וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהשקעה של מיליונים: 3,000 מעונות סטודנטים ייבנו בפריפריה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את התוכנית של משרדי החינוך והאוצר - להקצות ב-5 השנים הקרובות כרבע מיליארד שקל לקידום סטודנטים בערי הפריפריה. כ-100 מיליון שקל יושקעו בהקמה של אלפי חדרי מגורים לתלמידים מחוץ לאזורי הביקוש

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

(בווידאו: מה חושבים הסטודנטים על הדיור בישראל?)

בשורה לסטודנטים הלומדים בפריפריה: ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (חמישי) את התוכנית של משרדי החינוך והאוצר, הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) והתאחדות הסטודנטים הארצית, להקצות ב-5 השנים הקרובות כרבע מיליארד שקל לתמיכה בסטודנטים בערי הפריפריה. בין השאר, יוקצו כ-100 מיליון שקל להקמה של כ-3,000 מעונות סטודנטים; ועוד 150 מיליון שקל לטובת צמצום פערים, שדרוג תחבורה ציבורית לקמפוסים ועוד.

על פי התוכנית, בשנים 2019-2020 ייבנו חדרי מגורים בסמיכות למוסדות לימוד מחוץ לאזורי הביקוש. תקציב זה מתווסף ל-300 מיליון השקלים שהמדינה הקצתה בשנים האחרונות לבניית מעונות סטודנטים. הרחבת המעונות נועדה להקל על הנטל הכלכלי של הסטודנטים, וקברניטי התוכנית מעריכים כי מגורים שם יחסכו לסטודנטים מאות שקלים בחודש.

על פי סקר של התאחדות הסטודנטים הארצית לשנת 2017, רק 7% מהסטודנטים בישראל מתגוררים במעונות, להבדיל מאירופה וארה"ב, שם אחוז הסטודנטים המתגורר במעונות עומד על 15%-20%. כמו כן, הוצאות שכר הדירה הן הגבוהות ביותר עבור סטודנטים, ועומדות על 1,273 שקלים בממוצע כל חודש.

סטודנטים. shutterstock, ShutterStock
הגיע הזמן למצוא להם חדר ראוי. סטודנטים/ShutterStock, shutterstock

לצד זאת, יוקצו 30 מיליון שקל בשנה (במשך 5 שנים) גם לטובת צמצום פערים והנגשת מערכת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות בעלות ייצוג חסר באקדמיה, בדגש על סטודנטים עם מוגבלויות וסטודנטים מהפריפריה החברתית בישראל. במסגרת זאת, המדינה תעניק תמריצים שיעודדו את הצעירים להשתלב באקדמיה, למנוע נשירה ולסייע בליווי אישי וקבוצתי.

כמו כן, במסגרת התוכנית תתוקצב תחבורה ישירה לקמפוסים, בדגש על מוסדות לימוד בערי הפריפריה. מוסדות אקדמיים רבים, בעיקר בערי הפריפריה, עדיין חסרים בתחבורה ציבורית ישירה, דבר המקשה על צעירים רבים להשתלב באקדמיה. הוספת קווי תחבורה ציבורית ישירים לקמפוסים חיונית ואמורה לסייע להנגשת ההשכלה הגבוהה ביישובים מרוחקים.

יחס מיטות מול מספר סטודנטים במוסדות נבחרים - לפי בדיקת התאחדות הסטודנטים. עיבוד תמונה
יחס מיטות מול מספר סטודנטים במוסדות נבחרים/עיבוד תמונה

"הדרך להילחם במציאות בה הרקע האישי והמקום בו נולדנו קובע את עתידנו"

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, שקידם את המהלך יחד עם יו"ר התאחדות הסטודנטים, רם שפע, מסביר כי "דיור חברתי ושוק שכירות שפוי והוגן לצעירים וסטודנטים, מהווים חלק ממהלך רחב שמקדם את החזון שלנו לצמצום פערים חברתיים במדינת ישראל. במהלך השנתיים האחרונות עבדנו בשיתוף מלא עם המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה - ה.צ) ועם החברה הממשלתית דירה להשכיר על מתווה להגדלת היקף מעונות לסטודנטים".

לדבריו, "בהערכות לתקציב 2019 החלטנו להפנות משאבים לצמצום פערים - ולהוסיף לבינוי גם משאבים לשיפור התחבורה הציבורית לקמפוסים והגדלת היקף המלגות. אני מברך על כך ששר האוצר משה כחלון, שר החינוך נפתלי בנט ושר התחבורה ישראל כץ, מצאו לנכון לקדם את התוכנית לצמצום פערים בהשכלה הגבוהה כחלק מתקציב 2019".

"הצלחנו להביא בשורה גדולה לסטודנטים בארץ", מוסיף שפע, "זו דרכנו להילחם במציאות בה הרקע האישי והמקום בו נולדנו הוא זה שקובע את עתידנו. אני מודה לשר החינוך בנט ולח"כ פולקמן שדחפו לקבלת התקציב, שכן לראשונה המדינה משקיעה בתוכנית סדורה ששמה דגש על צעירים מהפריפריה".

לדבריו, "בניית דיור במחיר שפוי לסטודנטים, תחבורה ציבורית מוגברת, התמקדות בפריפריה והשקעה תקדימית באוכלוסיית הסטודנטים עם מוגבלויות, אשר לה יש צרכים ממוקדים וחשובים ביותר, כל אלו הם צעדים בדרך לצמצום הפערים החברתיים בין צעירי ישראל".

פרסום ראשון 20:00 8/3

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully