וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיור ציבורי: 1,000 יח"ד נרכשו - אבל 3,200 זכאים עדיין ממתינים לדירה

18.7.2017 / 13:00

לרגל יום הדיור הציבורי, דיווח משרד השיכון כי רכש 1,114 דירות לזכאים - אך ביחס ל-2016 מספר הממתינים זינק. החדשות הטובות: על פי עמותת "ידיד", חצי מהממתינים מעל 8.5 שנים כבר קיבלו דירה. דיון סוער בכנסת: "המדינה מתנהלת כמו עסק"

דיור ציבורי. שי מכלוף, עומר מירון, שי מכלוף
דיור ציבורי בבאר שבע/שי מכלוף, שי מכלוף, עומר מירון

הכנסת מציינת היום (שלישי) את יום הדיור הציבורי, ובמשרד הבינוי והשיכון מדווחים על 1,114 דירות שנרכשו בשנתיים האחרונות, 600 דירות ריקות שאוכלסו ו-20 אלף דירות ששופצו בהיקף כולל של 1.9 מיליארד שקל. למרות זאת, ב-2017 רשימת הזכאים לדיור הציבורי שממתינים לקבלת דירה טיפסה ל-3,199 משקי בית. מדובר בעלייה לעומת השנה שעברה. בקרב העולים החדשים רשימת הממתינים ארוכה הרבה יותר.

בדיון שנערך הבוקר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אמר סגן שר הבינוי והשיכון, ז'קי לוי (הליכוד), כי משרדו יחד עם האוצר מגבש "פתרון ענק, עליו טרם בישרנו", כלשונו, לבעיית הדיור הציבורי. "אני אמון על הדיור הציבורי כשנתיים, ולוקח זמן לסגור פערים של 20 שנה. הקריטריונים אכזריים ונוצרו כתוצאה ממחסור בדירות. אי אפשר לחיות עוד עם האילוצים האלה. לא מקובל עלי שאנשים ממתינים 15 שנה לדירה. כל מי שזכאי חייב לקבל קורת גג", הבהיר.

אלא שלדבריו התפרצה אחותו, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: "מה עוד צריך לקרות כדי שתפתרו את הבעיה?", שאלה. קודם לכן אמרה: "הקריטריונים הם פועל יוצא של מדיניות אכזרית ואטומת לב של משרדי השיכון והאוצר, שגזלה את כבשת הרש מהעניים והעבירה את הכסף המיועד עבורם לגורמים פוליטיים, שיעשו עם שלושה מיליארד השקלים מה שהם רוצים".

במהלך הדיון ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), משלושה מפעילי הדיור הציבורי לצאת מהאולם, עקב התפרצויות חוזרות לדברי מוזמנים אחרים. עם זאת, הודה: "אני מטפל בנושא הדיור הציבורי כבר 50 שנה. אי אפשר להקים עוד ועוד ועדות ומנגנונים ולא לתת פתרונות ולפשט את הקריטריונים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מדוע הזכאים צריכים לרדוף אחרי משרדי הממשלה?"

אלאלוף הודיע כי יחד עם ח"כ לוי-אבקסיס ידון עם משרדי השיכון, המשפטים והקליטה על פישוט וביטול קריטריונים לזכאות. "הגיע הזמן לשנות את המציאות ולהפסיק עם התיאוריות. מדוע קשיש בן 99 וזכאים נוספים צריכים לרדוף אחרי משרד השיכון, ולפנות לתקשורת כדי לקבל את מה שמגיע להם? מדוע משרדי הממשלה לא פונים לזכאים מיוזמתם?", תהה.

מנכ"ל עמידר, ראובן קפלן, אמר בתגובה: "נעשה ככל שביכולתנו כדי לצמצמם את הפערים. הממשלה הנוכחית משקיעה פי ארבעה מאשר קודמותיה - 15 אלף מתוך 40 אלף הדירות שברשותנו נמצאות כרגע בשיפוצים".

נציגי פורום הדיור הציבורי התפרצו לדבריו וקראו: "אתה פושע, זהו מצג שווא. אי אפשר לקבץ נדבות וחסדים כל הזמן". ח"כ אילן גילאון (מרצ) הוסיף: "מדוע אנשים צריכים להיאבק על מה שאמור להיות מובן מאליו? המדינה מתנהלת כמו עסק". ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) ציינה: "הפתרונות אינם מספיקים, אבל למנכ"ל עמידר יש אוזן קשבת והוא סייע לפתור מצוקות של זכאים קשישים".

ריקי כהן-בן לולו מהפורום לדיור ציבורי התייחסה לדברים: "עמידר משקיעה בשנתיים האחרונות כספים רבים ביחסי ציבור. את הכספים האלה אפשר היה להשקיע בשיפוץ הדירות". מיטל כהן, דיירת בדיור הציבורי משנת 2003, טענה: "אני גרה בדירה עם מרצפות שבורות, עובש ועכברים. אנחנו לא פח זבל, תתייחסו אלינו בכבוד".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) התייחסה למצבם העגום של העולים החדשים. "כ-25 אלף עולים ממתינים בתור לקבלת דיור ציבורי ממשרד העלייה והקליטה, ועוד דורשים מהם לעבור ועדה רפואית לצורך קבלת זכאות. הדעת לא סובלת את זה", אמרה.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הוסיף כי "מדינת ישראל מחויבת לדאוג קודם כל לשכבות החלשות. נמשיך לפעול בכל דרך להגדלת מאגרי הדיור הציבורי ולהוצאת מספר רב ככל הניתן של אנשים ממעגל העוני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר האוצר, משה כחלון, ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחצית מהממתינים לדיור ציבורי יותר מ-8.5 שנים קיבלו דירות

על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, 158,868 זכאים מממשים את הסיוע המגיע להם בשכר דירה; 55 אלף דיירים מתגוררים במערך הדיור הציבורי; ועוד 11,500 דיירים משתכנים בבתי גיל הזהב של הדיור הציבורי. בין השנים 2015-2017 נרכשו, כאמור, 1,114 דירות לדיור הציבורי, לעומת חמש דירות בלבד ב-2014. ב-2013 לא נרכשו דירות כלל.

נתונים של עמותת "ידיד" שהגיעו לידי וואלה! נדל"ן מצביעים על כך שכמחצית מהממתינים לדיור ציבורי יותר מ-8.5 שנים כבר קיבלו דירות. "העובדה שעשרות זכאים לדיור ציבורי ממתינים יותר מ-10 שנים לדירות וצפי לאכלוסן לא נראה באופק, מחייבת חשיבה חדשה והקצאה תקציבית חד פעמית לרכוש עבורם דירות באופן מיידי", כתב סמנכ"ל העמותה, רן מלמד, לשר האוצר, משה כחלון, ולשר גלנט.

מהמידע שהגיע לעמותה עולה כי קיים קושי ברכישת דירות לדיירים המבקשים להתגורר בשכונות עם צביון חרדי, וכי כ-15% מהזכאים סירבו לקבל את הדירות שהציעו להם והם ממתינים לדירות שיתפנו או ירכשו כשהם ממוקמים ראשונים בתור (למעט במקרה שלדירה שמתפנה והיא מתאימה לנכה רתוק הוא יקבל אותה בעדיפות על פני הממתינים בתור).

מלמד מציע לקבוע בהוראת שעה לתקופה של שנה ובמסגרת תקציב 2017, כי מתוך התקציב המיועד למתן משכנתאות לזוגות צעירים - יילקח סכום כולל של 150-200 מיליון שקל שיוקדש לרכישת דירות ייעודית לזכאים הממתינים בתור מעל 10 שנים. "אנחנו מאמינים שמשרד הבינוי והשיכון עושה מאמץ גדול על מנת להדביק את הפערים בין מספר הזכאים הממתינים בתור לבין מספר הדירות הקיימות במאגר", אמר.

נזכיר כי אתמול אישר הקבינט החברתי-כלכלי את הצעת שר האוצר, משה כחלון, לגייס מיליארד שקל לטובת רכישה של כ-1,000 דירות למלאי הדיור הציבורי. כפי שנחשף לראשונה בוואלה! נדל"ן, חברת עמידר תגייס הון מגופים מוסדיים ומהבנקים באמצעות הנפקת איגרות חוב. החזר ההלוואה, שימומן מתקציב המדינה, יתפרס על פני 10 שנים. סכום זה מצטרף להכנסות מחוק המכר, המיועדות לרכישת דירות בהיקף של מיליארד שקל ב-2017.

אשר להחלטה זו אמר מלמד: "אנו חוששים שלמרות ההחלטה הפער ימשיך ויתרחב, כל עוד ממשלת ישראל לא תפעל להגדלת מלאי הדירות - בין אם בדרך של רכישה והן בדרך של הפעלת מיזמי השכרה ארוכת טווח לתקופה של חיים שלמים, אשר יאפשרו לזכאים להתגורר תחת אותה קורת גג למשך כל ימי חייהם".

צפו בתמונות: תערוכה שמוצגת היום בכנסת חושפת את מצב דירות הדיור הציבורי

תערוכת דיור ציבורי בכנסת. נעם רבקין-פנטון ורן מלמד,
תערוכת דיור ציבורי בכנסת/נעם רבקין-פנטון ורן מלמד
תערוכת דיור ציבורי בכנסת. נעם רבקין-פנטון ורן מלמד,
תערוכת דיור ציבורי בכנסת/נעם רבקין-פנטון ורן מלמד
תערוכת דיור ציבורי בכנסת. נעם רבקין-פנטון ורן מלמד,
תערוכת דיור ציבורי בכנסת/נעם רבקין-פנטון ורן מלמד
תערוכת דיור ציבורי בכנסת. נעם רבקין-פנטון ורן מלמד,
תערוכת דיור ציבורי בכנסת/נעם רבקין-פנטון ורן מלמד
תערוכת דיור ציבורי בכנסת. נעם רבקין-פנטון ורן מלמד,
תערוכת דיור ציבורי בכנסת/נעם רבקין-פנטון ורן מלמד
תערוכת דיור ציבורי בכנסת. נעם רבקין-פנטון ורן מלמד,
תערוכת דיור ציבורי בכנסת/נעם רבקין-פנטון ורן מלמד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully