וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל הרכבת הקלה: ראשי הערים תוקעים לנו מקלות בגלגלים

5.12.2017 / 13:31

בכנס נדל"ן בתל אביב האשים מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און את ראשי הרשויות המקומיות בהערמת קשיים על תהליך הבנייה של הרכבת. גלנט הכריז על תוכנית ל-150 אלף דירות בהתחדשות עירונית בתוואי הרכבת

צילום: חברת נת"ע, עריכה:

(בווידאו: הדמיה של מסלולי הרכבת הקלה בגוש דן)

הצהרות מרחיקות לכת מצידו של שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט. השר, שנכח בוועידת תחבורה, תשתיות ונדל"ן בתל אביב שנערכה על ידי "הארץ" ומשרד מ.פירון ושות', הצהיר על קידומה של תוכנית ענק בתחום ההתחדשות העירונית – על תוואי הרכבת הקלה בגוש דן. "התוואי של הרכבת הקלה, הקו האדום ואחרי כן כל הצירים הנוספים, מייצר פוטנציאל של 150 אלף יחידות דיור שאנחנו הולכים לממש אותו, מפתח תקווה, דרך רמת גן, בני ברק, תל אביב והמשך לבת ים", אמר גלנט. הצהרתו של השר מגיעה כיממה לאחר שפורסם בוואלה! נדל"ן כי מהלכי הפקעות הקרקע המסיביות של הקו הירוק והסגול יוצאים כעת לדרך.

עם זאת, שר השיכון לא מסר פרטים רבים על התוכנית החדשה וציין כי היא מצויה כעת בהליכי גיבוש מול מנהל התכנון במשרד האוצר והרשות להתחדשות עירונית שהוקמה זה מכבר. "אנחנו מתחילים לתכנן בקרוב יחד עם רמ"י ומנהל התכנון כדי לעודד את הבנייה סביב תוואי הרכבת. ב-2018 נוציא מכרזי תכנון בעזרת הרשות להתחדשות עירונית. זוהי משימה משמעותית ביותר ואנחנו נצליח בה. תהליכים משמעותיים בתחום הזה כבר קורים ותהיה פה בשורה של ממש לערים, גם אם התוצאות יראו רק בשנים הבאות אנחנו נקל מאד בכל מה שקשור לחניות והמקומות יהיו אטרקטיביים, כי הגישה לרכבת הקלה תהיה נוחה, ולכן נבנה עירוניות חדשה", אמר.

מטרת המהלך לדברי השר היא יצירת צירי התחדשות עירונית ומסחר, במקביל לצירי הרכבת הקלה. "העתיד במדינה שהשטח הכולל שלה הוא קטן מאד והשימושים רבים – חייבים למצות את השטחים בערים דרך ההתחדשות העירונית וצריך לייצר עירוניות בגבולות הערים".

שר השיכון יואב גלנט בכנס תחברוה תשתיות ונדל"ן בתל אביב. מגד גוזני
השר יואב גלנט בכנס היום/מגד גוזני

"כולם רוצים רכבת בלי עבודות"

"בשלוש השנים שלי אני חוזר ומתחייב: הקו האדום ייסע באוקטובר 2021 והפרויקט לא יחרוג מהתקציב"

מי שעוד נכח בכנס הוא מנכ"ל נת"ע (החברה המקימה את הרכבת הקלה בגוש דן), יהודה בר-און, שמתח ביקורת נגד ראשי רשויות בגוש דן בטענה כי הם מעכבים את הפרויקט התחבורתי. "אם תתעסקו בפופוליזם ולא במהות, תמנעו מהתושבים שלכם שירות משנה חיים. אנחנו עובדים עבורכם ואתם תוקעים לנו מקלות בגלגלים", האשים בר-און.

"חוץ משר התחבורה ישראל כץ, שמקדם ודוחף את הפרויקט, הפרטנרים הכי טובים שלי היו אמורים להיות ראשי הרשויות", הוסיף בר-און. "רון חולדאי הוא כזה. למרבה הפלא, או שלא, מכל ראשי הרשויות בגוש דן הוא היחיד שעושה את זה. כולם רוצים רכבת רק בלי עבודות. 'דברו איתנו אחרי הבחירות'", אמר.

"כולם מסכימים שצריך רכבת בלב העיר, אבל בכמה תנאים", המשיך מנכ"ל נת"ע. "שהעבודות לא יפריעו לאף אחד, לא יתקיימו בלילה ובטח לא בשבת. מדיניות ה-NIMBY (לא בחצר שלי. י"ד) שולטת. רוצים רכבת קלה, בתנאי שלא יבוטלו מקומות חנייה ולא יהיו שנאי חשמל ולא תתבטל פנייה שמאלה לרכב פרטי. זה לא עובד ככה".

בר-און התמקד בעיריית רמת גן, שמערימה לטענתו קשיים רבים על ביצוע הפרויקט. "רמת גן היא עיר במשבר תחבורתי בלתי נסבל. מהירות הנסיעה ברחוב הירדן לא עולה על 5 קמ"ש. אני לא יודע מה העירייה עושה כדי לשפר את המצב, אבל בינתיים היא משקיעה במימון הפגנות נגד הקו הסגול, תוכנית שהוגשה בברכת אותה עירייה לפני שנתיים. הקו הסגול נועד לשרת רבע מיליון איש. זה יכול לקרות תוך שבע שנים מהיום, אבל רק בתנאי שלא נידרש לתכנון מחדש. עיריית ר"ג הודיעה שהיא מתנגדת שהקו האדום בתחומה יהיה במנהרה והיא רוצה אותו למעלה. עכשיו כשאנחנו מתכננים את הקו הסגול היא מציבה דרישה הפוכה".

"כל זה על רקע שנת הבחירות ברשויות המקומיות", הזכיר מנכ"ל נת"ע. "אם ייבחר ראש עיר חדש, האם הוא ידרוש שינויים נוספים? בשלוש השנים שלי אני חוזר ומתחייב: הקו האדום ייסע באוקטובר 2021 והפרויקט לא יחרוג מהתקציב. זו לא נבואה, זו תוכנית עבודה מסודרת ומפורטת. אנחנו מקימים רשת קווי הסעת המונים, שתשנה את החיים למאות אלפי תושבים. אל תעצרו את הרכבת, תנו לנו לעבוד".

ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, הגיב לדבריו של מנכ"ל נת"ע: "בזחיחות גדולה, בהפרה והתעלמות בוטה של החלטת בג"ץ, ללא כל היכרות עם צורכי העיר או התחשבות בתושביה, אותו עובד ציבור מנסה בכוחותיו האחרונים להיאחז בהחלטה הזויה בה התאהב לפני שנים - החלטה אשר תוקעת את העיר רמת גן ל-50 שנים הבאות במתווה לא ראוי ולא נכון של הקו הסגול. אני מתחייב כאן, מעל במה זו, שלא אתן למתווה הזה לעבור, ואעמוד על כך שרוחה של החלטת בג"ץ - שהנחתה את בר-און לבחון את הצעתנו למתווה הקו - תילקח במלוא הרצינות, עד אשר יימצא פתרון שמתחשב בצרכיהם של כלל תושבי העיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully