וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי זכאי לפטור ממס רכישה בקניית דירה?

גיא שטורם וטל ספיר

21.1.2018 / 8:03

נכים, עיוורים ונפגעי פעולות איבה זכאים לתשלום מס רכישה מופחת באופן משמעותי בשיעור של 0.5%. באילו תנאים בדיוק מקבלים הזכאים את ההטבה ומה צריך לעשות כדי לזכות בה? מדריך

עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: כל מה שצריך לדעת על עלויות נלוות ברכישת דירה)

כולנו יודעים שכאשר אנחנו רוכשים זכות במקרקעין - דירה, בית, מגרש או חנות, עלינו לשלם לאוצר המדינה מס רכישה, ששיעורו מחושב על בסיס שווי הזכות הנרכשת. אולם, ישנם גם יוצאים מן הכלל.

המדינה הקנתה פטור חלקי ייחודי ממס רכישה, שהזכאות לו הוקנתה לנכים, עיוורים ונפגעי פעולות איבה. מדובר על שיעור מס נמוך במיוחד - 0.5%.

על פי החוק ותיקון לו משנת 2016, זכאים לשיעור המופחת הזה חברי הקבוצות הנ"ל הרוכשים דירה למגורים בלבד. רכישת דירה להשקעה, לא תזכה את הרוכש מקבוצת הזכאים האמורה לשיעור המס המופחת. בנוסף, הטבה זו בשיעור מס הרכישה תוענק לאדם אחד פעמיים בלבד.

מפתח של דירה. ShutterStock
מפתח של דירה/ShutterStock

מי בדיוק זכאי לפטור?

מיהו "נכה" הזכאי לשיעור המס המופחת? החוק קובע שורה של זכאים. ביניהם: נכה על פי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) ונכה על פי חוק נכי המלחמה בנאצים, שדרגת נכותם לצמיתות אינה פחותה מ-19%; נכה על פי חוק נכי רדיפות הנאצים, שדרגת נכותו לצמיתות, אינה פחותה מ-50% והוא זכאי לתגמולים על פי החוק האמור; נכה תאונת עבודה על פי חוק הביטוח הלאומי, שדרגת נכותו לצמיתות כתוצאה מתאונת עבודה אינה פחותה מ-50% ועוד.

נפגע הזכאי לשיעור המס המופחת על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, הוא מי שאחוז נכותו לצמיתות אינו פחות מ-19%. אם הנפגע נפטר כתוצאה מפעולת האיבה – בן משפחה של הנפגע כמשמעותו בחוק האמור, הזכאי לתגמול ויתום עד גיל 40, יהיה זכאי להטבה זו. עוד זכאים לשיעור המופחת, בין היתר, הם בני משפחה של חייל שנספה במערכה, לרבות הורה של נספה ואלמנתו שאינם זכאים לתגמולים מחמת גילם או שיעורי הכנסותיהם ויתום עד גיל 40.

איך מחושב תשלום המס?

במכירת זכות במקרקעין במשותף לבני זוג, שאחד מהם הוא מאוכלוסיית הזכאים הנ"ל, יוענק החיוב במס רכישה בשיעור של 0.5% לשני בני הזוג

לפי התיקון לחוק משנת 2016 ניתנת לציבור הזכאים הטבה ייחודית זו במס רכישה על דירה שנרכשה בסכום שאינו עולה על 2.5 מיליון שקל, באופן שהם זכאים לפטור מלא מתשלום מס רכישה ביחס לחלק בשווי של עד כ-1.7 מיליון שקל (לפי מדרגות המפורטות בחוק ומתעדכנות מעת לעת), ואילו ביחס לחלק השווי שמעל הסכום הפטור ישולם מס רכישה בשיעור המופחת של 0.5%.

במקרים בהם מדובר ברכישת דירה במחיר העולה על 2.5 מיליון שקל, ברכישת דירה שבוצעה לפני התיקון לחוק וברכישת דירה שאינה מוגדרת "דירה יחידה", ישלמו הזכאים את שיעור המס המופחת על כל סכום הרכישה, החל מהשקל הראשון.

החוק מתייחס גם לבני הזוג של הזכאים וקובע כי במכירת זכות במקרקעין במשותף לבני זוג, שאחד מהם הוא מאוכלוסיית הזכאים הנ"ל, יוענק החיוב במס רכישה בשיעור של 0.5% לשני בני הזוג, זאת ככל הנראה כדי למנוע את אי רישום הזכויות בדירה הנרכשת על שם שני בני הזוג. המחוקק קבע כי גם במקרה ששני יחידים, שאחד מהם זכאי לחיוב המוזל, רכשו את הזכות במקרקעין במשותף, והם נישאו תוך שנה מיום רכישת הזכות במקרקעין - יוחזר ההפרש בין מס הרכישה ששילם בן זוגו של הזכאי לפטור לבין המס בסך 0.5% ששילם הזכאי.

הזכאות לשיעור המופחת אינה חלה רק על רכישת דירה בנוייה אלא גם על רכישת קרקע לבנייה. השיעור המופחת מחושב ביחס לשטח שתיבנה עליו הדירה שתשמש למגורים, וזו בתנאי שהדירה תיבנה בתוך שנתיים.

הזכאות מותנית בדיווח מלא ומהימן לרשות המסים. לאחר חתימת הסכם הרכישה יש למלא טופס ספציפי ולצרף לו את כל האישורים המעידים על הזכאות, כגון: אישור מהמוסד לביטוח לאומי בדבר דרגת אי כושר השתכרות בשיעור של ‎75% לפחות, או אישור בדבר נכות מאגף השיקום במשרד הבטחון.

הכותבים הם עורכי דין שותפים במשרד שיפמן, ספיר, שטורם ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully