וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בקריאה ראשונה: הארכת חוק הדיור הציבורי ל-5 שנים נוספות

30.1.2018 / 11:49

חודש לאחר שפקע תוקף החוק המתיר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירתם בהנחה משמעותית, עברה הצעת שר השיכון יואב גלנט להאריך את תוקפו בקריאה ראשונה. בקשות רכישה לא יתקבלו עד אישור סופי של החוק

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: תום זואילי

(בווידאו: שר האוצר ושר השיכון בסיור באתרי בנייה של מחיר למשתכן)

באיחור של חודש, מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק להארכת חוק הדיור הציבורי ב-5 שנים נוספות. מדובר ביוזמה שקידם לפני מספר חודשים שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, על רקע העובדה שהחוק עתיד היה לפקוע בסוף 2017. על פי החוק, דיירי הדיור הציבורי זכאים לרכוש את הדירה בה הם מתגוררים בהנחה משמעותית כתלות בוותק המגורים בדירה, ועד 50%. מי שהתחיל רכישה לפני התהליך ממשיך בו - אך עד לאישור סופי בכנסת לא יתקבלו בקשות רכישה חדשות.

בשנתיים האחרונות השקיע משרד הבינוי והשיכון יותר מ-5 מיליארד שקל בסיוע בדיור, מתוכם כ-3.5 מיליארד שקל הופנו לטובת סיוע בשכר דירה לזכאים, אותו ממשים כיום כ-165 אלף משקי בית. כ-1.8 מיליארד שקל הושקעו בחיזוק מערך הדיור הציבורי, לאחר שבמהלך 2016-2017 נרכשו כ-1,040 דירות ציבוריות. למרות זאת, בשנה החולפת רשימת הזכאים לדיור הציבורי שממתינים לקבלת דירה טיפסה ל-3,199 משקי בית. מדובר בעלייה לעומת השנה שעברה. בקרב העולים החדשים רשימת הממתינים ארוכה הרבה יותר

"חוק הדיור הציבורי מסייע לאלפי משפחות לצאת ממעגל העוני, ובמקביל מאפשר רכישת דירות חדשות לדיור הציבורי", אמר השר גלנט, "מדובר בפעולה נוספת במשימתנו הלאומית לצמצם פערים ולסייע לשכבות המוחלשות בחברה. אנו רואים בכך ערך עליון ונמשיך לעשות כן למען הציבור בישראל".

ראיון של יואב גלנט לוואלה טוק 31 באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
שר השיכון יואב גלנט/ראובן קסטרו

90 דירות ציבוריות בבית שמש יחודשו בפינוי בינוי

החברה המבצעת תדאג לפיתוח הסביבתי של השכונה ולבניית מבני ציבור ומסחר, כאשר השטחים הירוקים בין הבניינים יוקמו בשיתוף עם עיריית בית שמש

בתוך כך, לוואלה! נדל"ן נודע כי המשרד, באמצעות חברת עמידר, חתם השבוע על הסכם התחדשות עירונית ביחס ל-90 דירות במערך הדיור הציבורי, בפרויקט שבו ייבנו בסף הכול כ-1,000 יחידות דיור בעיר בית שמש. ההסכם נחתם עם חברת ע.ט להתחדשות עירונית, ובמסגרתו יהרסו 176 דירות ישנות בשיטת פינוי בינוי (מתוכן 90 דירות של מערך הדיור הציבורי) בשיכון רמת לח"י בעיר, לטובת 12 בניינים חדשים בני 8-23 קומות.

החברה המבצעת תדאג לפיתוח הסביבתי של השכונה ולבניית מבני ציבור ומסחר, כאשר השטחים הירוקים בין הבניינים יוקמו בשיתוף עם עיריית בית שמש. במשרד הבינוי והשיכון מציינים כי לאחר המעבר לדירות החדשות, המשרד יישא בהפרש תשלומי ועד הבית ושכר הדירה, כפי שנקבע בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שאושר לפני כשנה. בדומה לשאר הדיירים השותפים לפרויקט, גם דיירי הדיור הציבורי ישוכנו בדיור זמני עד לסיום העבודות.

במקביל מקדם המשרד שורה של צעדים לשיפור תחזוקת המבנים הגבוהים בישראל, לאחר שדוח חדש של הרשות להתחדשות עירונית הצביע על צורך בהערכות מחודשת לתחזוקת מבנים גבוהים. לדבריו, "מדובר במחקר מקיף, שנעשה במטרה להיערך לבעיות שטרם הכרנו בעבר, ולהביא לשיפור תחזוקת המבנים הגבוהים. במדינת ישראל השטח הכולל קטן והשימושים רבים, ולכן עתיד הנדל"ן בארץ טמון בבנייה לגובה".

על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, נכון ל-2016, שיעור יחידות הדיור במבנים בני 10 קומות ומעלה עמד על כ-30% - עלייה של 10% תוך פחות מעשור. במקביל, מספר התחלות הבנייה במבנים בני 21 קומות ומעלה שילש עצמו מ-2% לכ-7%.

"כתוצאה מכך, תחזוקת המבנים הופכת לניהול במשרה מלאה בעלויות של מאות אלפי שקלים בשנה. הנטל הכלכלי נופל על כתפי הדיירים, חלקם גם דיירי שכונות שעברו התחדשות עירונית שם נבנו מבנים גבוהים, אשר נדרשים לשלם מחירים גבוהים בהרבה ממה שנהגו לשלם קודם לכן", מסבירים במשרד. בעקבות זאת ינקטו צעדים להגברת המודעות לנושא עלויות תחזוקת המבנה, הקמת קרן תחזוקה בפרויקטים של התחדשות עירונית, שתסייע במימון העלויות על ידי הדיירים הממשיכים; ואכיפה ממשלתית של ביצוע פעולות תחזוקה מצילות חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully