וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי "חאפרים" גם במשכנתאות: התאחדות היועצים מסדירה את התחום

29.1.2018 / 9:00

יוזמה חדשה של התאחדות יועצי המשכנתאות מבקשת להקים מאגר של יועצי משכנתאות רשומים, כחלק ממאמצי הסדרת התחום הפרוץ. "המהלך נועד למנוע מהציבור ליפול ברשתותיהם של יועצים לא מקצועיים - ולהשחיר את שמם של כל יועצי המשכנתאות"

סלע השקעות ופיננסים. ShutterStock
זוג ויועצת משכנתא/ShutterStock

יוזמה חדשה שמקדמת התאחדות יועצי המשכנתאות בישראל, מבקשת להקים מאגר של יועצים רשומים, זאת כחלק ממאמצי הסדרת התחום הפרוץ. לוואלה! נדל"ן נודע כי השבוע תכריז ההתאחדות על מהלך "יועץ משכנתאות רשום" בכנס השנתי של ההתאחדות שייפתח ביום רביעי.

רוכשי דירות רבים שנוטלים משכנתא מהבנק כדי לקנות נכס משום שיש להם רק הון ראשוני, מתייעצים עם יועץ המשכנתא בבנק - ואחרים אף פונים ליועצים פרטיים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלעתים כל בנק מציע תמהיל שונה של משכנתא, ויועצי משכנתאות מחוץ לבנקים יכולים לסייע בהליך - ולאפשר לרוכשים לחסוך כספים. הבעיה מתחילה כאשר יועצים שונים מציעים את שירותם, אולם אינם מוכשרים לכך - ממש כמו קבלני שיפוצים שאינם רשומים ומותירים את בעלי הנכסים עם פיגומים או חור בכיס.

במסגרת המהלך, תבדיל ההתאחדות את היועצים החברים בה תחת ההגדרה "יועץ משכנתאות רשום", המעידה כי היועץ עומד בכל הקריטריונים שנקבעו על ידה - כגון מבחן מקצועי, חתימה על אמנת שירות והצהרת יושר, ראיון אישי, הוכחה של עיסוק בתחום בעבר ועוד. "המהלך נועד למנוע מהציבור ליפול ברשתותיהם של יועצים לא מקצועיים, ובכך להשחיר את שמם של כל יועצי המשכנתאות", מסבירים בהתאחדות. כמו כן, היועצים יהיו כפופים לביקורת ולכללי האתיקה של ההתאחדות, שמצדה תפרסם לציבור רשימת יועצים שעמדו בקריטריונים ותמליץ לשכור את שירותיהם.

"עד כה לא צלחו המאמצים להסדרת התחום ברגולציה"

ברוך פיירשטיין, התאחדות יועצי המשכנתאות: "ייעוץ לא מקצועי עלול לחשוף משפחות להפסד של מאות אלפי שקלים, גם אם בזמן חתימת ההלוואה התנאים נראו טובים"

"לאחר שעד כה לא צלחו המאמצים להסדרת התחום ברגולציה, שוק ייעוץ המשכנתאות נשאר פרוץ", מסביר את המהלך ברוך פיירשטיין מההנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות. לדבריו, "המשמעות היא שכל אחד יכול לייעץ למשפחות צעירות בהחלטות קריטיות לקראת העסקה המורכבת ואולי הגדולה בחייהם, וכל זאת מבלי שיוכלו לדעת מה ידיעתו וניסיונו של היועץ בתחום. החלטנו לקבוע סטנדרטים מקצועיים ברורים לכל היועצים החברים בהתאחדות, ולאלו שעוד יצטרפו, וזאת על מנת לסייע לציבור לקבל את השירות המקצועי והטוב ביותר, מתוך הבנה בחשיבות ובמשמעויות שיש להלוואת המשכנתא עבור משפחות צעירות".

פיירשטיין מוסיף כי "ייעוץ לא מקצועי עלול לחשוף משפחות להפסד של מאות אלפי שקלים, גם אם בזמן חתימת ההלוואה התנאים נראו טובים. חוסר המקצועיות והנזקים עלולים להתגלות שנים לאחר מכן בשל תכנון לקוי. יועץ משכנתא חייב להכיר את השוק המשתנה, להתאים את המשכנתא ליכולות הלווה ולתכנן את הלוואה לטווח ארוך על ידי כלים מקצועיים. זהו צעד נוסף בהמשך לפעולות שנעשו מול בנק ישראל ומשרדי הממשלה למען ציבור הלווים".

התאחדות יועצי המשכנתאות הוקמה כדי לקדם את הסדרת תחום יעוץ המשכנתאות מול הבנקים והרגולטור וחברים בה כ-300 יועצים בלבד. עם זאת, מדגישים שם כי "עד כה גרמנו לשינוי בהוראות בנק ישראל, כך שיתאפשר לציבור לקבל סיוע מיועצי משכנתאות פרטיים במגעים עם הבנקים, שינוי דרך החישוב של מענקי דיור והלוואות מכוונות בקביעת גובה המימון, טיפול בנושא עמלות פירעון מוקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully