וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הקפיא את הגרלת מחיר למשתכן לבני המקום ביישוב שוהם

24.9.2017 / 11:40

ביהמ"ש העליון הוציא צו על תנאי להקפאת הגרלה עבור 142 דירות בשוהם, בעקבות עתירת תושבי המקום שאינם זכאים להתמודד בה משום שהיא מיועדת לזכאי סדרה א' בלבד

מערכת וואלה!

(בווידאו: יעל דראל מסכמת שנה בענף הנדל"ן)

בדרך לתקדים עבור זכאי סדרה ב' בתוכנית מחיר למשתכן? בית המשפט העליון החליט להקפיא את הגרלת תוכנית הדיור המוזל ביישוב שוהם, ביחס ל-142 הדירות שהוקצו בהגרלה לבני המקום. החלטה זו, המהווה מתן צו על תנאי, התקבלה בעקבות עתירתם של תושבי המקום שנרשמו כזכאים לתוכנית בסדרה ב' - אך אינם זכאים להתמודד על הזכות לרכוש דירה בהגרלה זו, שכן היא הוקצתה אך ורק לזכאי סדרה א'.

השופט עוזי פוגלמן כתב בהחלטתו כי "מטעמי מאזן הנוחות ועל מנת שלא יתייתר הדיון בעתירה, ניתן בזה צו ארעי המקפיא את הגרלת הזכאות ביחס ל-142 יחידות הדיור המוקצות לבני מקום בתחום המועצה המקומית שוהם. הצו יעמוד בעינו על לדיון בפני ההרכב".

בעתירה שהוגשה לפני החג נגד ועדת ההגרלות של תוכנית מחר למשתכן, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, נכתב בין השאר כי ההגרלה לפרויקט זה מפלה את זכאי סדרה ב' בתוכנית.

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים בבי"ח רמב"ם 19 באפריל 2017. ערן גילווארג
שר האוצר, משה כחלון/ערן גילווארג

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אפי מיכאלי, נכתב: "עניינה של עתירה דחופה זו הוא בהחלטת המשיבים למנוע את השתתפותם של זכאי סדרה ב' שהם 'בני מקום' במועצה המקומית שוהם בהגרלות תוכנית מחיר משתכן, הנערכות במועצה המקומית שוהם, באופן המונע מהם כל סיכוי לזכות בזכאות לרכישת יחידת דיור במועצה המקומית שוהם בעתיד, שכן מדובר עתודת הקרקע האחרונה לפיתוח במועצה המקומית שוהם".

העותרים ביקשו בעתירתם כי בית המשפט יוציא צו ביניים שיעצור את ההגרלה, או לחילופין להקפיא את ההגרלה ביחס ל-142 הדירות המוקצות לתושבי המקום. לטענתם, בשל העובדה כי לא צפוי מכרז נוסף בשוהם בנושא, יש לאפשר גם לבני המקום מסדרה ב' להירשם להגרלה הנוכחית.

המדינה: "מחיר למשתכן נתפסה בקרב הזכאים בתור לוטו"

המדינה: "לאחר בחינה שנערכה על ידי הגורמים האמונים על הנושא, נמצא כי התוכנית נתפסה בגדר רבים מהזכאים בגדר הגרלה דמויית 'לוטו', שסיכוייהם לקבל דירה באמצעותה הם נמוכים; ועל כן, בפועל ועל אף שאלו נרשמו לתוכנית, הם המשיכו במקביל לחפש דירות בשוק הדיור"

המדינה הגיבה באמצעות הפרקליטות לעתירה ולבקשה לצו ביניים, וטענה כי אין להקפיא או לבטל את ההגרלה שההרשמה אליה נסגרה, בין השאר, בשל העובדה כי החלוקה לסדרות זכאים בוצעה על פי סדר הגרלות שמשרת, כך לטענת המדינה, את האינטרס הציבורי.

בתשובת המדינה נכתב, בין השאר, בהתייחס לרקע להחלטה לחלק את ציבור הזכאים לסדרות שונות: "לאחר שנה בה תוכנית מחיר למשתכן החלה, התגבשה ההבנה כי יש לייעל אותה ולהשיג את מטרותיה באופן מיטבי יותר. התכלית הבסיסית אשר עמדה בבסיסה היא סיוע לזכאים לכך, כהגדרתם בהחלטות המועצה, לרכוש דירה - כאשר מטרה נלווית לסיוע הייתה להוביל לירידת מחירי הדירות בשוק הדיור, וזאת באמצעות הוצאת נתח פוטנציאלי של רוכשי דירות (הם הזכאים) משוק הדיור הכללי.

"עם זאת, בפועל ולאחר בחינה שנערכה על ידי הגורמים האמונים על הנושא, נמצא כי התוכנית נתפסה בגדר רבים מהזכאים בגדר הגרלה דמויית 'לוטו', שסיכוייהם לקבל דירה באמצעותה הם נמוכים; ועל כן, בפועל ועל אף שאלו נרשמו לתוכנית, הם המשיכו במקביל לחפש דירות בשוק הדיור - דבר שפגע בהשגת תכליותיה של התוכנית, כפי שצוינו לעיל".

בהמשך נכתב עוד: "לפיכך, המשיבים ביקשו לקבל נתון לגבי מספר משקי הבית העונים על תנאי הזכאות, כדי להבין את הצרכים הקיימים ולהיערך בהתאם. נוסף לכך, המשיבים ביקשו להגדיל את סיכויי התאמת הזכאי לדירה הרצויה לו, תוך יצירת מתאם בין כמות הדירות שישווקו במסגרת התוכנית לכמות הזכאים. כך, ככל שזכאי יגיש מועמדות לכל ההגרלות שפורסמו במסגרת מחיר למשתכן, יש מקום להניח כי הוא יזכה בדירה במסגרת אחת מההגרלות האלו.

"בהתאם לכך, הוחלט על קביעת תאריך יעד אשר עד אליו היה על המעוניינים בכך להירשם לתוכנית, או לחלופין קביעת מכסת זכאים, באופן שיצור מתאם בין כמות הנרשמים לבין כמות יחידות הדיור אשר לשווקו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully