וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון להסכם הגג בקריית גת: המדינה פתחה בהליך משפטי נגד העירייה

26.7.2017 / 17:00

לראשונה פתחה המדינה בהליך משפטי נגד עיריית קריית גת, בטענה שהעירייה "מפרה ברגל גסה את הסכם הגג" שנחתם ב-2013. על פי הטענות, העירייה אינה מספקת היתרי בנייה ובינתיים רוכשי הדירות שהשקיעו ממיטב כספם נאלצים להמתין באי ודאות

ShutterStock

(בווידאו: המחדל של הסכם הגג בקריית גת)

המהלך של משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון להובלת הסכם גג בקריית גת נוחל כישלון צורב: רשות מקרקעי ישראל פנתה היום (רביעי) למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, בבקשה ליישוב סכסוך עם עיריית קריית גת, עקב מה שהיא מכנה "הפרות חוזרות ונשנות של הסכם הגג על ידי העירייה", וכן האשמות בוטות מצד המדינה על התנהלות "בריונית" של העירייה. ברשות ציינו כי מוצו כל הניסיונות להגיע להבנות באופן ישיר מול העירייה, ולכן הוחלט בפתיחת הליך משפטי.

מדובר בהסכם גג שנחתם בעיר להקמת רובע כרמי גת. במכתב ששיגרה הרשות לקמיניץ נכתב, בין השאר, כי הסיבה להליך קשורה בכך ש"העירייה מפרה ברגל גסה את הסכם הגג עליו חתמה, כמו גם הסכם נוסף שנחתם אחריו, תוך שהיא הופכת את היזמים שזכו במכרזי רשות מקרקעי ישראל לבני ערובה במטרה לדרוש כספים שאינם מגיעים לה".

עוד צוין כי העירייה מסרבת לחתום עם יזמים על הסכמים לפיתוח תשתיות, ואף מונעת מהם לפתוח תיק רישוי, תוך שהיא עושה שימוש לרעה בסמכויותיה המנהליות. בנוסף הואשמה עיריית קריית גת כי היא מעכבת עבודות פיתוח, ונמנעת מהוצאת מכרזים לעבודות אלה - על אף מכתבים והתראות שנשלחו אליה מרשות מקרקעי ישראל.

"בניגוד גמור להתחייבותה על פי ההסכם, מסכלת העירייה את מימוש ההסכם ועוצרת כל אפשרות לקידום הבנייה בעיר. מפניות שהתקבלו מיזמים שונים שזכו במכרז, עולה כי העירייה מתנהגת כלפיהם בבריונות ומונעת מהם כל שירות. חסימת פתיחת תיק רישוי, סירוב חתימה על הסכם תשתיות", לשון המכתב.

העיר קריית גת. ShutterStock
ברשות מקרקעי ישראל טוענים שהעירייה מפרה את הסכם הגג בגסות. קריית גת/ShutterStock

הפרויקט שהיה אמור לפתור את משבר הדיור המשתולל

כפי שנחשף לפני כשנה בוואלה! נדל"ן, הסכם הגג בקריית גת אמור היה להיות פרויקט הדגל של המדינה. בדצמבר 2013 היה זה ההסכם הראשון שנחתם, במסגרת המאמץ לפתור את משבר הדיור המשתולל, והוא כלל מודל חדש להקמתן המואצת של למעלה מ-7,000 דירות חדשות בכרמי גת - מגה שכונה חדשה בעיר הדרומית, שתוכננה לקום על גדות נחל לכיש שמצפון לעיר.

העיקרון מאחורי הסכם הגג פשוט: המדינה תספק קדם מימון לפיתוח התשתיות באזור, והעירייה מצדה תאפשר קבלת היתרים במהירות, על מנת להאיץ את הבנייה ולסייע בהגדלת היצע הדיור. הצורך לבנות כמה שיותר מהר הוליד הבטחה ממשלתית רבת משמעות, שקיבלה בשעתו כותרות: היתרי הבנייה בשכונה החדשה יינתנו תוך 90 ימים (הבטחה שנותרה אגב עד היום כהודעה באתרי האינטרנט של משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל).

קריית גת אמורה הייתה להיות מודל, פרויקט חלוצי. אחריה הגיעו עוד שורה של הסכמים בערים רבות - כולם מבטיחים לרשות המקומית את האמצעים והגיבוי הממשלתי להקמת שכונות ענק של אלפי יחידות דיור במהירות.

אלא שבזמן שחלף מאז ההשקה החגיגית, לא נותר הרבה מההבטחות "לבנות מהר". בתקופה זו סבל הפרויקט הלאומי משורה של עיכובים וכשלים - וההבטחה הגדולה למתן היתרי בנייה תוך 90 יום נותרה על הנייר בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש עיריית קריית גת, אבירם דהרי; מנהל רשות מקרקעי ישראל לשעבר, בנצי ליברמן; שר הבינוי והשיכון לשעבר, אורי אריאל; ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, הראל לוקר, בטקס החתימה על הסכם הגג בקריית גת ב-2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוכשי דירות ששילמו ממיטב כספים ממתינים יותר משנתיים להיתר

במבחן המעשה, בפרויקטים רבים זמן ההמתנה להיתרי בנייה עומד על כשנתיים מרגע הזכייה בקרקע; ולמעשה, גם היום ממתינות אלפי יחידות דיור שכבר זכו בקרקע להיתרי הבנייה המיוחלים מהעירייה, כאשר בחלק מהמקרים, כולל במכרזי "מחיר למשתכן" ששווקו במקום לפני מספר חודשים, ההערכות הן כי תחלוף עוד שנה לפחות עד שיתקבלו היתרים לבנייה. בינתיים רוכשי דירות ששילמו ממיטב כספים לקבלנים ולמארגני קבוצות רכישה בשכונה, ממתינים כשנתיים לקבלת ההיתר – כאשר הדרך לבנייה עצמה עוד ארוכה.

לא רק ההבטחה להיתרי בנייה מהירים נותרה על הנייר. אחת המטרות של שכונת כרמי גת, בהיותה מוקד חשוב גם לבנייתן של דירות מוזלות בתוכנית "מחיר למשתכן", הייתה לצנן במידה מסוימת את הביקוש בשוק - הן מתוך כוונה שרוכשי הדירות יירשמו להגרלות עבור הדירות המוזלות, ובכך יקטינו את הביקושים לדירות שנמכרות בשוק החופשי; והן מתוך כוונה כי ההיצע הגדול יצנן את השוק מעצמו.

בדיקה מיוחדת שביצע אתר מדלן עבור וואלה! נדל"ן בנושא מגלה כי על אף שבשכונת הענק החדשה צפוי להיבנות מתחם משמעותי של דירות "מחיר למשתכן", הרי שמחירי דירות ארבעה חדרים בשכונה זינקו בשנה החולפת ב-13% בחלק מהפרויקטים, ובפרויקטים אחרים שיעור ההתייקרות עומד על כמעט 20%.

על פי נתוני מדלן, אם בפברואר 2015 נמכרה דירת ארבעה חדרים בשטח של 95 מ"ר בקומה השנייה מתוך תשע קומות בכ-917,360 שקלים ובכ-9,656 שקל במונחי עלות למ"ר - הרי שכשנה לאחר מכן, בפברואר 2016, נמכרה דירת ארבעה חדרים בשטח של 97 מ"ר בקומה השנייה מתוך שש קומות בכ-1,040,000 שקלים ובכ-10,720 שקל במונחי עלות למ"ר (עלייה בשיעור של כ- 13%).

העירייה: "נעתור לבג"ץ בגין עיכוב בהקמת מחלפים וחוסר תקצוב"

מעיריית קריית גת נמסר בתגובה: "עיריית קריית גת תגיש עתירה לבג"ץ נגד משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל בגין אי עמידה בהתחייבויותיהם, כפי שנחתמו בהסכם הגג. העירייה קובלת על עיכוב בהקמת המחלפים, על חסרים משמעותיים בתקצוב הקמת מוסדות חינוך וציבור ברובע וכן תקצוב חסר של תקורות דמי ניהול לביצוע עבודות התשתיות אותן מבצעת העירייה.

"משרד האוצר היה מודע היטב לכך שעתירת העירייה לבג"ץ נגדו ונגד רשות מקרקעי ישראל כבר מוכנה להגשה. הגשת העתירה הושהתה רק בשל הנחיית ראש העיר להמתין עד שיחלפו ימי בין המצרים. העירייה מבקשת להדגיש כי בבקשה שהגישה רשות מקרקעי ישראל ליישוב הסכסוך, לא הוצג אף לא טיעון מבוסס אחד הסותר את טענות העירייה בעתירתה לבג"ץ.

"צר לנו שהאוצר ורשות מקרקעי ישראל עושים שימוש ציני בכוחם, הנובע, ככל הנראה, בשל תסכולם הרב מאוזלת ידם במתן פתרון אמיתי למצוקת הדיור. עיריית קריית גת אינה שוכחת אף לא לרגע כי בדירות אשר שווקו בהצלחה כבירה בכרמי גת אמורים להתגורר תושבים המצפים לחיות בשכונה המעניקה להם איכות חיים בסיסית, ובוודאי לא על חשבונם של תושבי קריית גת הוותיקה. אנו מאמינים ביושר ובצדק ומשוכנעים שהכרעת בג"ץ תבטא ערכים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully