וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש קבע: המועמדת לראשות עיריית חיפה בנתה ללא היתר

5.3.2018 / 11:00

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! נדל"ן, האדריכלית ד"ר עינת קליש-רותם נתבעה בטענה שהייתה אחראית על תכנון בית בזכרון יעקב - שנבנה ללא היתר. שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בחדרה דחה את בקשתה להימנע מהרשעה

צילום: יואב איתיאל

(בווידאו: ד"ר עינת קליש-רותם בבית המשפט לעניינים מקומיים בחדרה)

בית המשפט לענינים מקומייים בחדרה הרשיע אתמול (ראשון) את האדריכלית ד"ר עינת קליש-רותם, המתמודדת לראשות עיריית חיפה, בעבירות בנייה שיוחסו לה. מדובר בבית מגורים שנבנה ברחוב מעלה הכרמל בזכרון יעקב בתכנונה ובפיקוחה של קליש-רותם. לבית, ששיטחו 320 מ"ר והוא משתרע על פני שלוש קומות בתוספת מרתף, כלל אין היתר בניה, והוא אינו תואם לתוכנית בנין העיר - כך שגם בלתי אפשרי לתת לו היתר. בימים אלה שוקדת אדריכלית אחרת ששכרו בעלי הבית על תב"ע נקודתית שתכשיר את המבנה החורג מהמותר.

השופט, יעקב גולדברג, גזר על קליש-רותם קנס בסך 30 אלף שקל או 60 ימי מאסר תמורתו. הוא גם הורה כי תחתום על התחייבות כספית בסך 35 אלף שקל להימנע מלעבור עבירה דומה בשנתיים הקרובות.

בתחילת המשפט, כפרה קליש-רותם באישומים נגדה, אך בסופו של דבר, שנה וחצי לאחר שנפתח המשפט, היא ביקשה לחזור בה מכפירתה והודתה בעובדות כתב אישום מתוקן.

"התרשמתי כי קבלת האחריות של הנאשמת, גם אם הייתה מסויגת וכרוכה בהפניית אצבע מאשימה לעבר אחרים, הייתה אמיתית", קבע השופט בהכרעת הדין. "התרשמתי כי הנאשמת אכן הבינה את מחדלה וכי נטלה אחריות, בראש ובראשונה כלפי עצמה, והאמנתי לה כשאמרה כי לא תחזור על מחדלה".

מעלה כרמל 18 ביישוב זיכרון יעקב. ראובן קסטרו
הבית שנבנה ללא היתר ברחוב מעלה הכרמל בזכרון יעקב/ראובן קסטרו

"אי הרשעה - מסר מקל"

"מבלי להקל ראש בפגיעה הצפויה לנאשמת כתוצאה מן ההרשעה, מצאתי כי אינה חמורה עד כי אינה עומדת בפרופורציה לאינטרס הציבורי שבהרשעתה"

למרות זאת כתב השופט כי "במקרה הנוכחי אין לחרוג מכלל ההרשעה ואין להיעתר לבקשתה להימנעות מהרשעה, בראש ובראשונה מן הטעם שאי הרשעה עלולה לשדר מסר מקל בכל הקשור לאחריותם של ממלאי תפקיד בתחום הבנייה וכי מסר זה עלול לפגוע פגיעה ממשית בציבור ובשלטון החוק. מבלי להקל ראש בפגיעה הצפויה לנאשמת כתוצאה מן ההרשעה, מצאתי כי אינה חמורה עד כי אינה עומדת בפרופורציה לאינטרס הציבורי שבהרשעתה. הרשעתה בפלילים אינה מסכלת בהכרח המשך עבודתה כאדריכלית או המשך פעילותה הציבורית וממילא לא נלווה להרשעתה קלון. אף שברור כי להרשעה זו השלכות על עתידה, אין מדובר בגורם בלעדי, ואין מדובר בטענה שיש בה כשלעצמה כדי להצדיק הימנעות מהרשעה".

השופו ציין גם את גודלו של המבנה שנבנה ללא היתר כ גורם שמוסיף לחומרת העבירה. "תפקידה של הנאשמת במהלך הבנייה אינו אינצידנטלי, משל הייתה ממלאת תפקיד טכני כלשהו. בהתאם לכך, חלקה באחריות לבנייה אינו שולי". השופט הזכיר כי קליש-רותם תכננה את המבנה, ערכה את בקשת ההיתר ונטלה על עצמה את משימת הפיקוח העליון על עבודות הבנייה. "תפקידה הראשון של מפקחת עליונה על הבנייה היא בקרה להבטחת התאמת ביצוע הבנייה באתר למסמכי ההיתר על נספחיו. קבלת היתר אינה עניין טכני ובניית מבנה ללא היתר ובסטייה מתכנית אינה עבירה קלה.

"מעבר לפגיעה בשלטון החוק ובעקרונות התכנון בבנייה ללא היתר, הרי במקרה הנוכחי, כאשר מדובר במבנה רחב ידיים שעשויות להיות השלכות במישורים רבים ובהם בהתאמה לדרישות התוכניות, החלטות על המקרקעין, מישור הבטיחות על מאפייניו השונים, היבטי תשתיות ותחבורה, סוגיות סביבה ונוף ועניינים רבים נוספים, לא ניתן להפחית מחיוניות תפקיד האדריכל כעורך הבקשה ומתכנן המבנה וכמבצע הפיקוח העליון. לא בכדי מנה חוק התכנון והבנייה את האדריכל ברשימת האחראים לביצוע עבירות בנייה".

במהלך המשפט טענה קליש רותם כי הקבלן הוליך אותה שולל אך השופט קבע כי טענתה כי סמכה על הקבלן אין בה כדי להוציאה לידי חובה. "בעצם נכונותה לסמוך על אדם אחר, שהוא בעל עניין בקידום הבנייה, ולהניח לו למלא הלכה למעשה את חובותיה, חטאה הנאשמת כלפי אחריותה וכלפי הציבור", אמר השופט.

עינת קליש-רותם. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
ד"ר עינת קליש-רותם בבית המשפט/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

"לא הייתה מעוניינת בביצוע הבנייה ללא היתר"

"כולנו מועדים להפוך לקרבן של התעמרות מערכות החוק השרירותיות, והוועדות המקומיות המושחתות. במקרה שלי, תוסיפו לזה כמובן גם בחישות פוליטיות"

עוד דחה השופט את טענותיה נגד הוועדה המקומית. "הימנעות מהרשעת הנאשמת בנסיבות אלה עלולה לשדר מסר לפיו במקום שקיימת תקלה או ליקוי באכיפה מצד הוועדה המקומית יופטרו יתר האחראים לבנייה מאחריותם", קבע השופט. "בכך יוחמרו נזקי הכשל האכיפתי ותוחמר הפגיעה בשלטון החוק ובציבור. מחדלה של הנאשמת אינו מתאיין או מופס במחדל המיוחס לוועדה אלא דווקא מוגבר על רקע מחדל נטען זה".

עם זאת זקף השופט לזכותה של קליש רותם את העובדה כי העבירה נעשתה עקב מחדל ולא כאקט יזום וכן את העדר העניין שהיה לה בעצם ביצוע העבירה. השופט גם ציין את טענתה של קליש רותם שנתמכה בהודעת הדואר האלקטרוני ששלחה לרפרנטית הוועדה המקומית, כי לא ידעה על ביצוע הבנייה ללא היתר. "מכאן נלמד כי לא הייתה מעוניינת בביצוע הבנייה ללא היתר ולא הוכח כי הפיקה תועלת כספית מעצם הפרת דיני התכנון והבנייה", כתב השופט.

בעמוד הפייסבוק שלה הגיבה קליש רותם להרשעתה וכתבה כי מדובר ב"תיק שנולד ממזימה של קבלן ועדת תכנון מושחתים בזכרון. הבנייה נעשתה בניגוד להוראותיי המפורשות". עוד טענה קליש רותם כי "כולנו מועדים להפוך לקרבן של התעמרות מערכות החוק השרירותיות, והוועדות המקומיות המושחתות. במקרה שלי, תוסיפו לזה כמובן גם בחישות פוליטיות". הודעתה נחתמה בחזרה על הבטחתה באולם בית המשפט: "אני ממשיכה לרוץ לראשות העיר עד שאעמוד בראשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully