וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירות יד שנייה בישראל: איפה זינקו המחירים בחדות?

26.12.2017 / 12:37

בית שאן, עפולה, לוד או תל אביב? במסיבת העיתונאים השנתית של סוכנות התיווך הארצית "רי/מקס" מתח המנכ"ל ברנרד רסקין ביקורת על התערבות ממשלתית בשוק החופשי. "בנייה לסקטור יחיד מובילה לעליות מחירים - 2017 הייתה שנת הפספוסים"

מערכת וואלה!

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, על תנופת הבנייה באילת)

ירידה חדה בהיקף עסקאות המקרקעין, צניחה בהתחלות בנייה, בריחת כסף של משקיעי נדל"ן לחו"ל ועליות במחירי הדירות ובמחירי השכירות. במסיבת העיתונאים השנתית של סוכנות התיווך רי/מקס לסיכום שוק הדירות מיד שנייה לשנת 2017, שנערכה היום (שלישי) בתל אביב, הציג מנכ"ל החברה ברנרד רסקין תמונת מצב פסימית למדי לגבי שוק הדיור הישראלי. "2017 הייתה שנת הפספוסים", אמר רסקין, "לא היו הצלחות בשוק הנדל"ן מבחינת הציבור, יש חוסר ביטחון גם של האזרחים וגם של ציבור היזמים והקבלנים".

רסקין מתח ביקורת על ההתמקדות של הממשלה בתוכנית מחיר למשתכן. "זה עושה נזק עתידי - זה ישפיע על המחירים גם עוד כמה שנים. אם אין מספיק בנייה בסקטור של משפרי דיור, שם נראה עליות מחירים וזה הולך להיות משמעותי. יש צבירת ביקושים מסוכנת מצד הקונים ורק בחודשיים האחרונים לאנשים נגמרה הסבלנות", הוסיף. רסקין אף מתח ביקורת על המהלך של משרד האוצר להדיר את המשקיעים משוק הנדל"ן המקומי. "אם מוציאים מהשוק דירות להשכרה של משקיעים - אז נראה עלייה במחירים ונמשיך לראות את זה גם ב-2018. ראינו השנה בריחה של כסף ישראלי של משקיעים קטנים ומוסדיים לחו"ל. האבסורד הוא שהכסף שלנו פותר בעיות דיור בחו"ל - אנחנו מספקים פתרונות לפולין ולגרמניה במקום לישראל".

רסקין התייחס לאמירות של הפוליטיקאים לגבי שוק הנדל"ן. "הבטיחו לנו הורדת מחירים, אבל יש הבנה בקרב פוליטיקאים שאם המחירים יירדו - נראה מיתון בנדל"ן", טען, "אנשים לא קונים דירות כשהמחירים יורדים, הם קונים דירות כשהמחירים עולים. דווקא כשהמחירים יורדים, מחכים לעוד ירידות - ואז מפסיקים לקנות". על פי נתוני רי/מקס, ב-3 הרבעונים הראשונים של 2017 עלו מחירי הדירות ב-2.6%. "עד סוף השנה העליות יעבור את ה-4%", העריך רסקין.

עכו נדל"ן בניינים. ראובן קסטרו
בעכו נרשמו עליות מחירים בקרב וילות, קוטג'ים ודירות 5 חדרים/ראובן קסטרו

באילו ערים ירדו מחירי הדירות מיד שנייה?

ומה לגבי מחירי הדירות מיד שנייה בשנה החולפת? על פי נתוני רי/מקס, בבית שאן נרשמה ירידה של 9% במחירי דירות 3 חדרים - מ-440 אלף שקל ב-2016 ל-400 אלף שקל ב-2017. בקרב דירות 4 חדרים המחיר נותר סטטי ודווקא דירות 5 חדרים עלו מ-700 אלף שקל ל-720 אלף שקל. בכרמיאל נרשמה עליית מחירים בשיעור של 7% במחירי דירות 3 חדרים - מ-700 אלף שקל ל-750 אלף שקל. גם דירות 4 חדרים התייקרו - מ-800 אלף שקל ל-850 אלף שקל.

בנהריה חלה עלייה חדה של 10% במחירי דירות 3 חדרים - מ-770 אלף שקל ל-850 אלף שקל. בקרב דירות 4 חדרים דווקא חלה ירידה של 3% וכן נרשמה ירידה של 7% במחירי דירות 5 חדרים. בעכו נרשמו עליות מחירים בקרב וילות, קוטג'ים ודירות 5 חדרים. לא חל שינוי במחירי דירות 3 ו-4 חדרים. גם בקריות לא חל שינוי במחירי דירות 3 חדרים, אולם נרשמה עלייה של 3% במחירי דירות 4 חדרים. בחיפה מצאו ברי/מקס עלייה של 4% במחירי דירות 4 חדרים.

בטירת כרמל חלה עלייה גורפת של 11% במחירי דירות 2 חדרים, של 21% במחירי דירות 3 חדרים, של 4% במחירי דירות 4 חדרים, של 6% במחירי דירות 5 חדרים ושל 9% במחירי הפנטהאוזים. במעלות תרשיחא חלה ירידה של 4% במחירי דירות 4 חדרים ועלייה של קרוב ל-2% במחירי דירות 3 חדרים. עלייה של 5% נרשמה במחירי דירות 5 חדרים, ועדיין מדובר בסכום של פחות ממיליון שקל.

מחירי דירות בית שאן רימקס. רימקס,
מחירי הדירות בבית שאן/רימקס

העיר עפולה נחשבת מפתיעה מבחינת רסקין, משום שלמרות שהיא העיר הראשונה שבה יצאה לפועל תוכנית מחיר למשתכן, התוכנית לא הצליחה להשפיע על מחירי הדיור. כך, ב-2017 נרשמה עלייה של 9% במחירי דירות 3 חדרים - מ-800 אלף שקל ל-870 אלף שקל; זינוק של 20% נרשם במחירי הווילות ועלייה של 14% במחירי פנטהאוז. "כ-70% מהרוכשים אינם בני מקום", אמר רסקין.

בחדרה, שרסקין כבר לא מגדיר אותה כפריפריה, חלה עלייה של 13% במחירי דירות 3 חדרים, של 5% במחירי דירות 4 חדרים ושל 7% במחירי דירות 5 חדרים. בעיר הכבר לא כל כך חדשה חריש גם נרשמו עליות מחירים בשיעור של 22% במחירי דירות 3 חדרים - מ-550 אלף שקל ל-670 אלף שקל. עלייה של 8% נרשמה במחירי דירות 4 חדרים ושל 12% במחירי דירות 5 חדרים. הפנטהאוזים ודירות הגן טיפסו גם - ב-16% ו-13% בהתאמה.

אשר לאזור השרון, בעיר נתניה נרשמה עלייה של 3% במחירי דירות 3 חדרים. בהוד השרון חלה עלייה גורפת בשיעור של 6% בכל הקטגוריות; ודווקא בהרצליה חלה ירידה של 4% במחירי דירות 5 חדרים. עם זאת, נרשם זינוק של 14% במחירי דירות 4 חדרים ולא חל שינוי במחירים הגבוהים ממילא של דירות 3 חדרים. בהרצליה פיתוח נרשמו ירידות קלות במחירי דירות פאר.

מחירי דירות עפולה רימקס. רימקס,
מחירי הדירות בעפולה/רימקס

עליות מחירים גורפות נרשמו בעיר ללא הפסקה, שם הביקושים קשיחים באופן קבוע. בשכונת ל' הצפונית בתל אביב עלו מחירי דירות 3-4 חדרים ב-4% ו-7%בהתאמה. במרכז תל אביב עלו המחירים בשיעור של 2%-4%. בדרום מזרח העיר, מחיר דירות 3-4 חדרים קפצו ב-7% ו-8% בהתאמה.

בגבעתיים נרשמו עליות מחירים, כאשר חלה עלייה של 7% במחירי דירות 3 חדרים ו-5 חדרים, וחל זינוק של 14% במחירי דירות 4 חדרים. ברמת גן, מחיר דירת 3 חדרים עלה ב-14%, מחיר דירת 4 חדרים טיפס ב-11% ומחיר דירת 5 חדרים עלה ב-13%. חולון רשמה עלייה של 6% ו-8% במחירי דירות 4 ו-5 חדרים בהתאמה. בראשון לציון (קריית ראשון, רמז, כרמים) נרשמו עליות מתונות של 2% לדירות 3-4 חדרים.

בלוד חלה עלייה חדה של 19% במחירי דירות 3 חדרים ושל 21% במחירי דירות 4 חדרים. מחירי בתים צמודי קרקע עלו שיעור דומה של כ-20%. בשוהם נרשמו עליות מחירים של 8% במחירי דירות 3 חדרים ושל כ-10% במחירי בתים צמודי קרקע. בצד החילוני של בית שמש נרשמה עלייה משמעותית בשיעור של בין 8%במחירי דירות 3 חדרים ועד 11% במחירי דירות 4 חדרים. מחיר וילה זינק בשיעור ממוצע של 18%.

מחירי הדירות במרכז תל אביב רימקס. רימקס,
מחירי הדירות במרכז תל אביב/רימקס

בעיר מודיעין דירות 3 חדרים רשמו עלייה של 5%, ואילו במחירי דירות 4-5 חדרים לא נרשם שינוי. בירושלים אמנם נרשמה ירידה של כ-7% בעסקאות, אך בשכונת קריית היובל קפצו מחירי דירות 2 חדרים ב-19%. בשכונות ארנונה והמושבה הגרמנית עלו מחירי דירות 4 חדרים ב-11%.

אשר לשפלה ולדרום הארץ, ביבנה נרשמה עליית מחירים בשיעור של בין 3.5% לדירות 3 חדרים ועד 4.1% לדירות 4 חדרים. אשקלון שמרה על רמת מחירים יציבה, למעט עלייה בביקוש לפנטהאוזים בעיר, שרשמו עליית מחירים של 14%. בקריית גת המצב דומה, עם עלייה של בין 7% לדירות 3 חדרים ועד 9% לדירות 4חדרים. בשדרות חלה עליית מחירים משמעותית בשיעור שבין 4% לדירות 3 חדרים ועד 11% לדירות 4 חדרים. בבאר שבע, בירת הנגב, נשמרה יציבות במחירים ואף עלייה מתונה של כ- 1.5%. ואילו דווקא בדימונה חלה ירידת מחירים של 9% במחירי הקוטג'ים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully