וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברנד: "כשראש עיר לא רוצה פרויקט, היכולת להתערב כממשלה מצומצמת"

18.5.2017 / 18:08

מ"מ מנהלת מנהל התכנון בכנס נדל"ן באילת: "נמאס מבירוקרטיה, עשינו רפורמה גדולה אבל בטיימינג אומלל". ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש: "רשות מקומית שלא תעמוד בזמנים תספוג סקנציה משמעותית. אי אפשר להמשיך לשפוך כסף כמו בהסכמי הגג"

שירה ברנד מ"מ מנהלת מנהל התכנון פאנל כנס התאחדות הקבלנים אילת. מרסלו,
חברי הפאנל בוועידת הנדל"ן של התאחדות בוני הארץ. מימין: גיא ששון, מנכ"ל חברת ישראמיש; עופר שגיב, מנכ"ל חברת מי טל; ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר; ארז קמינץ, המשנה ליועמ"ש; שירה ברנד, מ"מ מנהלת מנהל התכנון; ועוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר/מרסלו

"רשות מקומית שלא תעמוד בזמנים במתן היתרי בנייה תספוג סנקציה משמעותית. אי אפשר להמשיך לשפוך כסף על העיריות כמו בהסכמי הגג כדי שייצרו דירות, בסופו של דבר יהיו חייבים לעמוד בזמנים". כך הזהיר הערב (חמישי) ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) במשרד המשפטים. קמיניץ אמר את הדברים במפגש המקצועי השנתי של ענף הבנייה והתשתיות של התאחדות בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה שמתקיים באילת.

לקריאה נוספת:
ראש מטה הדיור: "התחדשות עירונית גורמת לנזק? קשקוש"
תחזית הקבלנים ב-2017: מחירי הדירות יעלו - אבל פחות
דירוג: איזו עירייה היא הכי חזקה בארץ?

קמיניץ השיב לטענות יזמים על סחבת בירוקרטית ברשויות המקומיות ועל כך שמנהל התכנון לא מצליח לפתור את הבעיות בתחום זה. גיא ששון, מנכ"ל חברת ישראמיש, טען: "היום ברמת גן לוקח שנתיים לדיון בוועדה, אפילו לא לקבלת היתר, בפרויקטים של התחדשות עירונית. הרשות המקומית מנטרלת אותנו ואין אחת, אולי למעט אשדוד, שתומכת בנו. הייתה עבודה מול מנהל התכנון אחרי שנעשה שינוי בשיטת החישוב בתמ"א 38, אבל התוצאה בסופו של דבר לא שחררה את התקיעות".

על כך ענה קמיניץ: "צריך להפריד בין 2 בעיות - בירוקרטיה בשלטון המקומי והיעדר מוטיבציה, למשל של רשויות מקומיות להוסיף יחידות דיור בתחומן. אלה 2 בעיות נפרדות והניסיון של מנהל התכנון יאפשר לייצר לכידות של שתיהן. הדרך לעשות זאת היא לייצר הליך יותר מהיר ומובנה עם מכוני בקרה, לצד סנקציות על עיריות שלא יעמדו בזמנים".

שירה ברנד, מ"מ מנהלת מנהל התכנון, הסכימה: "נמאס מבירוקרטיה, עשינו רפורמה גדולה בטיימינג אומלל, כשהתחלנו להזיז את השינוי ב-2010 ורק ב-2016 נרשמה הסתגלות. לוקח זמן לראות את הפירות בכל תהליך חדש, זה שיש מערכת מרכזית אחת ואנחנו יכולים לפקח בכל רגע נתון בנושאים כגון היכן נמצא היתר, אצל מי הוא תקוע ולמה, זה עוזר. יש גם מקומות שזה עובד, למשל ביישוב שלומי ניתן להוציא היתר תוך 3 חודשים".

לשמע הדוגמה הרימו המאזינים גבה. ברנד המשיכה: "יש הרבה מחלות במערכת, צריך להחליט במה לטפל קודם. אני לא יכולה לקחת את היד של ראש העיר ולהחתים אותו על היתר, אני כן יכולה לסייע לו ללמוד את העבודה. אני לא מחדשת, אני מיישמת, והמצב הכי גרוע הוא שבכל בוקר יש רגולציה חדשה. תנו לשוק להתרגל". עם זאת הודתה: "כשראש עיר לא רוצה פרויקט - היכולת שלנו להתערב כממשלה מאוד מצומצמת".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, מתח ביקורת על פעולות הממשלה בתחום הדיור להשכרה לטווח ארוך, על אף שלאחרונה זכתה החברה שבניהולו במכרז לבניית פרויקט המשתלה בתל אביב. "איפה שיש כדאיות כלכלית, לשם נלך; כשהתנאים יהיו מתאימים, נבנה", הודה פרידמן, "הבעיה היא שהמדינה מצד אחד נלחמת במשקיעים בדיור להשכרה, ומצד שני כל דירה שהולכת למכרז נגרעת מרוכשי הדירות. מה ההיגיון לקחת דירות להשכרה במקום למכור דירות בשוק החופשי, אבל במקביל להילחם במשקיעים שמשכירים דירות?".

עוזי לוי, מנכ"ל חברת דירה להשכיר, אמר מנגד: "מודל דירה להשכיר עובד. קרקעות שיוצאות למכרז נחטפות על ידי קבלנים ופרויקטים שיוצאים לאכלוס גם. אפילו מכרזי מחיר למשתכן שלא צלחו, שווקו שוב בדיור להשכרה ונחטפו. כשיצאה הגרלה ברמת השרון על 70 דירות (חבל שזה לא 700) היו 600 נרשמים; בגליל ים על 70 דירות היו 1,500 נרשמים. הציבור צמא למוצר".

יו"ר לשכת השמאים: "הכותרת שכחלון מינה אותי עלובה"

יו"ר לשכת השמאים החדש, חיים מסילתי, דיבר גם הוא בכנס והתייחס לכותרות שטענו כי הוא מינוי של שר האוצר משה כחלון. "הלשכה שלנו לא פוליטית - אנחנו לא פרו כחלון ולא נגד כחלון, לא פרו גלנט ולא נגד גלנט. אנחנו גוף מקצועי שמטרתו לשקף את שוק המקרקעין למקבלי ההחלטות. גם שמאי כאשר עושה שומה, אמור לשקף ללקוח את שווי הנכס ולא להחליט בעבורו אם הנכס שווה יותר או פחות".

אשר למדדי הדיור של לשכת השמאים אמר מסילתי: "לשכת השמאים לא לקחה צעד אחורה בעניין המדדים - ההפך הוא נכון. הלשכה נמצאת בעיצומו של הקמת צוות מקצועי, אנחנו רוצים לייצר מודל כדוגמת חוברת סקירת התאחדות בוני הארץ. לגבי הסקירה שהסרתי, בעיני לא היו מספיק כלים כדי להשאיר זאת באתר הלשכה. אני רוצה לדעת שמאחורי המדד הזה עומד בסיס נתונים איתן ומבוסס. לשמחתי, אנחנו אחד הגופים שיש לו מידע אונליין, מהאנשים בשטח. הצוות שהוקם יתכנס שבוע הבא וישאב את האינפורמציה בצורה מסודרת".

עוד הוסיף מסילתי: "אני מתלבט מה עדיף - ששר אוצר יקשיב לדבריך או שנהיה יריבים פוליטיים. אני לא חייב דבר לשר האוצר, 'כחלון מינה אותי' זו כותרת עלובה, טיפשית. לשכת השמאים תנסה לייצר קו 'תן וקח' שיובא למקבלי ההחלטות, ואותן אינפורמציות יובאו בפניהם. אם יחליטו לא לפעול על פי המסקנות שלנו, אז נשקול לצאת בסקירה בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully