וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק שכירות הוגנת אושר בקריאה שנייה ושלישית

17.7.2017 / 21:00

הכנסת אישרה את הצעת החוק שגובשה לפני ארבע שנים ומטרתה להסדיר את מערכת היחסים בין המשכיר לשוכר. עם זאת, החוק אינו כולל הגבלה על העלאת שכ"ד מדי שנה

מערכת וואלה!

(בווידאו: רגע לפני אישור חוק שכירות הוגנת - טיפים לחתימה על חוזה שכירות)

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את חוק שכירות הוגנת, ברוב של 64 חברי כנסת. מדובר בהצעת חוק אליה מוזגו שש הצעות פרטיות שיזמו חברי הכנסת רועי פולקמן, סתיו שפיר, דב חנין, אורלי לוי-אבקסיס, תמר זנדברג, יאיר לפיד ויעל גרמן. החוק מסדיר את מערכת היחסים בין שוכר ומשכיר ומגדיר מהי דירה ראויה למגורים. הוא אינו כולל הגבלה על העלאת שכר הדירה, הצעה שנכללה בנוסח המקורי לפני ארבע שנים.

חוק שכירות הוגנת מבקש לקבוע הוראות לחוזה שכירות מגורים, שתכליתן להבטיח יחסים הוגנים יותר בין שני הצדדים לעסקה; לתת פתרונות הולמים המותאמים לשוק המתפתח של שכירות למגורים; ולהבטיח רמת איכות מינימלית לדירות המושכרות למגורים. בין השאר, מוצע להגדיר מהו חוזה שכירות למגורים, להסדיר היבטים חוזיים שונים בין משכיר לשוכר בשכירות של דירה למגורים, ולקבוע מהי דירה שאינה מתאימה למגורים.

לחוק התווספו מספר תיקונים שיזם, בין היתר, ח"כ פולקמן, בהם סעיף שנועד לטפל בתחום התיווך, הקובע כי הוצאות התיווך יוטלו על המשכיר אם זה הפעיל מתווך; סעיף שלפיו תוטל הגבלה על המשכיר לגבי לקיחת ערבויות, כך שהוא יהיה רשאי לגבות ערובה מראש בגובה של עד שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה, ולא יותר מפי שלוש מדמי השכירות לחודש; וכן מחויבות של בעל הבית לתיקונים בדירה או לתשלום התיקונים אם לא תיקן אותם בזמן סביר.

בנוסף נקבע כי דירה שאינה ראויה למגורים היא דירה שיש בה גורם סיכון בלתי סביר לבטיחות או לבריאות השוכר, דירה שאין בה מערכת חשמל, תאורה וביוב תקינים, ודירה שאין בה פתחי אוורור.

דיון ועדת חוקה חוק שכירות הוגנת. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
במרכז: דב חנין, אורלי אבקסיס-לוי, סתיו שפיר ורועי פולקמן, מקדמי חוק שכירות הוגנת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

"החוק - הפתרון האפקטיבי ביותר לאזורי הביקוש"

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, אמר עם אישור החוק: "אני שמח וגאה להוביל יחד עם ח"כ סתיו שפיר את הבשורה לשוכרי הדירות בישראל. החוק המקודם מביא חידושים גדולים לשוק השכירות. דירות שכורות עד היום לא נתפסו כאלטרנטיבה, אך כאשר יהיו דירות איכותיות להשכרה עם רמת אחזקה מספקת, ויחסים מוסדרים בין השוכר למשכיר, הדבר יהווה תחליף אמיתי לרכישת דירות בשלב מוקדם מדי בחיים. זה הפתרון האפקטיבי ביותר לאזורי הביקוש".

ח"כ שפיר ציינה: "חוק השכירות ההוגנת יכניס סוף כל סוף סדר והוגנות לחייהם של שני מיליון ישראלים שחיים בשכירות. מזעקת האוהלים שעלתה מהרחוב ב-2011 ועד לרגע הזה - הדרך הייתה ארוכה וקשה, מה שהופך את ההתרגשות לגדולה יותר. החוק הזה הוא חוק המחאה החברתית. דור שלם, הדור שלי, הופקר למחירי דיור בלתי אפשריים ונדחק לשוק השכירות - שבמשך עשרות שנים מדינת ישראל השאירה כג'ונגל פרוץ ופרוע. כשהגשתי את החוק הזה לפני כארבע שנים - היו לו במשכן הזה יותר מתנגדים מתומכים. הפער הדורי הורגש".

"יש עוד דרך ארוכה", הוסיפה שפיר, "ועוד הרבה מאוד משימות על הפרק כדי לפתור את בעיית הדיור. אבל הסדרת שוק השכירות היא צעד ראשון וחשוב בדרך, כדי לאפשר תנאים כלכליים הוגנים לשוכרי הדירות - ולהוריד את הלחץ משוק הדירות לרכישה. בכל העולם הוכח ששוק שכירות ציבורי ופרטי מוסדר, עם כללים נאותים ועם עידוד שכירות ארוכת טווח, הוא מפתח בלתי ניתן להחלפה להורדת מחירי הדיור. החוק הזה הוא הוכחה לכך שלחץ ציבורי עובד. החוק הזה שייך לציבור. הוא שייך לדור האוהלים".

ח"כ לוי-אבקסיס הוסיפה: "מברכת על החוק, שמהווה תקדים חקיקתי, אך לא לנער הזה התפללנו. עקרו לחוק את שיניו, ועיקרו אותו מתוכן. דירה ראויה למגורים אינה יכולה להיות דירה שאין בה הפרדה בין כיור השירותים לכיור המטבח, שנמצאת כולה מתחת לאדמה, שצריך להיכנס אליה עם סולם, ושאין בה מי שתייה, מים זורמים ומים חמים וקרים. הדרישות שהצבנו אינן מוגזמות, והן נועדו להגן על השוכרים המוחלשים ביותר, ולא כמו שהציגו במשרד האוצר - לשוכרים שאוכלים רק במסעדות. חבל שמשרדי הממשלה אינם דואגים לרווחת האזרח כפי שהם דואגים לרווח המשכירים. אדאג לקדם את כל הסעיפים שנדחו בחקיקה נפרדת".

גם ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, התייחס לאישור הסופי של החוק ואמר: "החוק הוא בשורה חשובה לכשני מיליון שוכרי דירות במדינת ישראל. אמנם לא בדיוק לילד הזה פיללנו כשהתחלנו להניע בעירייה את מהלך החקיקה; הוצא ממנו המנגנון החשוב של ריסון עליית המחירים ותהליך האישור לקח זמן רב מידי. אבל סוף סוף החוק הישראלי קובע מהי דירה ראויה למגורים ומגדיר כללי משחק בסיסיים בין שוכר ומשכיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully