וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 82% מהקבלנים צופים שקריסת חברות הביצוע תימשך

6.11.2017 / 14:00

סקר ציפיות הקבלנים של CofaceBdi ל-2018, מצא כי הקבלנים פסימיים לגבי ענף הבנייה ומעריכים כי יימצא בסיכון מתמשך גם בשנה הקרובה; אינם מתרשמים ממחיר למשתכן - רק 39% צופים גידול בפעילות הענף; וכמעט חצי סבורים שהדירות ימשיכו להתייקר

שני אדריכלים בפרויקט בנייה. ShutterStock
הקבלנים חוששים מקריסת חברות הביצוע/ShutterStock

למרות מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדיור באמצעות תוכנית מחיר למשתכן, מסקר הציפיות השנתי שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi עולה כי רק 39% מהקבלנים צופים גידול בפעילות הענף השנה. את הסקר ערכה CofaceBdi בקרב מנהלים מ-100 חברות בנייה לקראת כנס הנדל"ן השנתי ה-20 של ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים.

לגבי המשך פעילות הענף כולו ב-2018, צופים 44% מהקבלנים כי יהיה גידול או גידול מהותי בפעילות, זאת לעומת 46% שצפו זאת בשנה שעברה לגבי 2017. נזכיר כי הציפיות הגבוהות ביותר בשנים האחרונות היו לגבי השנים 2016 ו-2015, אז צפו כ-65% מהקבלנים גידול או גידול מהותי בפעילות.

עם זאת, בנוגע לפעילות החברות שלהם, 72% מהקבלנים צופים גידול או אף גידול מהותי בפעילותם ב-2017, זאת לעומת 59% בלבד שצפו זאת בסקר בשנה שעברה. רק 20% צפו כי פעילותם השנה תהיה ללא שינוי, ואילו 8% ענו כי השנה פעילותם תתאפיין בקיטון או קיטון משמעותי.

האם יחול שינוי בהיקף הפעילות בשנת 2017 לעומת 2016

האם יחול שינוי בהיקף הפעילות בשנת 2017 לעומת 2016. יח"צ,
האם יחול שינוי בהיקף הפעילות בשנת 2017 לעומת 2016/יח"צ
האם אתם צופים עלייה במחירי הדיור בשנה הקרובה. יח"צ,
האם אתם צופים עלייה במחירי הדיור בשנה הקרובה/יח"צ

רווחיות גבוהה יותר מנדל"ן מניב

בנוגע להמשך עליית מחירי הדירות, צופים 47% מהקבלנים כי בשנת 2018 תמשיך עליית המחירים, זאת לעומת 68% מהקבלנים שענו כך בסקר בשנה שעברה. רוב מוחץ של 82% מהקבלנים צופים שהמשבר בתחום הביצוע לא הסתיים, וכי בשנה הקרובה ימשיכו חברות הביצוע להיקלע לקשיים ונצפה קריסת חברות נוספות.

בנושא המימון, יותר משליש הקבלנים מעידים כי היכולת שלהם להשיג אשראי השנה השתפרה או השתפרה משמעותית, זאת לעומת 14% בלבד שענו כך בסקר בשנה שעברה. בנוגע לעלות המימון, ציינו 40% מהקבלנים כי זו התייקרה עבורם, זאת לעומת 60% מהקבלנים שענו כך בשנה שעברה. יש לציין כי שיעור הריבית הממוצע ב-2017 בבנק ישראל עמד על 0.1%, בדומה לשנה שעברה.

בדיקת החברה לגבי רווחיות הקבלנים מעלה כי בתחום היזום והנדל"ן המניב, נהנות החברות מהרווחיות הגבוהה ביותר; כאשר הרווח התפעולי במחצית הראשונה של 2017 עומד על 41.5% לעומת 42.4% בתקופה המקבילה אשתקד.

קבלני הבניין הגדולים נהנו מ-10.7% רווח תפעולי, לעומת 9.7% בתקופה המקבילה; וקבלני הבניין הבינוניים והקטנים נהנו מרווח תפעולי של 5.8% לעומת 4.5% אשתקד. למרות העלייה ברווחיות, קבלני הבניין עדיין מדובר ברווחיות נמוכה המעמידה אותם בסיכון. לפי מדדי Bdi, דירוג הסיכון ברוב ענפי הבנייה גבוה משל כלל המשק - וקיימת הסתברות גבוהה לכשל בענף קבלני הבניין.

האם צפויות קריסות של חברות נוספות בשנה הקרובה

האם צפויה קריסת חברה נוספת השנה?. יח"צ,
האם צפויה קריסת חברה נוספת השנה?/יח"צ

דירוג הסיכון בענפי הבנייה

דירוג הסיכון בענפי הבניה מול שאר המשק. יח"צ,
דירוג הסיכון בענפי הבניה מול שאר המשק/יח"צ

"אופטמיות מסוימת ענף - אבל עדיין יש דאגה"

"מצד אחד, אנחנו עדים לעלייה ברווחיות הקבלנים, ולעלייה בשיעור הקבלנים שטוענים שיכולתם להשיג אשראי עלתה", מסביר את ממצאי הסקר אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת CofaceBdi, "זה מסביר את הערכתם שפעילות חברתם תגדל בשנה הבאה, חרף הקיפאון ולמרות שפחות קבלנים צופים שהמחירים ימשיכו לעלות.

לדבריו, "ההערכות שהפעילות תגדל נובעות גם ממספר גדול של קבלנים שזכו במכרזי מחיר למשתכן, שצפויים לצאת לפועל במהלך השנה הקרובה. מצד שני, אנו רואים שענף הביצוע עדיין במשבר, כאשר 40% מהקבלנים מעריכים כי תהיה לכך גם השפעה על היצע הדירות וגם על איכות הבנייה בענף".

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ, הוסיף כי "ממצאי הסקר מצביעים מחד על אופטימיות מסוימת בענף, עם רווחיות ויכולת השגת אשראי גבוהות יותר, ועם זאת אני נותר מודאג מהנתונים. העובדה שהקבלנים והיזמים צופים שחברות הביצוע בענף עדיין בסיכון - רק משקפת את המציאות".

לדבריו, "העובדות בשטח היום הן שאין מספיק קרקעות לבנייה - מזה 3 שנים הממשלה לא משווקת קרקע לשוק החופשי, כי אם רק במסגרת מחיר למשתכן. כמו כן, הענף סובל כבר תקופה ארוכה ממחסור בכוח אדם, שכמה שהמדינה מבטיחה להביא, את העובדים בפועל אנחנו לא רואים. הפרויקטים שכן יכולים לצאת לפועל תקועים בוועדות התכנון עם בירוקרטיה מכבידה ומסורבלת, שמעכבת בחודשים ולפעמים שנים את העלייה לקרקע. במציאות כזו, לא פלא שכמחצית הקבלנים סוברים שמחירי הדיור ימשיכו לעלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully