וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי רמת אביב נגד הרכבת הקלה: "פגיעה בלב שכונת מגורים"

25.4.2017 / 16:26

מאות הגישו התנגדות למעבר תוואי הרכבת הקלה בשכונה היוקרתית בצפון תל אביב, שלטענתם יפלג את חלקה הצפוני והדרומי ויוביל לפגיעה בתנועת כלי רכב והולכי רגל

רמת אביב תל אביב ת"א. צילום מסך
שכונת רמת אביב/צילום מסך

תושבי שכונת רמת אביב בצפון תל אביב הגישו לוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) את התנגדותם למעבר מקטע הרכבת הקלה בתוך השכונה. את ההתנגדות הגישו באמצעות עוה"ד ענת בירן וורד מאירוביץ סייג, והיום (שלישי) התקיים דיון בהתנגדויות בירושלים.

לקריאה נוספת:
990 אלף שקל לדירה במרכז הארץ: הושלם מכרז ענק של מחיר למשתכן בראשל"צ
בלי דמי תיווך, עם פנסיה: זה מה שירוויחו פועלי הבניין הסינים בישראל
הפרויקט של תשובה בדרום ת"א: עלייה של כ-30% במחירים תוך שנתיים וחצי

התושבים טוענים כי התוואי כפי שהוא מתוכנן גורם לפגיעה קשה במרקם השכונה, תוך פילוגה באמצעות הפרדה ממשית בין חלקה הצפוני לחלקה הדרומי, פגיעה בתנועת כלי הרכב והולכי הרגל, בין היתר באמצעות ביטול מעבר חצייה מרכזי, ביטול פניות לכלי רכב, ביטול נתיבי תחבורה, ביטול חניות ברחובות, יצירת עומסים ועוד.

עוד חוששים התושבים ממטרדים במהלך הבנייה, על רקע העובדה שהמקטע של הרכבת הקלה סומן בתסקיר ההשפעה על הסביבה כאזור המטרד הגבוה ביותר. לטענתם, הוחלט להעביר את תוואי הרכבת הקלה ללב ליבה של שכונת המגורים, וזאת מבלי שקולם יישמע וללא נימוק מניח את הדעת, והם מתריעים מפני חסימות דרכים, פקקים וכו'.

לדברי עו"ד בירן, "לאחר ההחלטה על קידום הקו בלב ליבה של השכונה, הרי שלכל הפחות היו אמורים להתחשב באופן מקסימלי במאפיינים המיוחדים של השכונה ובאיכות החיים של תושביה. אלא ששיקולים חשובים אלו זכו להתעלמות מוחלטת, והחלופה שנבחרה לביצוע התוואי היא החלופה הפוגעת ביותר".

"העבודות עלולות לאמלל את חיי התושבים"

מדובר בחלופה של שיקוע התחנה בצומת הרחובות נמיר-אינשטיין, אשר מחייב יצירת חפיר עצום לצורך הנחת תשתיות, ומצדיו חומות גבוהות בתוך שכונת המגורים בגובה של כ-24 מטר. "חפיר זה, מלבד ההשפעות הקשות הקבועות שלו, גורר אחריו עבודות עצומות בתקופת הביניים, באופן שעלול לאמלל את חיי התושבים", מסבירה בירן.

לדבריה, "אחד הפתרונות המפורטים בתסקיר ההשפעה על הסביבה למקטע זה הוא מתן אפשרות לדיירים להתפנות לבתי מלון בשעות הלילה. אלא שפתרונות אלו כלל לא הוכרעו במסגרת התכנית, והן יוכרעו בשלב מאוחר יותר בו שוב קולם של התושבים לא ישמע".

לפיכך מבקשים התושבים מהוועדה לשקול מחדש את העברתו של המקטע בשכונתם. לדבריהם, "לכל הפחות יש ליישם את המקטע הרלוונטי בחלופה של מנהור מלא ברחובות אינשטיין ולבנון, ולחילופין המשכו במנהרה מתחת לאוניברסיטת תל אביב; או לבחון חלופה פוגענית פחות מזו שמקודמת".

לדברי בירן, "בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה, על תכנית לתשתיות לאומיות להיות מלווה בתסקיר השפעה על הסביבה. במקרה של רמת אביב, אמנם בוצע תסקיר - אבל לא ברור מהן ההנחיות שניתנו לעריכתו, והאם התקיים דיון בממצאיו בפני הות"ל טרם העברת התכנית להשגות הציבור".

עוד הוסיפה כי "בכל מקרה מהתסקיר עולה כי שיקולים מהותיים ביותר בדבר ההשפעה על תפקוד השכונה ואיכות חיי התושבים לא נבחנו. אין זה מתקבל על הדעת שתכנית בעלת השלכות כה מהותיות תקודם מבלי שהדברים יבחנו באופן היסודי ביותר, ויתקיים לגביהם דיון מעמיק טרם העברתו להשגות הציבור".

מחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) המפעילה את הרכבת הקלה נמסר בתגובה: "במקביל לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה, משרד התחבורה ונת"ע מקדמים את תכנון הקו הסגול והקו הירוק, אשר ישרתו מיליוני תושבים ובהם אלפי סטודנטים הלומדים באוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת תל אביב ומוקדי ביקוש נוספים.

"מלבד הנגישות היעילה והמהירה, הקווים יפחיתו את זיהום האוויר והרעש וישפרו את איכות החיים של מאות אלפי תושבים בתל אביב ובגוש דן. אנו מודעים לחשש ולחוסר הוודאות של חלק מהתושבים, ונפעל ככל שניתן על מנת להפיג את אותן חששות; אך בד בבד, נמשיך במקצועיות ובנחישות להביא לעידן תחבורתי חדש באמצעות הקמת מערכת הסעת המונים המשלבת רכבות קלות בנסיעה תת קרקעית ועילית, בדומה לערים מפותחות בעולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully