וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מקרטל בענף המנופאים: הוגשה תלונה לרשות ההגבלים

13.8.2017 / 10:55

פרסום ראשון: חברת בנייה מהגדולות בענף הגישה לאחרונה תלונה לממונה על ההגבלים העסקיים בטענה ששל"י, האגודה השיתופית של מפעילי העגורנים, משמשת למעשה כחברת כוח אדם שנועדה להפעיל את כוחה מול החברות הקבלניות

פועל מחוסר הכרה מחולץ מעגורן בגובה 65 מטר בראש העין, ספטמבר 2015. ניב אהרונסון
פועל מחוסר הכרה מחולץ מעגורן בגובה 65 מטר בראש העין, ספטמבר 2015/ניב אהרונסון

העסקתם של מפעילי העגורנים בישראל עלתה בשנה האחרונה לכותרות בעקבות מאבקם של העוסקים במקצוע, לשיפור תנאי העסקתם והסתיימה בחתימתו של חוזה קיבוצי ראשון מסוגו שמעגן את תנאיהם – אלא שמאחורי הקלעים, מתברר שהתמונה ורודה הרבה פחות. לוואלה! נדל"ן נודע כי חברת בנייה, מהגדולות ביותר בישראל, פנתה לאחרונה לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה שיבדוק את התנהלותה של האגודה השיתופית של"י, שלטענתם אינה פועלת כלל כאגודה שיתופית - אלא משמשת בפועל כחברת כוח אדם בלתי חוקית, שכל מטרתה, כך לטענת אותה חברת בנייה גדולה, היא יצירת קרטל בענף.

האגודה השיתופית של"י (שירות לעובדי ישראל), הוקמה בחודשים האחרונים על ידי רועי ויינשטיין, מי שהתפרסם בשנה האחרונה כמוביל מאבקם של המנופאים, וכמי שדואג לתנאי השכר שלהם בענף. ויינשטיין שימש עד לאחרונה כדובר ועד מפעילי העגורנים בישראל, והרבה להתראיין בנושא בכלי התקשורת. לאחרונה פורסם כי של"י הצליחה לשכנע כ-110 מנופאים לעזוב את שורות חברות כוח האדם או את חברות הבנייה הגדולות המעסיקות אותן – וגורמים המעורים בנושא מציינים כי כל מטרתה היא לשווקם בחזרה לחברות הקבלניות ולחברות הבנייה במחיר גבוה בהרבה מהמחירים המקובלים בענף.

במכתב שנשלח לממונה על ההגבלים העסקיים לאחרונה על ידי חברת הבנייה נכתב בין השאר כי "מיד עם היווסדה של של"י, היא החלה להתקשר עם מנופאים, על מנת שאלה יועסקו אצלה, והיא תשווק את שירותיהם לחברות הקבלניות. של"י לא מפעילה מנופים והיא לא נזקקת למנופאים לשם עשיית שימוש בכישוריהם המקצועיים. של"י מעסיקה מנופאים על מנת לגרוע אותם מהעסקה ישירה אצל חברות קבלניות וחברות מנופים, והפסקת עבודתם כעצמאים, על מנת למכור בחזרה את שירותיהם למעסיקים במחיר מופקע, אשר משקף את כשל התחרות שהיא יצרה. כל תכליתה הוא איחוד המנופאים לידי גוף אחד מרכזי שיוכל להפעיל את כוחו נגד חברות קבלניות וחברות שמספקות שירותי מנוף", לשון המכתב.

מעדויות שהגיעו לידי וואלה! נדל"ן עולה כי חלק מהמנופאים שעזבו את שורות חברות כוח האדם כלל לא מועסקים בפועל על מנופים באתרי בנייה. זאת ועוד, מהמידע עולה עוד כי נכון להיום, לא הוגשה מטעם של"י אף בקשה לרישיון עבודה כחברת כוח אדם, באמצעות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – שגם אליהם הוגשה תלונה בנושא מטעמו של גורם אחר.

עוד בנדל"ן

סגן ראש העיר פ"ת - דירקטור בחברה שמקימה מאות דירות בעיר

לכתבה המלאה

המציאות בענף אינה יציבה

יצויין כי טענות אלו מצד אחד השחקנים הגדולים ביותר בענף הבנייה הישראלי, מופנות בעיקר כלפי התנהלותו של ויינשטיין – מי שהיה מעורב בין השאר בגיבוש ההסכם הקיבוצי שהושג בחודשים האחרונים ואשר הסדיר לראשונה את תנאי העסקתם של מפעילי העגורנים. במסגרת ההסכם, סוכם לראשונה על העלאה של השכר ההתחלתי של המנופאים בעשרות אחוזים, כך ששכר המינימום למנופאי יעמוד על 49 שקל לשעה. הסכם זה כלל גם הסכמות לכך שכשנה וחצי ממועד כניסת ההסכם לתוקף, יעלה השכר ל-52 שקל לשעה (עם תוספת מאמץ בגין עבודה בגובה ובידוד בסך 3.5 שקל לשעה).

אולם כאמור, כעת נראה כי למרות ההסכם הקיבוצי שביקש להבטיח את תנאיהם, המציאות בענף אינה יציבה ומאחורי הקלעים דרישות השכר של רבים ממפעילי המנופים כבר עברו את הסכום שעליו סוכם בעשרות אחוזים.

בתלונה שהוגשה לרשות להגבלים עסקיים נטען עוד כי התנהלותה של של"י מהווה בפועל הסדר כובל שכן לאחר שהמנופאים עוברים לשורותיה של של"י - הם מוגבלים מלהציע את שירותיהם בשוק שלא באמצעותה. במילים אחרות, נוכח הצטרפותם ההולכת וגדלה של מנופאים לשורותיה של האגודה השיתופית, נראה כי התחרות בשוק נפגעת.

נזכיר כי מאבקם של המנופאים סביב תנאי העסקתם, עלה בשנה האחרונה לכותרות, לאחר שכ-240 מהם החליטו להתפטר באופן קולקטיבי מעבודתם במחאה על היעדר הפיקוח והתנאים בענף. מאבק זה הסתיים לאחר חתימת ההסכם הקיבוצי בעניינם – שבו היה מעורב כאמור ויינשטיין.

תגובות

תגובת הרשות להגבלים עסקיים: "הרשות אינה מוסרת פרטים אודות תלונות המתקבלות ברשות".

תגובת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים: "התלונה והחומרים שהועברו יבחנו על ידי מנהל ההסדרה והאכיפה בהתאם לסמכויות הנתונות למינהל לפי חוק. יובהר כי סמכויות האכיפה בכל הנוגע לחוק הינן פליליות. אין באמור כדי לאשר את תוכן התלונה ובשלב זה איננו יכולים למסור מידע נוסף".

באגודה השיתופית של"י (שירות לעובדי ישראל) העדיפו שלא להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully