וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייג'ינג, לונדון, טוקיו: כמה עולה לשכור שטחי משרדים בעולם?

30.10.2017 / 13:38

על פי התחזית הכלכלית של פירמת ייעוץ הנדל"ן הבינ"ל Cushman &Wakefield, עד 2019 צפויים להיבנות כ-65 מיליון מ"ר שטחי משרדים בערים המרכזיות בעולם כמו בייג'ינג, שנגחאי, לונדון, טוקיו ומומבאי. גם בתל אביב צפוי עודף שטחי משרדים חדשים

בנייני משרדים ברחוב הארבעה, תל אביב, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
שדרת מגדלי המשרדים ברחוב הארבעה בתל אביב. הביקושים יגדלו?/ראובן קסטרו

בשנים האחרונות הואצה הבנייה של שטחי משרדים ברחבי העולם. על פי התחזית הכלכלית של פירמת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית Cushman &Wakefield, בשנים 2017-2019 צפויים להיבנות כ-65 מיליון מ"ר של שטחי משרדים בערים המרכזיות בגלובוס, בהן בייג'ינג, שנגחאי, לונדון, טוקיו ומומבאי.

כלכלני פירמת הייעוץ מסבירים כי המצב הכלכלי בעולם ממשיך להשתפר - התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) העולמי צפוי לעלות מ-3.1% ב-2016 ל-3.5% ב-2017 ו-3.6% ב-2018. "שיעורי צמיחה אלה הם הגבוהים ביותר מאז 2010-2011, שבאו לאחר המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, והשילוב של הכלכלה העולמית הצומחת לצד ריביות נמוכות הוא מרשם בטוח לשוק משרדים משגשג", מציינים הכלכלנים בתחזית.

עוד נכתב בסקירה כי "הביקוש החזוי לשטחי משרדים בתקופה זו צפוי להישאר בקצב הנוכחי ולהסתכם בכ-48 מיליון מ"ר - כלומר נמוך בכ-17 מיליון מ"ר מההיצע הצפוי. לכן עולה השאלה: האם בונים יותר מידי בעולם? ההערכה היא שלא".
ההסבר לכך הוא טעמם של הצרכנים, המתבטא בהעדפה ברורה לבניינים באיכות גבוהה, המוגדרים בשוק המשרדים "Class A", וזאת בהשוואה למבנים ישנים בדרג נמוך יותר, המוגדרים ברמה B או C.

תחזית דמי השכירות של משרדים חדשים בעולם לשנים 2017-2019

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשם המחשה, מאז 2012 כ-65% מסך האכלוס של שטחי משרדים בארה"ב היה בבניינים חדשים. לכן מעריכים כלכלני Cushman &Wakefield כי הפער בין הביקוש להיצע יבוא לידי ביטוי בעיקר בשיעור השטחים הפנויים במבנים קיימים באיכות בינונית ונמוכה. בפירמה בחנו את השפעת הגידול בשטחי המשרדים על דמי השכירות, ומצאו כי למרות הגידול הצפוי בהיצע - בחלק מהערים המרכזיות בעולם העלייה בדמי השכירות צפויה להימשך.

כך, לאחר שדמי השכירות של משרדים בעולם הגיע לשיאו בשנת 2016 עם עלייה של 3.9%, התחזית המרכזית היא שקצב זה יואט לטווח של 1%-2%. הערכה היא כי הצמיחה במגזר ההיי טק צפויה להמשיך לתמוך באופן ישיר ועקיף בדמי השכירות בשוק המשרדים, ובפרט בשטחי משרדים ברמת איכות גבוהה.

"תחזית זו תקפה גם לשוק המשרדים בישראל", אומרים בחברת אינטר ישראל יועצי נדל"ן, המהווה את זרוע הפעילות המקומית של Cushman &Wakefield הבינלאומית. מנתוני מחלקת המחקר של אינטר ישראל עולה כי במע"ר (מרכז עסקים ראשי) תל אביב צפויים להתווסף ב-3 השנים הקרובות כ-800 אלף מ"ר משרדים.

על פי הנתונים, היצע משרדים בבניינים חדשים בתל אביב צפוי להיות גבוה מהביקוש העומד על כ-110 אלף מ"ר בשנה. "נתוני התנהגות השוכרים בשנים האחרונות מלמדים כי עודפי השטחים יבואו לידי ביטוי בשיעורי התפוסה נמוכים יותר במבנים קיימים, בעיקר מדרג Class B&C", מסביר יורם בלומנטל מחברת אינטר ישראל.

תחזית היצע שטחים משרדים במע"ר תל אביב לשנים 2017-2019

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully