וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקחי הבנייה מפגינים עקב האלימות נגדם: "זה ייגמר באסון"

הילה ציאון ודנה ירקצי

30.1.2018 / 12:20

בעקבות תיקון לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקף, המחייב מפקחים שמטילים קנסות על עברייני בנייה לעשות זאת במדים, התגברו התלונות על אלימות. "הפכנו למטרות חיות"

צלמים זמניים מורשים

מפקחי הבנייה של ועדות התכנון והבנייה מפגינים בשעה זו (שלישי) מול משרד האוצר בירושלים, בעקבות עלייה ברמת האלימות כלפיהם במסגרת פעילותם בשטח, לטענתם. לדברי המפגינים, תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה גרם להסלמה באלימות בה הם נתקלים בחודשים האחרונים. "אנחנו תחת סכנה חיים, אנחנו מאויימים, הכתובת כל הקיר וזה יגמר באסון", אומרים המוחים.

במסגרת המאבק, מקיימים היום עובדי ועדות התכנון והבנייה ברחבי הארץ, שביתת אזהרה. המשמעות: טפסי 4, טפסי אכלוס ותעודות גמר לא יונפקו לפרויקטים בבנייה שאמורים להתאכלס בקרוב - מה שעלול לגרום לעיכובים באכלוס אותם פרויקטים.

לטענת מפקחי הבנייה, תיקון החוק מציב אותם בחזית המאבק בעברייני הבנייה בישראל. "אם בעבר בתי המשפט היו אלו שגוזרים את הקנס הכספי, אז היום, עם שינוי החוק, המדינה העניקה לנו סמכויות נרחבות - ובראשם מתן קנס עד גובה של מאות אלפי שקלים", אמר מפקח בנייה בכיר, ממובילי המאבק, "עברייני הבנייה רואים בנו את האשמים, ומכאן הדרך לאלימות פיזית ומילולית קצרה ביותר. החלטנו לשים לזה סוף ולבטל את תיקון החוק".

למטה המאבק הצטרף גם יו"ר איגוד ההנדסאים והטכנאים, דני הורשנטיין, שטוען גם הוא כי מקרי האלימות נגד המפקחים גברו לאחר כניסת התיקון לחוק לתוקפו. "מפקחי הבנייה הפכו למטרה חיה, הם חשופים לאלימות מידי יום וחוששים לחייהם", אמר הורשנטיין. "מפקחי הבנייה הם מטרה קלה. אין להם סמכויות ואין להם הגנה ראויה".

הפגנת מפקחי הבנייה מול משרד האוצר בירושלים. מטה המאבק של מפקחי הבנייה,
הפגנת מפקחי הבנייה/מטה המאבק של מפקחי הבנייה

חיוב בלבישת מדים וחוסר ליווי משטרתי

"היום פקח עירוני נותן קנס 250 שקל על חניה ונתקל באלימות מילולית ופיזית, אז תארו לעצמכם מה יקרה למפקחי הבנייה בעקבות מתן קנסות בסך 100 אלף שקל ואף יותר"

תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה נכנס לתוקפו בחודש אוקטובר 2017. שלא כבעבר, ניתן על פי התיקון ליחידות הפיקוח על הבנייה שיקול הדעת לקבוע מתן קנס מנהלי, ששיעורו מגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. זאת, בנוסף להבאת ראיות ותוך טיפול בפן הפלילי של עבירת הבנייה. עם זאת, לא ניתן כל תגבור בכח האדם או ליווי משטרתי למפקחים, כך לטענתם.

בנוסף, התיקון לחוק מחייב את המפקח ללבוש מדים ותג מזהה, דבר שלדבריהם גורם לזיהוי המפקח בשטח, ובמקביל מסייע בידי העבריינים לנקוט באמצעים להעלמת ראיות - ובכך לפגוע משמעותית בחומר הראיות וביכולת לטפל במקרה בהיבט הפלילי.

כלנית רפאל, סגנית מנהל פיקוח על הבנייה בחולון וחברת ועד הפעולה, ציינה כי "מדובר בקנסות מנהליים של בין עשרות למאות אלפי שקלים אשר ימסרו, ומפקחי הבנייה חשופים ללא הגנה וליווי משטרתי או גורמי אכיפה מתאימים. היום פקח עירוני נותן קנס 250 שקל על חניה ונתקל באלימות מילולית ופיזית, אז תארו לעצמכם מה יקרה למפקחי הבנייה בעקבות מתן קנסות בסך 100 אלף שקל ואף יותר".

גלעד הלוי, עו"ד ומפקח בנייה מהוועדה לתכנון ולבנייה בפתח תקווה, הוסיף כי "עצם לבישת המדים והתג המזהה, בתוספת מתן הקנסות בגובה עשרות ועד מאות אלפי שקלים ללא כל ליווי משטרתי, תגרום ודאי לעלייה במקרי האלימות כלפי מפקחי הבנייה. הפכנו למטרה חיה ואין לנו כל גיבוי. כבר הגענו בעבר למצבים שבהם בני המשפחות שלנו נחשפו לאיומים, ואני לא רוצה לחשוב מה יקרה עקב תיקון 116, בו האכיפה תהפוך קיצונית אף יותר כלפי עברייני בנייה, דבר שיגרום לתגובות קיצוניות יותר".

הפגנת מפקחי הבנייה מול משרד האוצר בירושלים. מטה המאבק של מפקחי הבנייה,
הפגנת מפקחי הבנייה/מטה המאבק של מפקחי הבנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully