וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך להרחיק את משקיעי הנדל"ן - וזה רק קצה הקרחון"

9.11.2017 / 12:52

יו"ר סיעת כולנו הגיב בכנס נדל"ן לביקורת הקבלנים על טיפול הממשלה במשבר הדיור: "נלחמנו בבירוקרטיה התכנונית - עכשיו תורכם, הגיע הזמן שתקצרו את זמן בניית הדירה". נשיא התאחדות הקבלנים: "ממתי קיפאון של שוק חופשי נחשב פתרון לכשל שוק?"

ח"כ רועי פולקמן כנס  התאחדות הקבלנים ת"א בת ים. פוטו מרסלו,
"לא צריך להטיף אחד לשני". יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן/פוטו מרסלו

הקבלנים נגד המדינה - ולהיפך: בכנס השנתי של התאחדות הקבלנים בתל אביב-יפו-בת ים, שנפתח אתמול באילת, נכחו הבוקר (חמישי) קבלנים מוכרים לצד נציגי הממשלה ורשויות המדינה, שהטיחו האשמות אלה באלה לגבי ההתנהלות של שני הצדדים מול משבר הדיור ההולך ומעמיק בישראל.

"אני חושב שזה לא ראוי שקבלנים יטיפו לפוליטיקאים כיצד ליצור מדיניות, כמו שאני לא אטיף לקבלנים איך לבנות", אמר בפתח דבריו ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו - מפלגתו של שר האוצר, משה כחלון. "אם אתם רוצים שוק חופשי, זה יקרה רק כשמשבר הדיור ייעצר", הדגיש פולקמן, "הנוסחה פשוטה - הגדלת ההיצע, דבר מורכב אמנם שאינו יכול לקרות בקלות בכל עיר, בעיקר לא בירושלים ובתל אביב שם אין הרבה קרקעות ציבוריות, אבל אנחנו נמצאים בשיא היסטורי של שיווקי קרקעות לבנייה ושל התחלות בנייה".

פולקמן המשיך: "גם זמני התכנון בוועדות המחוזיות התקצר, החלטנו להילחם בביורוקרטיה התכנונית, ועכשיו תורכם - הגיע הזמן שתקצרו את זמן בניית דירה". פולקמן עורר את זעמם של חלק מהקבלנים כאשר התייחס לסוגיית משקיעי הנדל"ן, שבהם נלחם שר האוצר מתחילת כהונתו. "צריך להרחיק את משקיעים משוק הנדל"ן, ומה שעשינו זה רק קצה הקרחון", טען יו"ר סיעת כולנו, "כשמשקיע נכנס - הוא דוחק החוצה את מחוסר הדיור".

נציג נוסף מטעם המדינה - עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל - התייחס גם הוא למהלכי המדינה המוצלחים, כפי שהוא תופס אותם. "כמות יחידות הדיור בשוק עולה באופן עקבי בשנים האחרונות כתוצאה מפעולות הממשלה", אמר שמרון. "יש תחושה שאנחנו בכיוון הנכון לירידת מחירים. עד סוף השנה נעבור את 40 אלף העסקאות המאושרות, ואנחנו מקדמים כיום ב-36 אלף יחידות דיור במכרזים, כאשר בדצמבר נגיע ליעד של 70 אלף דירות".

שמרון התייחס לביקורת של נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ויו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים, אבנר לוי, על תוכנית מחיר למשתכן. "הטענה שרק כ-15% מהשוק הם זוגות צעירים שנהנים מהתוכנית, וכל השאר (85%) 'מסכנים' כי הם לא כלולים בתוכנית לא נכונה. חלקם יכולים להיכנס לפרויקטים ואפשרות אחרת היא השתלבות בפרויקט בקרקעות פרטיות", אמר.

הוא תהה לגבי הביקורת על כך שלמדינה לוקח כ-5 שנים לבנות את הדירות במסגרת תוכנית הדיור המוזל. "רק לגינדי מותר למכור בפריסייל לעוד 5-6 שנים ולמדינה אסור? ועוד המדינה יכולה לבנות בפחות שנים", טען. הוא התייחס לפרויקט שרונה בתל אביב. שמרון התייחס להתנגדויות לתוכניות בנייה רחבות היקף, כמו גם לפרויקטים של מחיר למשתכן: "כשיש כאלה התנגדויות, כנראה שאנחנו עושים משהו טוב. כל אחד רוצה שיבנו - אבל לא לידו. אז אין איפה לבנות, אבל אנחנו נחושים".

עוד באותו נושא

"אם לא יעצרו את התנגדות הזוכים בהרצליה - מחיר למשתכן תיפגע"

לכתבה המלאה

"החלטנו להפסיק להיות שק החבטות של הממשלה"

פולקמן ושמרון התייחסו, כאמור, לביקורת שהטיחו מוקדם יותר הקבלנים. "תוכנית הדגל של המדינה לא מספקת פתרון ל-85% מתושבי מדינת ישראל שנמצאים בשוק החופשי, יושבים על הגדר ורוצים לרכוש דירה", אמר בריק, "אני לא מדבר על משקיעים - אלא על משפחות ממעמד הביניים שדורשות דיור הולם. על הילדים שלנו אני מדבר, על משפחות שגרות בדירות קטנות וצפופות - להן לא מגיע להשתתף במחיר למשתכן?".

"שוק נדל"ן בריא צריך להתנהל בשוק חופשי - לא בהלאמה מלאה", הוא המשיך, "הממשלה ממשיכה להעמיק את השליטה שלה בשוק הדיור. ממתי קיפאון של שוק חופשי נתפס כהצלחה או כפתרון לכשל שוק כלשהו?".

"החלטנו לפסיק לשמש שק חבטות של הפוליטיקאים, לפנות לציבור ולומר את האמת על מה שהממשלה עושה לציבור - הפוליטיקאים יוצאים בהכרזות במטרה לצבור הון פוליטי, בלי לייחס חשיבות לקרע שהם גורמים", טען לוי. "ככל שמתקרבים לבחירות, ההכרזות נעשות קיצוניות יותר, מתוך מחשבה שימצאו שעיר לעזאזל - אותנו מאשימים במצב של שוק הדיור - וכך המחנה שלהם יתמוך בהם יותר".

לוי טען כי "הפעולות של הממשלה לכיוון הספינה הטובעת של שוק הדיור, הן לא יותר מכלכלת בחירות שרחוקה שנות אור ממה שבאמת צריך לעשות. הקבלנים והיזמים סופגים את הריקושטים היום, וצריכים לאסוף את השברים אחר כך. בלשון העם - לא סופרים אותנו, משתמשים בנו כאילו אנחנו הבעיה ולא הפתרון, וגורמים נזקים אדירים לענף הדיור. אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות שישתפו אותנו בחקיקה ובהליכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully