וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצאתם לחופשה בפסח ופרצו לבית שלכם? כך תפעלו

עו"ד ורד כהן ורענן בר-און

10.4.2017 / 0:33

חופשת החג בעיצומה, ורבים מכם ודאי יוצאים לנפוש. אבל מה קורה כאשר אתם חוזרים מהחופש ומגלים שביתכם או בית העסק שלכם נפרץ? יש מה לעשות. מדריך

אילוסטרציה פריצה לבית. ShutterStock
אילוסטרציה פריצה לבית/ShutterStock

חופשת חג הפסח בעיצומה, וישראלים רבים יוצאים לנפוש בארץ או בחו"ל. אבל מה קורה כאשר אתם חוזרים מהחופשה ולמרבה הצער גיליתם שביתכם או בית העסק שלכם נפרץ? יש מספר דרכים להתמודד עם המצב.

אל תיכנסו

אם חזרתם לביתכם (או לבית העסק) ומצאתם אותו פרוץ - אל תיכנסו, במיוחד אם יש חשד שהפורץ עדיין בתוך הבית (למשל אם נשמעים רעשים או סימנים אחרים המעידים על נוכחות בבית). התקשרו מיד למשטרה ואל תיקחו סיכון. הניסיון מלמד שבמקרים רבים, "פגישות" עם הפורצים הסתיימו בגילויי אלימות ונזק פיזי. גם אם ברור שהפריצה הסתיימה והגנבים עזבו את המקום, כניסה למקום הפריצה עלולה לשבש את הראיות שהמשטרה תמצא שם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אל תגעו

למרות הפיתוי הגדול לסדר לאלתר את התוהו ובוהו שהותירו הפורצים בביתכם ולבצע ניקיון יסודי בבית - אל תגעו בדבר. יש לאפשר למשטרה (מז"פ) ליטול טביעות אצבעות וראיות אחרות, שאולי נמצאות בזירה. רק לאחר שהמשטרה תעשה את עבודתה, תתפנו לסדר ולנקות את הבלגן.

דווחו למשטרה

רבים מעדיפים שלא לפנות למשטרה, מתוך הנחה שממילא אין לה מספיק כוח אדם ותקציב להתחקות אחר עקבותיהם של הפורצים ולאתר את הרכוש הגנוב. זו טעות. מחובתכם לדווח על כך. מעבר לחובה זאת, מיד עם גילוי הנזק – זכרו שאישור הגשת תלונה במשטרה הוא אחד המסמכים הנדרשים על ידי חברות הביטוח.

במסגרת הדיווח למשטרה וגביית העדות, תישאלו לעניין חפצים החסרים בבית. הקפידו לציין, ודאגו שתשובתכם תירשם, כי טרם ערכתם בדיקה מעמיקה לעניין החפצים החסרים, וכי בשלב זה אתם מוסרים עדות חלקית בנושא.

דווחו לחברת הביטוח

עם גילוי הנזק יש לדווח באופן מיידי לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח על הפריצה, ולקבל הנחיות להמשך הטיפול. בהמשך תתבקשו למלא טופס הודעה ותביעה פוליסת רכוש - בתי עסק ודירה, ולהעבירו לחברת הביטוח בצירוף המסמכים הרלבנטיים הנקובים בטופס.

צלמו וערכו רשימה מסודרת

צלמו כמה שיותר תמונות המתעדות את הבית, הנזק, הבלגן, ההרס. אל תסמכו על תמונות שתצלם המשטרה (או נציגה הזריז של חברת הביטוח). רוב הסיכויים שהמשטרה תבצע צילומים נקודתיים בלבד, אם בכלל. כמו כן, ערכו רשימה מפורטת שתכלול שני חלקים: רשימת החפצים החסרים, ורשימה של כל עבודות התיקון שיש לבצע בעקבות הפריצה. כך למשל, אם הפורצים שברו ארון, ריצוף או חלונות - הדבר מחייב תיקון מעבר לפיצוי בגין הפריטים שנגנבו.

ניתן להיעזר ברשימת תכולה שהוכנה בעת עריכת הפוליסה על ידי סוקר מטעם חברת הביטוח. עליכם להקפיד על עריכת רשימה מפורטת ביותר, כדי למנוע תוספות ושינויים ברשימת החוסרים בשלבים מאוחרים יותר. חברות הביטוח אינן ששות לפצות מבוטחים ש"נזכרו" בשלב מאוחר יותר בפריטים שנגנבו.

הצטיידו במסמכים

היעזרו בפוליסת הביטוח שקיבלתם בעת רכישת הביטוח, וכן בכל המסמכים הנלווים (למשל דו"ח סוקר לפיו בוטחה התכולה). הפוליסה כוללת רשימה של חפצים המכוסים על ידי חברת הביטוח. ברשימה זו אמור להופיע התיאור המדויק של מכשירים חשמליים, תכשיטים, דגמים מיוחדים של ציוד ועוד. הכינו תיק מסמכים הרלבנטיים לטיפול בתוצאות הפריצה. בכלל כך, אישור הגשת התלונה במשטרה, המציין את מספר האירוע (פ.א.), אותו יש לציין בכל פניה למשטרה בעניין התקדמות החקירה.

אל תזרקו דבר ללא אישור

הפורצים הרסו את מערכת האזעקה? שברו גלאים? השחיתו את המנעול? חתכו והפרידו את דפנות הכספת? אל תזרקו את הפריטים הללו ללא קבלת אישור המשטרה/חברת הביטוח לכך. גם אם נבדקו טביעות אצבעות, עדיין רוב הסיכויים שתתבקשו להציג את הפריטים ההרוסים בפני נציג חברת הביטוח. זו תרצה לבדוק את המנעול השבור, קופסת האזעקה, הכספת הפרוצה וכן הלאה, ורק לאחר מכן תאשר לכם להשליכם.

החליפו מנעולים והתקינו מערכת אזעקה חדשה

מעשה הפריצה יספק לכם שלל סידורים, וחובה להמצאת שלל מסמכים, כדי להתמודד עם תוצאותיו. ואולם, הדחוף ביותר, לפני הכל, כמשימה ראשונה, יש לדאוג להחלפת המנעולים בבית, כמו גם להתקין את מערכת האזעקה.

תאמו בדיקה על ידי שמאי הביטוח

חברת הביטוח תשלח שמאי לביתכם לצורך בדיקה והערכה של הנזק. תיאום מוקדם ככל הניתן יאפשר את התחלת הטיפול בפיצוי, ועולה בקנה אחד עם רצונה של חברת הביטוח לבדוק את המקום מוקדם ככל הניתן. לאחר קבלת דו"ח השמאי והמסמכים אותם התבקשתם להעביר – תיבדק זכאותכם לקבלת פיצוי והיקף הפיצוי בהתאם לתנאי הפוליסה.

התמקחו עם חברת הביטוח

לעתים, חברת הביטוח תנסה להעלות טענות מדוע לא מגיע פיצוי כלשהו מטעם כזה או אחר. בין היתר מהסיבה, כאילו לא הופעלו ההגנות הקבועות בפוליסה על מנת לשמור על הנכס המבוטח, כדוגמת אזעקה. אינכם חייבים לקבל את עמדת חברת הביטוח כפשוטה, כי אם לנסות לשנות את קביעתה, ובמקרה הרע – לנקוט בהליך משפטי נגדה.

בנוסף, גם אם חברת הביטוח מכירה בחובתה לשלם, הרי באופן טבעי תנסה חברת הביטוח להקטין ככל הניתן את הערכת הנזק שנגרם לכם, על מנת להקטין את הסכום שישולם לכם. גם כאן - אין מדובר ב"ראה וקדש". אם חברת הביטוח מציעה לכם פיצוי כספי בהסתמך על הערכה כספית שלדעתכם אינה ריאלית, התמקחו! הגישו מספר הצעות מחיר ריאליות של בעלי מקצוע שונים, במסגרתן יפורטו העבודות אותן יש לבצע ועלותן הכוללת.

והכי חשוב - הישארו רגועים

נכון. קל לומר, קשה לבצע. ועדיין – למרות מפח הנפש והלחץ, המובנים מאוד, יש להקפיד להירגע ולהיכנס לפרופורציות. יש צרות גדולות יותר, ותמיד יש לשמוח על פגיעה ברכוש ולא על פגיעה בנפש. יש לתת את הדעת על תופעת חרדה אצל ילדים שנחשפו לאירוע ולטפל בכך בהתאם. עצם עמידתכם באופן רגוע, וטיפול בבעיה באופן ענייני - משפיעים לטובה גם על הילדים ומשרים עליהם תחושת ביטחון.

הכותבים הם עורכי דין במשרד עוה"ד ורד כהן ורענן בר-און העוסק בתחום הליטיגציה, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין כולל רשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully