וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההתנגדויות: אושרה תוכנית המתאר ליישוב ז'סר א-זרקא

9.1.2018 / 12:48

התוכנית תאפשר תוספת של כ-1,500 יחידות דיור חדשות ב-3 שכונות מגורים, לצד שטחי ציבור, מסחר ומלאכה בהיקף של כ-600 דונם. מתכננת המחוז: "אחרי שנים רבות, אישרה הוועדה המחוזית תוכנית שתאפשר ליישוב ג'סר א-זרקא להתפתח"

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, מדוות במהדורה המרכזית על סיכום שנת 2017 בנדל"ן של שר האוצר משה כחלון)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה היום (שלישי) את תוכנית המתאר ליישוב ג'סר א-זרקא. היישוב, ששטחו כ-1,800 דונם ומונה כיום כ-15 אלף תושבים, "כלוא" בין חוף הים ממערב, שמורת הטבע נחל תנינים מצפון, כביש מספר 2 ממזרח, והיישוב קיסריה מדרום. כל אלה היוו עד היום חסם משמעותי להתפתחות היישוב שנחשב לאחד העניים והצפופים בארץ.

תוכנית המתאר הכוללנית יוצרת את התשתית התכנונית לפיתוח עתידי של היישוב, ומאפשרת תוספת של כ-1,500 יחידות דיור אשר יתנו מענה לאוכלוסייה מקסימלית של כ-24 אלף נפש. כך ביישוב יהיו בסך הכול כ-7,000 יחידות דיור. התוכנית מציעה להרחיב את היישוב מזרחה, בהתבסס על תוכנית להסטת כביש 2, שקודמה במקביל לתוכנית המתאר על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות.

במסגרת התוכנית, הושם דגש על חיזוק כלכלת ג'סר א-זרקא באמצעות עידוד פיתוחו של היישוב כמוקד תיירותי אזורי. זאת, לצד שימור הערכים הנופיים, הארכיאולוגים ואתרי המורשת ביישוב וסביבו, בדגש על שמורת הטבע נחל תנינים והגן הלאומי שנמצא בחוף הים.

התוכנית מציעה תוספת של כ-600 דונם שטחים חדשים לפיתוח עירוני שישמשו עבור מגורים, שטחי ציבור, מסחר ומלאכה. בכלל זה מציעה התוכנית הקמת 3 שכונות מגורים חדשות - אחת במערב היישוב שתוקם על קרקע מדינה; השנייה במזרח היישוב שתוקם גם היא על קרקע מדינה; ושכונה נוספת בצפון-מערב היישוב שתוקם על קרקע פרטית.

ג'יסר א-זרקא. שלומי גבאי
ג'סר א-זרקא/שלומי גבאי

ההתנגדויות של בית חנניה וקיסריה נדחו

לתוכנית הוגשו 64 התנגדויות, בין היתר, על ידי היישובים השכנים בית חנניה וקיסריה. לאחר ששמעה הוועדה את המלצות החוקר, גיא קב ונקי, החליטה לדחות את ההתנגדויות שהוגשו על ידי בית חנניה, וקבעה שיש הצדקה להרחיב את שטח הפיתוח מזרחה. זאת, על פני הרחבתה צפונה אל מעבר לשמורת הטבע נחל תנינים ובריכות הדגים של מעגן מיכאל, דבר שהיה גורם לפגיעה סביבתית רחבה ולנתק אורבני.

בנוסף, הוועדה דחתה את ההתנגדות שהגישה קיסריה, וכן קבעה שהשטח המפריד בין ג'סר א-זרקא לסוללת העפר שבין שני היישובים יצורף לתחום התוכנית, שנערכה על ידי מנהל התכנון ולוותה בשיתוף ועדת היגוי הכוללת את הרשות המקומית, הוועדות המקומיות שומרון וחוף הכרמל ועוד. בראש צוות התכנון עומדת אדריכלית דורית שפינט ממשרד אדריכלים עוזי גורדון.

מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד, ציינה עם קבלת ההחלטה: "לאחר שנים רבות, אישרה הוועדה המחוזית תוכנית שתאפשר ליישוב ג'סר א-זרקא להתפתח ולהיות יישוב איכותי המספק את צרכי תושביו, כיישוב בעל מיקום אסטרטגי הקרוב לים, שמורות, גנים ונחל תנינים. התוכנית מצאה את האיזונים הנדרשים בין הצורך בפיתוח היישוב והרצונות וצרכי היישובים במרחב ובין שמירה על ערכי הטבע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully