וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הקלה: הפקעות קרקע מסיביות בכל גוש דן יוצאות לדרך

4.12.2017 / 8:00

פרסום ראשון: בימים הקרובים צפויים אלפי בעלי נכסים על התוואי המתוכנן של הקווים הירוק והסגול בערים כמו ת"א, גבעתיים ור"ג לקבל מכתבים לגבי הפקעת הקרקע. המשמעות: בתי מגורים ועסקים יהרסו לטובת המיזם הלאומי - והדיירים יאלצו לתבוע

צילום: חברת נת"ע, עריכה:

(בווידאו: הדמיה של מסלולי הרכבת הקלה בגוש דן)

המהלך להקמתם של הקו הירוק והקו הסגול בתוואי הרכבת הקלה תופס תאוצה: בימים האחרונים פורסמו בילקוט הפרסומים הרשאות להפקעת קרקעות בשטחים נרחבים ביותר, המתייחסים לקווי הרכבת הקלה, בתוואי המקטע המערבי של הקו הסגול והמקטע הדרומי של הקו הירוק. המשמעות: בימים הקרובים צפויים אלפי בעלי נכסים לקבל מכתבים בנוגע להפקעות הקרקע המסיביות המתוכננות בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, קריית אונו, גבעת שמואל, חולון וראשון לציון.

על פי רשימת החלקות המפורסמות בהודעה, מדובר בהפקעות של שטחים נרחבים מאזור ארלוזורוב בתל אביב לכיוון יהוד דרך שטחים רבים ברמת גן, באזור תל השומר ובשטחים שבין תל השומר לרמת אפעל לטובת הקו הסגול. לצד הפקעות אלה יתבצעו הפקעות נוספות מאזור החוף בתל אביב לכיוון חולון, בת ים וראשון לציון לטובת הקו הירוק.

מפת הרכבת הקלה בגוש דן ב-2024. נת"ע,
המפה המתוכננת של קווי הרכבת הקלה בגוש דן ב-2024/נת"ע

על פי הטבלה שפורסמה, חלק מההפקעות הן קבועות וחלקן מוגדרות כהפקעות זמניות לפרק זמן של עד שמונה שנים. עו"ד צבי שוב, ממשרד עורכי דין צבי שוב המתמחה בתכנון ובנייה, המייצג עשרות בעלי נכסים בדרך ההגנה בתל אביב, הסביר בשיחה עם וואלה! נדל"ן כי "עד כה התבצעו הליכי התכנון של מקטעי הקווים הללו וכעת ההפקעה יוצאת לדרך. מדובר על ההפקעה הנרחבת ביותר שיוצאת לדרך במסגרת הפרויקט הזה, שכן היא משתרעת על פני שטחים נרחבים. המשמעות היא שבימים הקרובים אלפי אנשים יקבלו מכתבים מסודרים בנושא".

ניתן להגיש תביעת פיצויים מרגע שההפקעה נכנסה לתוקף

שוב ציין כי "חלק מהחלקות יופקעו באופן קבוע וחלק מהחלקות יופקעו באופן זמני. בחלק מהמקומות תוואי ההפקעה עולה על בנייני מגורים ובחלק מהמקומות ההפקעה כוללת קרקעות פנויות. המשמעות של הפקעה זמנית היא שהשטח מופקע לתקופה של עד שמונה שנים אך ככל הנראה גם לאחר השבת המגרשים, יחולו עליהם מגבלות. בשל התוואי הנרחב של ההפקעה, לא ברור מה יקרה במקרים שבהם ההפקעה עוברת רק בחלקה בבנייני מגורים".

גם עו"ד עופר טויסטר, בעל משרד המתמחה בתכנון ובנייה, ומי שייצג בשלב ההתנגדויות לתוכנית כמה בעלי נכסים ברחוב ארלוזורוב, התייחס לסוגיה. "בתהליך של הפקעה, התביעות מצד בעלי הזכויות או הנכסים מתחלקות בפועל לשני שלבים. התביעה המרכזית היא בגין הנזק שנגרם מהתוכנית. זוהי התביעה המשמעותית, שאותה ניתן להגיש עד שלוש שנים מרגע שהתוכנית קיבלה תוקף, בגין ירידת ערך. התביעה השנייה נוגעת לפיצויי ההפקעה ואותה ניתן יהיה להגיש מעכשיו, כלומר מרגע שההפקעה נכנסת לתוקף", הסביר טויסטר.

תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה חולף לאורך גוש דן מאזור התעשייה של הרצליה בצפון ועד לחולון וראשון לציון מדרום. בתחומי תל אביב עובר הקו, בין היתר, ברחובות איינשטיין וחיים לבנון בשכונת רמת אביב, רחוב ראול ולנברג ברמת החייל, לוי אשכול בגוש הגדול, אבן גבירול באזור מרכז העיר (שם הוא צפוי להיות תת קרקעי) ובדרום בשדרות הר ציון ודרך בן צבי.

תוואי הקו הסגול משתרע לרוחב גוש דן ומגיע בקצהו המזרחי עד לכביש 40 ולערים יהוד מונוסון וגבעת שמואל. בתל אביב חולף הקו ברחובות ההגנה ולוינסקי בדרום העיר, וכן ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully