וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט לעניינים מנהליים עצר את תוכנית המתאר של הוד השרון

21.1.2018 / 16:25

בעקבות עתירת תושבי העיר נגד התוכנית, בטענה כי נושא תשתיות התחבורה והפקקים לא טופל, נתן בית המשפט המחוזי מרכז צו ביניים המורה שלא לתת תוקף לתוכנית המתאר של העיר עד לבירור ההתנגדות. "הצפה של העיר בשכונות חדשות"

עריכה: ניר חן

בית המשפט לעניינים מנהליים במחוז מרכז נתן היום (ראשון) צו ביניים המורה שלא לתת תוקף לתוכנית המתאר של העיר הוד השרון, עד להחלטת בית המשפט בעתירה שהוגשה על ידי התושבים. זאת לאחר שלפני כשבועיים הגיש ועד הפעולה של תושבי העיר, הכולל כ-400 תושבי שכונת הפועלים א' ותושבים מהרחובות האשל, ז'בוטינקי, שכונת רמת הדר, שכונת נווה הדר ושכונת רמות מנחם, עתירה מנהלית בנושא.

העתירה הוגשה נגד ההחלטה של יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז לדחות את בקשת ועד הפעולה לערור לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. הבקשה לערור הוגשה על ידי התושבים לאחר שוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית החליטה לאשר את תוכנית המתאר של הוד השרון ( תוכנית הר/2050), תוך דחיית עיקר ההתנגדויות שהגישו התושבים.

תוכנית המתאר שאושרה ביולי 2017 למתן תוקף תוכנית כוללת תוספת של כ-27 אלף יחידות דיור בעיר ומבקשת לתת מענה ליעד אוכלוסייה של כ-150 אלף נפש. בנוסף ליחידות הדיור, כוללת התוכנית תוספת של 1.14 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ- 110 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ועוד 567 דונם עבור מבני ציבור. התוכנית קובעת כי בנייה לגובה תיעשה רק באזורים בהם התשתית התחבורתית תאפשר זאת.

בנימוקיה ציינה השופטת ורדה מרוז כי "במהלך הדיון התגבשה סוגיה אחת ברורה הנדרשת להכרעה וזאת מבלי להקל ראש ביתר הסוגיות, והיא שאלת המענה התחבורתי המצוי בלב תוכנית המתאר הכוללנית, האם די בו כדי להעביר את השרביט בנושא התכנון המפורט לסמכות הודעה המקומית כלשון תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה".

היא הוסיפה כי "מדובר בסוגיה בעלת משקל, הגם שאיני קובעת עמדה באשר להכרעתה. (....) כך או כך סבורני כי קמה תשתית מתאימה למתן צו ביניים עד למתן פסק דין בעתירה, וזאת לאחר ששקלתי את מאזו הנוחות והגעתי לכלל מסקנה, כי נכון לעת הזו אין לקבל את טענות המשיבים לפיה מאזן הנוחות נוטה לטובתם. ראוי לציין כי אישור התכנית מתווה את גורלה של העיר לשנים רבות ועל כן, עיכוב של חודשים ספורים אינו בעל משקל קריטי כפי שהוצג על ידי ב"כ המשיבים".

הוד השרון. google street view, צילום מסך
הוד השרון/צילום מסך, google street view

התושבים: "מחסור במתן מענה לפקקים שכבר עכשיו מאפיינים את העיר"

בעתירה פירטו התושבים את המחסור במתן מענה לפקקים שכבר עכשיו מאפיינים את העיר, באי מתן מענה לפתרונות תחבורה ציבורית ובהעדר קשר בין התקדמות התכנון ובין מתן הפתרון התחבורתי

את העתירה המנהלית הגישו בשם התושבים עוה"ד ענת בירן אפרת לרנר ואינה טל. התושבים טוענים כי "תוכנית המתאר מתווה את התכנון של העיר הוד השרון לעשורים הקרובים ומוסיפה עשרות אלפי יחידות דיור. מפאת היקפה של התוכנית והשלכותיה על עתידה של עיר שלמה ותושביה, ולאור העובדה שהוגשו לתוכנית כ-1,800 התנגדויות של תושבים שרובן המכריע לא נידון, ההחלטה שלא לאפשר להם לערור למועצת הארצית לתכנון איננה סבירה".

עוד טוענים התושבים כי מאבקם הוא חלק ממאבק כלל ארצי נגד היעדר שקיפות ושיתוף ציבור בהכנתן של תוכניות מתאר כוללניות, המקודמות בימים אלו בוועדות המחוזיות, עובדה שמדגישה את הצורך במתן רשות לערור על החלטת הוועדה המחוזית. לדבריהם, "מדובר בתוכנית הרסנית לעיר, שהתקבלה ללא הפעלת שיקול דעת, ללא תהליך חוקי של שיתוף הציבור, ללא בחינת חלופות ולמעשה היא מציפה את העיר בשכונות חדשות בטכניקה אנטי תכנונית על בסיס מקום פנוי, תוך ניצול פלטפורמה של תוכנית מתאר כוללנית כדי לשחרר כמה שיותר קרקעות חקלאיות לבנייה ולהעשיר את בעליהן של אותן קרקעות על חשבון פגיעה בתושבים הקיימים".

בעתירה פירטו התושבים את המחסור במתן מענה לפקקים שכבר עכשיו מאפיינים את העיר, באי מתן מענה לפתרונות תחבורה ציבורית ובהעדר קשר בין התקדמות התכנון ובין מתן הפתרון התחבורתי. עוד נטען כי "לאחר הגשת ההתנגדויות על ידי התושבים, הוועדה המקומית המליצה לקבל חלק נכבד מטענות המתנגדים; ואילו הוועדה המחוזית התעלמה גם מהמלצות הוועדה המקומית, ובסופו של דבר דחתה את רובן המכריע של טענות התושבים בנימוקים כלליים ועמומים, ללא התמודדות עניינית ומבלי למנות חוקר".

מוועד הפעולה של הוד השרון נמסר כי הוא מברך על החלטת השופטת ורדה מעוז להוציא צו ביניים להפסקת הפעילות למתן תוקף לתוכנית המתאר הר/2050 עד לדיון בעתירת התושבים. קובי חנוך, מראשי ועד הפעולה וממובילי מטה המאבק לבינוי שפוי אמר כי "תוכנית המתאר קוראת להגדלת אוכלוסיית העיר פי 3 ויותר תוך התעלמות מעקרונות תכנון בסיסיים והתעלמות מצרכי העיר והתשתיות הדרושות לגידול שכזה. הוועדה המחוזית התעלמה מכמעט 200 תושבים שכתבו, כל אחד בכתב ידו, התנגדויות אישיות, ובהליך מזורז ביותר - תוך פחות מחודש - אישרה תוכנית מורכבת המקיפה עיר שלמה למתן תוקף. אנו מודים לבית המשפט שהבין שההליך היה לא תקין והחליט לדון בעתירה בכובד ראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully