וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על ההסכם להבאת הפועלים מסין: "התשלום על העובדים ייקר את הדירות"

26.4.2017 / 9:32

גורמים בענף כוח אדם מותחים ביקורת על סעיפי התשלום בהסכם של המדינה עם הממשל הסיני: "המעסיק הישראלי ישלם 3,000 דולר על עובד - זה יתגלגל לזוגות הצעירים". על כך שהפועלים לא ישלמו תיווך: "הם משלמים 1,000 דולר, הכשירו את השרץ בצורה פורמלית"

אתר בנייה סמוך למבנה בו שוכן גן דניאל, מרכז תל אביב. 23 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
אתר בנייה סמוך למבנה בו שוכן גן דניאל, מרכז תל אביב. 23 בפברואר 2017/ראובן קסטרו

השבוע אושררה חתימת ההסכם הבילטרלי להבאת אלפי עובדי בנייה מסין לישראל. אחת המטרות שלו הייתה ליצור מערך פורמלי להגעתם, ללא הצורך במתווכים כפי שהיה נהוג עד כה. למעשה ציינו במשרדי האוצר והבינוי כי ההסכם נחתם תוך שיתוף פעולה של שתי המדינות במאבק למניעת גביית דמי תיווך ביתר, באופן בלתי חוקי מהעובדים.

בפועל, על פי ההסכם העובדים הסיניים ישלמו להתאחדות הקבלנים הסינית תשלום אשר "לא יעלה על 3,677 שקל" (כלומר כ-1,000 דולר). בנוסף, ישלמו המעסיקים הישראלים עבור כל עובד סך של 600 דולר לשנה (50 דולר בחודש). מאחר שכל עובד ישהה בישראל 5 שנים, הסכום הכולל עומד על כ-3,000 דולר.

גורמים בענף כוח האדם טוענים כי תשלומים אלה יתגלגלו בסופו של דבר אל הזוגות הצעירים חסרי הדירה ויובילו לעליות מחירים. לדברי יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם בלשכת המסחר, אלדד ניצן, המעסיקים הישראלים יצטרכו לשאת בתשלומים נוספים כגון פרסום בסין על העבודה בישראל, אגרות בחינה מקצועיות, בדיקה רפואית ושכפול מסמכים - דבר המתבטא בתוספת של 300-500 דולר (תלוי בעובד).

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מברכים אך מזהירים

"אנו מברכים על ההסכם להבאת עובדים מסין לענף הבנייה בישראל, אך יחד עם זאת סעיף התשלומים שבו גרוע ויפגע בזוגות הצעירים", אומר ניצן, "במשך שנים עצרו את הבאתם לישראל של פועלי בניין מקצועיים מסין, עקב תופעת העמלות שנגבו מהם, לכאורה; ועכשיו מכשירים את השרץ הזה בצורה פורמלית".

לדבריו, "במסגרת ההסכם כל עובד סיני יאלץ לשלם לאיגוד הקבלנים הסיני כ-1,000 דולר על הגעתו לישראל, ובנוסף החברות הישראליות יצטרכו לשלם בגין כל עובד כ-3,500 דולר בממוצע שיתפרסו על פני 5 שנים. כלל התשלומים האלו המסתכמים ב-70 מיליון דולר (יגיעו לארץ 20 אלף עובדים), יגולגלו על הזוגות הצעירים ויביאו לייקור הדירות".

לטענת ניצן, מדובר בפרדוקס: "מצד אחד, המדינה מביאה פועלים על מנת להוריד את התשומות על הבנייה ולגרום לירידת מחירים; מצד שני, התשלומים הגבוהים לאיגוד הקבלנים הסיני, שיתווספו למיסוי הכבד גם כך הכרוך בהעסקת עובדים זרים בבניין, יגרמו לפעולה הופכית וייקרו את הדירות. כמו תמיד, מי שייפגע יהיו לא הקבלנים הגדולים אלא הזוגות הצעירים המחכים מזה שנים לירידת המחירים".

נזכיר כי במסגרת ההסכם הקיבוצי של עובדי הבנייה הסיני, עובד סיני ישתכר שכר בסיס בגובה של 6,685 שקל בחודש עבור יום עבודה של 8 שעות (211 שעות בחודש). יחד עם תשלומי פנסיה יעמוד השכר החודשי על כ-7,395 שקל בחודש. בנוסף, יקבלו העובדים תשלומים נוספים עבור נסיעות, ביטוח רפואי ומגורים בסכום כולל של כ-1,800 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully