וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק נמשך: עיריית קריית גת עתרה לבג"ץ נגד המדינה

2.8.2017 / 14:30

אחרי שרשות מקרקעי ישראל פתחה בהליך משפטי נגד העירייה, בטענה להפרת הסכם הגג שנחתם ב-2013 - כעת תורה של הרשות המקומית, שטוענת כי מי שהפר את ההסכם אלה רמ"י והאוצר: "חוסר תקציבי של מאות מיליונים". בינתיים רוכשי הדירות באי-ודאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיכוב של שנתיים במתן היתרי בנייה. שכונת כרמי גת בקריית גת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שרשות מקרקעי ישראל הודיעה בשבוע שעבר כי היא פותחת בהליך משפטי נגד עיריית קריית גת, בטענה ל"הפרה בוטה של הסכם הגג" שנחתם עמה, האחרונה עתרה הבוקר (רביעי) לבג"ץ נגד המדינה בגין אי העמדת תקציבים להסכם. לטענת העירייה, המדינה אמורה להעמיד תקציבים לפיתוח תשתיות לצורך בניית 7,500 יחידות דיור בשכונת כרמי גת בעיר.

בעתירה נכתב כי רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר הפרו את ההתחייבות להעמיד לרשות המקומית תקציבים במסגרת ההסכם שנחתם ב-2013. "באותה השנה נעתרה עיריית קריית גת לפניית המדינה להיות החלוצה ולחתום על הסכם הגג הראשון", לשון העתירה.

שכונת כרמי גת הייתה הראשונה בישראל המוקמת לפי המודל החדש של הסכמי הגג. בעירייה מציינים כי במסגרתו צפויה אוכלוסיית העיר לגדול ב-50% לפחות תוך פרק זמן קצר מאוד של בין 3-5 שנים. רוב הדירות שווקו מאז למכירה והראשונות שבהן מתוכננות לאכלוס בעוד כחודשיים.

אלא שבעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יעקב כהן ממשרד יעקב כהן, ירון שביט עורכי דין ועו"ד אמיר קדרי ממשרד טל, קדרי, שמיר ושות', נטען כי מכיוון שמדובר בהסכם הגג הראשון שנחתם ללא ניסיון מוקדם של המדינה, היא הקצתה תקציבים חסרים בכל הנוגע להקמת מבני ציבור ומבני חינוך, פיתוח תשתיות והוצאות ניהול הפרויקט ופיתוח התשתיות. זאת בהשוואה לצרכים בפועל ובהשוואה להסכמים מאוחרים יותר שנחתמו עם עיריות אחרות.

"החוסר התקציבי הוא בהיקף של מאות מיליוני שקלים, ונמוך ללא כל פרופורציה ביחס לסכומים הנדרשים להקמת מבני ציבור, תשתיות תחבורה, פארקים, חיזוק העיר הוותיקה ותקורות", נכתב בעתירה. "לאור זאת התחייבו רשות מקרקעי ישראל והאוצר כלפי העירייה להשוות את התנאים לאלה שניתנו בהסכמים מאוחרים, אולם התחייבות זו לא קוימה".

"שני מחלפים מצויים באיחור וגוזרים מצור תחבורתי"

עוד טוענת העירייה כי "הממשלה אינה מצליחה לעמוד בתנאי המשילות הבסיסיים, ולא רק שאינה משווה את תנאי הסכם הגג ואינה מעדכנת את השתתפותה לסכומים הריאליים המקובלים כיום בהסכמי הגג - אלא שגם את מרבית הסכומים אליהם התחייבה היא אינה מעבירה".

לשיטתה של הרשות המקומית, "המשרדים השונים לא מעבירים את המימון הדרוש לטיפול בתחום אחריותם, או שמעבירים באיחור ניכר. כך למשל, תקציב משרד הרווחה לבניית מעונות ותקציב משרד החינוך לגני ילדים ובתי ספר. בעטיים של אלה עלול להיגרם מצב בו דיירים יתאכלסו בשכונה החדשה - מבלי שקיימות בה תשתיות מינימליות שישרתו אותם ואת ילדיהם", אומרים בעירייה.

על פי העתירה, "שני המחלפים בכניסות לשכונה החדשה, אשר סוכם שבנייתם באחריות ממשלתית בלעדית, מצויים נכון לעכשיו באיחור ניכר - וגוזרים מצור תחבורתי על השכונה, לרבות עיכוב במתן היתרים ואכלוס מעצם היותם תנאי בתב"ע (תוכנית בניין עיר - ה.צ). נחיצות המחלפים ומבני הציבור לשכונה ולעיר היא קריטית ומהווה תנאי בסיסי לאכלוס".

לטענת העירייה, "קיימים כשלים בעמידת המדינה בהתחייבותה כלפי העיר, ובהם היעדר הקצבה לבניית תשתיות חינוך, מבני ציבור ופארקים כמובטח לתושבים; היעדר תקצוב להשקעה ופיתוח תשתיות בעיר הוותיקה; היעדר תקצוב הולם לתקורות העצומות הנדרשות לעירייה בגין פיתוח התשתיות וביצוע ההסכם על תנאיו; וכן עיכוב משמעותי בהקמת המחלפים ודרכי הגישה אל השכונה וממנה".

עוד נטען כי "עד כה עמדה עיריית קריית גת בכל ההתחייבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגג להקמת כרמי גת ובהסכמי הפיתוח מול היזמים, לרבות לגבי ביצוע הפיתוח במועדים שסוכמו; היערכות הנדסית, כולל רישוי בפרקי הזמן המתחייבים על פי ההסכם; היערכות לקליטת תושבים ואכלוסם; קידום תכנון וביצוע מוסדות חינוך וציבור ועוד".

ראש העיר קריית גת, אבירם דהרי, הוסיף כי "התנהלות המדינה בכל הקשור להסכם הגג שנחתם עם קריית גת חריגה. קיים פער עצום ומקומם בין התחייבויות המדינה שניתנו לעירייה, לבין האופן בו נהגה המדינה. קריית גת מתנהלת באחריות תקציבית ולא תיגרר לגירעונות ענק. תוספת אלפי דירות בעיר היא עול כבד על התקציב, אבל אנחנו ראינו שליחות בהצטרפות להסכם הגג, כיוון שזו תרומתנו לבניית הארץ וליישובה, בדיוק כפי שחלמו אבותינו".

תזכורת:

הסכם הגג בקריית גת: מ-1 בספטמבר אין היתרי בנייה

לכתבה המלאה

יזמים בכרמי גת: נתבע את המדינה ואת העירייה

לא רק עיריית קריית גת פנתה לבג"ץ נגד המדינה. מספר יזמים שזכו במכרזים לרכישת קרקעות בשכונת כרמי גת לפני כשנתיים, מאיימים כי יתבעו מהמדינה, כמו גם מהעירייה, פיצויים משום שעל פי הסכם הגג, היו אמורים לקבל היתרי בנייה בתוך 90 יום. אלא שזמן רב אחרי, בעקבות הסכסוך בין הצדדים, טרם הונפקו היתרים והיזמים אינם יכולים לבנות.

מי שבעיקר סובל מהמצב אלה רוכשי הדירות, שכספם הוא בן ערובה. מדובר בעיקר ברוכשי דירה ראשונה, ששילמו ממיטב כספם לקבלנים ולמארגני קבוצות רכישה בשכונה, אשר ממתינים מזה כשנתיים לקבלת ההיתר - כאשר הדרך לבנייה עצמה עוד ארוכה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנחנו לומדים את העתירה ונגיש את עמדתנו לבית המשפט". מרשות מקרקעי ישראל טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully