וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מטה הדיור: "התחדשות עירונית גורמת לנזק? קשקוש"

18.5.2017 / 14:04

אביגדור יצחקי תקף בחריפות בכנס באילת ראשי ערים שלטענתו מתנגדים לפרויקטי התחדשות עירונית: "כמה כבישים עוד אפשר להוסיף?". גלנט: לא יודע אם נתוני הלמ"ס מדויקים, אבל כרגע מתבססים עליהם

מערכת וואלה!

בווידיאו: דיווח מיוחד למהדורה המרכזית מהכנס באילת)

"בפתח תקווה לא תהיה התחדשות עירונית כי העירייה מתנגדת. ראש העיר לא עושה עם זה כלום. נתתי לו את כל כפר סירקין. גרתי בפתח תקווה 25 שנה, עבדתי ברמת גן, ונסעתי כל יום לעבודה במשך שעה ורבע עד שעה וחצי, אז מה? בגלל זה לא לבנות עוד דירות?" - כך אמר היום (חמישי) ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, במפגש המקצועי השנתי של ענף הבנייה והתשתיות של התאחדות בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה באילת. "הקשקושים האלה כאילו פרויקטי התחדשות עירונית גורמים נזק לעיר זה קשקוש בלתי רגיל. לא יפסיקו להיות פקקים במדינת ישראל. זה המצב. כמה כבישים עוד אפשר להוסיף?".

ראש מטה הדיור מתח ביקורת חריפה על מגישי ההתנגדויות לתכניות בנייה למגורים. "אנחנו נתקלים ביותר מדי התנגדויות לתכניות בנייה - פה יש פרפרים מסוג מסוים, שם יש חולדות מסוג אחר. התהליכים שלנו לאישור תכניות נמצאים יותר מדי פעמים בבתי משפט. אנחנו עם כזה, שלא יכול שלא להתנגד".

עוד בנושא:
שוכרי הדירות - בשר התותחים במלחמה על מחירי הדיור
הגיעו בגלל המחיר, נשארו בגלל השכנים. ביקור בחריש
מחירי הדירות בירידה? הבשורה לזוגות הצעירים מסתתרת במקום אחר

אביגדור יצחקי ראש מטה הדיור במשרד האוצר. מרסלו,
"כמה כבישים עוד אפשר להוסיף?". יצחקי, היום באילת/מרסלו

לדברי יצחקי, "אני עייף ועובד מאוד קשה כדי שדברים יקרו ל-30-40 השנים הקרובות. באתי עם תכנית סדורה, אני לא ממציא תכניות כל יום, וישנם פרמטרים שמצריכים את ההתייחסות שלנו". יצחקי התייחס למהלך של ריכוז סמכויות התכנון במקום אחד, משרד האוצר). "אפשרו לי לרכז גופים בעלי עוצמה בלתי רגילה, שעד היום כל אחד מהם עבד בספרה משלו - ואילו כיום כולם לוקחים חלק בתהליך הזה. זה שיתוף פעולה הכי טוב שהיה בכל ממשלה שהיא", אמר.

ראש מטה הדיור התייחס לשיווקי הדירות שהציגה המדינה בשנתיים האחרונות. "התחלנו לאשר יותר תכניות בניין-עיר כדי שיהיו על המדף וניתן יהיה להשתמש בהן. ב-2015 שיווקנו כ-100 אלף יחידות דיור, ב-2016 הגענו ל-111 אלף יחידות דיור, ולא רק בקרקעות מדינה. היום אנחנו בתנופה מאוד גדול ואין קרקע פנויה שיש לה עתיד שאינה בתכנון. לא משנה מי היזם – בעל קרקע פרטית, רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, ועדות התכנון - כולם יוזמים תכניות וזה עובד".

גלנט: נתוני הלמ"ס אולי מדויקים ואולי פחות, אבל יש יציבות ועל זה מתבססים

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, התייחס מוקדם יותר היום לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו השבוע, שלפיהם חלה ירידה בשיעור של כ-3% במחירי הדירות ברבעון הראשון של 2017. גלנט אמר כי לפי הנתונים יש כעת יציבות ועליהם הוא מתבסס, אף שהוא אינו יודע אם נתוני הלמ"ס מדויקים יותר מנתונים אחרים.

בהמשך התייחס ליחסיו עם שר האוצר, משה כחלון, בעקבות שאלת מינוי יו"ר חדש לחברת "עמידר". "שר האוצר עושה עבודה מצוינת, גם כשר אוצר וגם בתפקידו בבינוי ושיכון. הרבה אנשים לא אוהבים את העובדה שאנחנו עובדים טוב יחד. כחלון ואני פועלים שכם אל שכם בצורה משותפת על מנת לפתור את משבר הדיור, ואנחנו עושים פעולה שלא נעשתה בעשור האחרון על ידי ממשלה. לכן אנחנו נתקלים גם בביקורת", אמר.

על התחדשות עירונית אמר: "אחרי הרבה מאוד שנים החלטנו שהפוטנציאל העתידי במדינה טמון בלב הערים. יד אליהו וקטמון והדר בחיפה לדוגמה, אפשר להכפיל פי 10 את התושבים שם ללא עלות של הממשלה, כתוצאה מערך הקרקע. החקיקה הייתה לא פשוטה, כי היא צריכה לקחת בחשבון את הדיירים הקיימים. במקומות מרכזיים כמו הרצליה ורמת השרון נתמוך באופן מיוחד במי שבונה לגובה. מי שיבנה בניינים של 25 קומות לאזרחים, כמו בהוד השרון ואחרים, יקבל מאיתנו סיוע מיוחד כגוף של התחדשות עירונית".

יואב גלנט כנס התאחדות הקבלנים אילת 18.5.2017. יוד צילומים,
גלנט בכנס באילת/יוד צילומים

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, התייחס ליוזמה של הממשלה לגייס פועלי בניין מסין. "כולם הבינו שאת הדירות לא בונים גמדים קטנים בלילה. את הדירות בונים עובדים מקצועיים שרגליהם על הקרקע. וכשיש צורך בהרבה דירות צריך הרבה עובדים", אמר. למרות זאת, הדגיש כי הזינוק בבתי אב אינו מאפשר למדינה להמשיך בתכנון ושיווק קרקע איטי יותר מקצב גידול האוכלוסייה.

לדבריו ,"אם המתכננים, רשות מקרקעי ישראל והממשלה לא יתאימו את התכנון לזינוק המתמשך במספר בתי האב, ההיסטוריה תשפוט אותם כאלה שדחפו בתוך עשור חלק גדול ממעמד הביניים אל מתחת לקו העוני. לא יהיה פתרון למשבר הדיור אם השוק לא יוצף בקרקע מתוכננת".

אשר להתחדשות עירונית אמר: "בלי התחדשות עירונית מסיבית לא נראה שינוי ממשי בשוק. אני מבין את הרגישות בהתנהלות מול ראשי הערים, אבל לא יכול להיות שקבוצה של 10 ראשי ערים תחזיק את כל שוק הדיור במקום רגיש. ראשי הערים הם חסמים, ואותי לימדו שחסמים אפשר וצריך להסיר. על הממשלה להציב בפני ראשי הערים שתי אפשרויות ברורות: שתפו פעולה או שתאבדו סמכויות; תנו היתרים לפרויקטים של התחדשות עירונית, או שהממשלה תעשה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully