וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט 2,000 דירות ייבנו ביוקנעם עלית - אבל השכנים במגידו זועמים

28.12.2017 / 9:00

בזמן שמשרד הבינוי והשיכון מקדם הסכם לתנופת בנייה והגדלת האוכלוסייה בעיר הצפונית ב-30%, במועצה האזורית מגידו מקפיאים את שיתוף הפעולה עם יוקנעם עלית - בגלל תמיכתה בתוכנית סיפוח שטחים של מושבים סמוכים לתחומה. "מהלך דורסני"

צילום: אבי כהן

(בווידאו: הצצה לתנופת הבנייה ביוקנעם עלית)

מתווה פיתוח כוללני שסוכם אתמול (רביעי) בין משרד הבינוי והשיכון לעיריית יוקנעם עלית, צפוי להביא להשקעה של כ-425 מיליון שקל בבנייה של למעלה מ-1,800 יחידות דיור חדשות בעיר - ולהגדיל את אוכלוסייתה בכ-30%. במשרד מבטיחים ליוקנעם "תנופת בנייה והתחדשות חסרת תקדים", אבל במועצה האזורית מגידו, הגובלת בעיר, מתקבל ההסכם כזריית מלח על הפצעים.

על פי ההסכם, במהלך השנים 2017-2019 ישווקו בעיר הצפונית כ-1,352 יחידות דיור, לצד שטחי מסחר ותעסוקה ב-5 מתחמי בנייה על קרקעות מדינה. לאלה עשויות להתווסף באישור הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר עוד כ-360 דירות מכוח תקנות התכנון והבנייה, כך שבסך הכול צפי הדירות הכולל יעמוד על כ-1,712 יחידות דיור. כמו כן, צפויות להיבנות כ-500 יחידות דיור נוספות בשני מתחמי בנייה על קרקע פרטית.

על פי התוכנית, תגדל האוכלוסייה ביוקנעם עלית בכ-8,000 תושבים - מכ-27 אלף איש לכ-35 אלף איש. במסגרת התקציב שהקצה המשרד להסכם, עבודות הפיתוח מוערכות בכ-400 מיליון שקל, הקמת מוסדות ציבור מוערכות ב-15 מיליון שקל ולעבודות שדרוג "ישן מול חדש" בשכונות הוותיקות יוקצו עוד כ-10 מיליון שקל.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר עם חתימת ההסכם כי "יוקנעם מהווה דוגמא לתנופת פיתוח אדירה בשנים האחרונות והגורם המכריע לזינוק שלה הוא ההנהגה של ראש העיר, סימון אלפסי. מדובר בהסכם משמעותי ובעל חשיבות רבה לפיתוחה העתידי של העיר". אלפסי עצמו הודה לגלנט וכינה את ההסכם "הישג חשוב מאוד ליוקנעם ולהמשך פיתוחה ושגשוגה". הוא הדגיש כי במשרד קיבלו את בקשתו להקצות 60% מהמכרזים לזוגות צעירים, מתוכם כ-30% יוקצו לבני מקום.

ראש עיריית יקנעם עילית, סימון אלפסי, שר השיכון יואב גלנט. יח"צ,
ראש עיריית יוקנעם, סימון אלפסי/יח"צ

המועצה האזורית מגידו: "תוכנית סיפוח השטחים - טבעת חנק"

אבל לא כולם מרוצים מתנופת הפיתוח ביוקנעם עלית. מים הגיעו עד נפש אצל איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, הגובלת בעיר. השבוע הוא העביר החלטת מליאה חריגה ורבת משמעות - שעיקרה הקפאת כלל שיתופי הפעולה עם יוקנעם עלית.

ההחלטה באה על רקע סירובו של אלפסי, לחזור בו מתמיכתו בקידום תוכנית הסיפוח של שטחי המושבים עין העמק ואליקים לתחומה של יוקנעם עלית, במסגרת המסלול המהיר של הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מואץ. חולבסקי נפגש השבוע עם אלפסי וביקש ממנו להקפיא את קידום המהלך בקבינט הדיור, וכן לקדם פתרון על בסיס דיאלוג ושיח משותף בין הצדדים.

"הותמ"ל בהגדרתה נועדה לקצר הליכים", אומר חולבסקי, "היא ידועה באגרסיביות שלה ובהתנהלות דורסנית ופוגענית". במועצה האזורית טוענים כי סיפוח השטחים העוטפים את עין העמק ואליקים עלול להביא לחיסול היישובים. "משמעות התוכנית היא יצירה של טבעת חנק מסביב לשני היישובים, חיסול אפשרויות הפיתוח החקלאי והצמיחה שלהם ופגיעה אנושה בשטחים הפתוחים", מוסיף חולבסקי.

גורמים במועצה האזורית מגידו, המעורים בפרטי התוכנית, ציינו עוד בעבר כי יישומה יגרור נזק חמור שיהיה בגדר בכייה לדורות. לפיכך כינס השבוע חולבסקי את מליאת המועצה לדיון חירום, למעשה עוד טרם ההכרזה של משרד השיכון על הגדלת העיר יוקנעם עלית. הוא הודיע כי לא יתנהל כל דיאלוג ולא תהיה עשייה משותפת עם העירייה השכונה - "כאשר חרב מונחת על צווארנו".

"המועצה תפעל בכל הדרכים העומדות לרשותה כדי לסכל את תוכנית הסיפוח של שטחי עין העמק ואליקים. ההחלטה שהתקבלה היא רק חלק מצעדים שנפעיל כדי לעצור את המהלך הדורסני", אומר חולבסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully