה זו היה החשש של המחוקק ל'זריקה' גורפת של דירות על ידי משקיעים, עם ביטולו של הפטור ממס שבח, ולפיכך נקבעה תקופת מעבר של 4 שנים, במהלכן 'ישתחררו' חלקית באופן מבוקר דירות אלו. הגידול החד שנרשם בפועל במכירות המשקיעים בינואר השנה מעיד עד כמה מגבלה זו הייתה אפקטיבית". על פי הנתונים, במונחים כמותיים הסתכמו מכירות המשקיעים בינואר ב-2,200 דירות - הרמה הגבוהה ביותר מאז מרץ אשתקד, כאשר במהלך הרבעון הראשון אשתקד הייתה רמת מכירות המשקיעים גבוהה, על רקע החשש מישומו של מס דירה שלישית.

בשורה התחתונה, מסבירים באוצר, הגידול החד במכירות המשקיעים בינואר מחק את הגידול הזניח ברכישות המשקיעים (בהשוואה לדצמבר) והביא לגריעתן של 650 דירות מ"מלאי" הדירות המוחזקות על ידי משקיעים, זאת בחודש ינואר בלבד. לשם השוואה, בחודש דצמבר נגרעו ממלאי זה כ-100 דירות בלבד.

אשר לרכישות זוגות צעירים, אלה הסתכמו בחודש ינואר, על פי האוצר, ב-4,300 דירות (מהן כאמור 500 דירות במחיר למשתכן). בניכוי מכירות מוזלות אלו, נרשמה ירידה של 7% ברכישות הזוגות הצעירים. ביחס לדצמבר עלו רכישות אלו בשיעור של 16%, כאשר גידול זה מתרכז באזור המרכז, בפרט בדירות חדשות. עם זאת,מדגישים באוצר כי ההגדרה "זוגות צעירים" אינה תופסת לגבי חלק גדול מרוכשים אלו, שכן 41% מהם הם רווקים צעירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully