וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכשתם דירה מקבלן וגיליתם רטיבות: מי אחראי על תיקון הנזק?

שחר לוינזון

25.2.2018 / 7:13

רטיבות היא אחד מליקויי הבנייה הנפוצים ביותר שעלולים להתגלות בדירה החדשה אותה רכשתם. חוק המכר מגדיר מי אחראי על תיקון ליקויים אלה - ומתי. מדריך

עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: העלויות הנלוות בעת רכישת דירה)

כאשר רוכשים דירה מידיו של קבלן, הציפייה היא לדירה נטולת פגמים וליקויים, דירה חדשה ללא כל רבב. אולם בפועל, פעמים רבות, לאחר המעבר המשמח לדירה החדשה מתגלים ליקויי בנייה שונים כאשר אחד מליקויי הבנייה הנפוצים ביותר הוא רטיבות. הרטיבות עשויה להופיע בקירות הדירה או בתקרה ולנבוע מבעיות איטום או מתשתית לקויה.

בעת זיהוי בעיית רטיבות בדירה החדשה, יש לפנות תחילה אל חוק המכר (דירות). חוק המכר מגן על רוכשי הדירות בשל פערי הכוחות שבין הקבלן לרוכשים הפרטיים, בהסדרתו את נושא אחריות הקבלנים בגין ליקויי בנייה. כמובן, שאין זה מייתר את תפקידו של עורך דין המתמחה בתחום ליקויי הבנייה והמקרקעין, על מנת להבטיח מימוש מלא של זכויות הרוכשים כחוק.

רטיבות ועובש בקיר. פמילי גייד תמונה שאטרסטוק, ShutterStock
רטיבות בדירה/ShutterStock, פמילי גייד תמונה שאטרסטוק

מהם סוגי האחריות לתיקון הליקויים?

לפי חוק המכר, לאחר מכירת הדירה קיימות שתי תקופות רלוונטיות: תקופת אחריות ותקופת בדק. תקופות אלה מתייחסות לאחריות הקבלן כלפי הרוכש במסגרת רכישת דירה חדשה. מכיוון שהן נוצרו על מנת להגן על הרוכשים בעת מציאת ליקויי בנייה בנכס שנרכש זה עתה, לא ניתן להתנות את תקופות אלה - גם בחוזה - אלא אך ורק לטובת הרוכשים.

משמעות תקופות אלה היא כי תחילה על רוכש הדירה לפנות לקבלן, עדיף בכתב, בדבר ליקויי הרטיבות בדירה כדי שיתקן את הליקויים תוך זמן קצוב. על הרוכש להעניק לו הזדמנות נאותה לתקנם, אולם אם לא עשה כן או לא פעל תוך זמן סביר, לאחר פניות חוזרות ונשנות, אז יש לנקוט בצעדיים חלופיים כמו תיקון עצמי של הנכס לאחר הערכת מומחה מטעם הרוכש ופנייה לערכאות משפטיות לשם החזרת ההוצאות. חשוב לציין כי במקרה של תביעה משפטית עתידית או רטיבות חוזרת, חשוב לתעד את הפניות לקבלן ואת הרטיבות הקיימת.

מה ההבדל בין תקופות האחריות?

תקופת הבדק עומדת על שלוש שנים. תקופת האחריות מתחילה בסיום תקופת הבדק ונמשכת שלוש שנים נוספות

תקופת הבדק חלה מעת מסירת החזקה בדירה לידי הרוכש והיא משתנה בהתאם לליקויי - בנוגע לליקויי בנייה של איטום וחדירת רטיבות, תקופת הבדק עומדת על שלוש שנים. תקופת האחריות מתחילה בסיום תקופת הבדק ונמשכת שלוש שנים נוספות.

ההבדל בין התקופות הוא כי בתקופת הבדק חלה על הקבלן אחריות לתיקון ליקויי בנייה אלא אם נגרמו על ידי הרוכש עצמו, ואילו בתקופת האחריות נטל ההוכחה הוא על הרוכש. עליו להוכיח כי ליקויי הבנייה נגרמו כתוצאה מעבודת הקבלן. הרוכש הוא האחראי להודיע לקבלן על המצאותם של הליקויים בתוך התקופה הקצובה, שכן אחרת יפספס את הזדמנותו.

בית המשפט פוסק תדיר בנושא ליקויי בנייה בדירות, וליקויי רטיבות בפרט. כך למשל, רק בחודש ינואר 2018, בית המשפט השלום בחיפה עסק בתביעה שהוגשה על ידי רוכש דירה כנגד הקבלן המוכר בגין רכישת דירה שהתגלו בה ליקויי חמורים, ובעיקרם ליקויי רטיבות ונזילה, הן על הקירות, התקרה ורצפת הדירה. בגלל ליקויים אלה, לא הצליח הרוכש להשכיר את דירתו לשוכרים ונאלץ לספוג נזקים כלכליים כבדים. התביעה טומנת בחובה נזקים נוספים, כמו עוגמת נפש, פיצוי בגין ירידת ערך של הדירה ועוד. לאחר בחינת הנזק באמצעות מומחים מטעם שני הצדדים, פסק בית המשפט פיצויים בסך 30 אלף שקל לטובת הרוכש.

הכותב הוא עו"ד שותף ביוסף ישורון ושות' - עורכי דין המתמחים בנדל"ן. אין משום הכתוב ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully