וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב לי בקיבוץ: היישובים שקולטים משפחות שרוצות לעבור לנגב והגליל

14.3.2017 / 16:40

מחירי הדירות לצד הביקוש הקשיח במרכז מובילים רוכשים לשקול אפשרות לעבור לפריפריה. לקראת יריד המגורים השנתי של תנועת אור לקידום הנגב והגליל שייפתח מחרתיים, בדקנו אילו יישובים קולטים משפחות - ממושב אקולוגי בערבה ועד לקיבוץ מתחדש בירדן

קיבוץ יהל. תנועת אור,
קיבוץ יהל. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

מחירי הדירות הגבוהים באזורי הביקוש, גורמים לזוגות צעירים ולמשפחות בתחילת דרכן לחשוב פעמיים בטרם רכישת דירה. אחת האפשרויות שעומדות בפניהם היא מעבר לפריפריה - יישובי הנגב והגליל ליתר דיוק - שם ניתן לרכוש דירות במחירים סבירים ביחס לאזור מרכז הארץ. מי שמעוניין לבצע מעבר משמעותי כזה צריך לקחת בחשבון משתנים נוספים, כגון אפשרויות תעסוקה, נגישות תחבורתית וקירבה לבני המשפחה.

אבל אם שואלים את רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור שעורכת זו השנה השלישית את יריד המגורים השנתי של הנגב והגליל, כיום ישנה מגמה הדרגתית של הגירה שלילית מהערים הגדולות, חלקן גם לנגב ולגליל. "הרצון לעבור אל מחוץ לתל אביב עולה בכל שנה", טוען פלמר בשיחה עם וואלה! NEWS, "מדובר במגמה שלדעתנו רק תגדל". ואכן, נתונים שפרסמה בתחילת השנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מציגים הגירה שלילית מהערים הגדולות.

לקראת פתיחת היריד לציבור הרחב ביום חמישי הקרוב, שבו ייקחו חלק נציגים של 23 יישובים, מושבים, קיבוצים דתיים וחילוניים וקהילות עירוניות מהנגב והגליל, בדקנו אילו יישובים אטרקטיביים למעבר משמעותי כזה, שמציעים מודלים מיוחדים למגורים. "הציבור הישראלי מחפש מודלים חדשים למגורים בקהילות חדשות, וגם היישובים בנגב ובגליל רואים את השינוי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

קיבוץ גשר, עמק הירדן

קיבוץ גשר המתחדש נוסד ב-1939 בידי גרעין של ילידי הארץ, מדריכי הנוער העובד ונוער עולה. במלחמת העצמאות עמד בחזית נגד הפולשים העיראקים והלגיון הירדני. המשק נהרס אך לא נעזב, ולאחר המלחמה נבנה מחדש במיקומו הנוכחי. בשנותיו הראשונות קלט הקיבוץ עולים ממגוון ארצות באירופה ומגרעיני נח"ל. מקור השם בשלושת גשרי הירדן הסמוכים: הרומי, הבריטי והרכבת.

כיום הקיבוץ נמצא בתהליכי הפרטה. עם זאת, הוא משמר את ערכי השיתוף והעזרה ההדדית בעיקר בתרבות הפנאי, החינוך והבריאות. מדובר בקיבוץ חילוני, שכולל מגוון ענפי חקלאות כמו גידולי שדה, מטעים, רפת, לול ומדגה; לצד מפעל ומחצבות גבס, תעשיות מגנטים וענפי תיירות ויזמות פרטית.

הקיבוץ קולט משפחות חדשות לחברות בעצמאות כלכלית. הוא ממוקם בקרבת אזורי תעשייה ומרכזים עסקיים דוגמת צמח, טבריה, בית שאן ואזור תעשייה אלון תבור. כיום חלק מתושביו עובדים בתוכו וחלק מחוצה לו. גם תחום התיירות בקיבוץ מפותח - למשל "חצר גשר הישנה" הוא מוזיאון ומרכז מבקרים המשמר את ההיסטוריה של הקיבוץ.

כיום ישנם בתים הקיימים בקיבוץ המיועדים לשיפוץ ולמכירה, ובנוסף יש הרחבה. על המשפחות לעמוד בתנאי הקבלה, בהם ועדת קבלה יישובית, אבחון חברתי והצבעה של חברי הקיבוץ. כמו כן, ישנן אפשרויות לשכירות בקיבוץ למטרות קליטה בלבד.

קיבוץ גשר. תנועת אור,
קיבוץ גשר. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

קיבוץ לביא, הגליל התחתון

קיבוץ לביא הוא קיבוץ דתי לאומי שיתופי, המשתייך למועצה האזורית גליל תחתון. הוא הוקם ב-1949 על ידי צעירים עולים חברי בח"ד (ברית חלוצים דתיים) מאנגליה. בקיבוץ ממוקם מלון לביא המשרת אוכלוסייה דתית מהארץ וחו"ל.

הענפים העיקריים הם גידולי חקלאות שונים כגון מטע, גידולי שדה, רפת ולולים; לצד נגריה המייצרת ריהוט לבתי כנסת ומפעל מוגן בשם "יריעות". בקיבוץ נמצא בית ספר יסודי אזורי "יד ששון" וחיים בו כ-700 תושבים.

הקליטה בקיבוץ לביא אפשרית במסלול לחברות מלאה. תהליך הקבלה כולל ראיונות, שנה במעמד "אורחות לקליטה" ושנה נוספת במעמד "מועמדות לחברות". בסיום התהליך תתקבל המשפחה לחברות לאחר הצבעה כללית.

קיבוץ לביא. תנועת אור,
קיבוץ לביא. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

קיבוץ משגב עם, אצבע הגליל

קיבוץ משגב עם הוא קיבוץ יזמי חקלאי שנוסד ב-1945, יום הצהרת בלפור, מול החרמון ומעל כפר גלעדי ועמק החולה על ידי הנוער העובד, הכשרת גבעת השלושה, הכשרת הפלמ"ח ובמהלך השנים גרעיני מחנות העולים והנוער העובד. כיום מדובר בקיבוץ מתחדש, הממשיך לשמור על חיי קהילה משותפים ומערכות שירותים פנימיים.

ענפי החקלאות בקיבוץ כוללים לולים, מטעים, גידולי שדה ובריכות דגים. אשר לאפשרויות תעסוקה באזור, ניתן להגיע תוך זמן קצר יחסית לגן תעשייה תל חיי, קריית שמונה ומפעלי הקיבוצים הסמוכים.

כיום קיימת בקיבוץ אפשרות לבניית צימר צמוד לבית בהרחבה עד 60 מ"ר, או "עסק פרטי" לעסקים (ללא רעש). מדובר במגרשים בגודל של 500-600 מ"ר או בתים קיימים המיועדים לשיפוץ בשטח של 80-120 מ"ר.

משגב עם. תנועת אור,
קיבוץ משגב עם. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

כפר רופין, בקעת בית שאן

כפר רופין הוא קיבוץ חילוני שהוקם ב-1938 על ידי קבוצת מסד - גרעין של צעירים מגרמניה ואוסטריה. מאז 2013 החלו חברי הקיבוץ לקבל עצמאות כלכלית. רוב תושבי הקיבוץ עובדים במקצועות חופשיים באזורי התעשייה הקרובים אלון תבור, פארק תעשייה צבאים וכן במוקדי התעסוקה בערים הקרובות בית שאן, עפולה, מגדל העמק ויוקנעם.

כפר רופין. תנועת אור,
כפר רופין. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

קיבוץ סופה, מועצה אזורית אשכול

קיבוץ סופה החל ב-1974 כהיאחזות נח"ל בפתחת רפיח שבצפון סיני, הוכרז כישוב קבע ב-1977 והוקם מחדש במקומו הנוכחי לאחר פינוי ימית ב-1982. משפחות שמעוניינות לגור בקיבוץ נכנסות ששנת מגורים ללא התחייבות, כאשר מי שרואה הזדמנות לקליטה עתידית עובר תהליך מול מכון אבחון.

בקיבוץ מתגוררות כיום כ-40 משפחות בעלות צביון חילוני במעמד של עצמאות כלכלית, במקביל לקיום ערבות הדדית. משפחות המעוניינות להמשיך בתהליך הקליטה, עוברות ועדת קבלה.

חברי סופה מקיימים אורח חיים קיבוצי שמתאפיין בחיי קהילה עשירים. עיקר ההכנסה מגיעה משותפות כלכלית בשני מפעלי תעשייה ותאגידים חקלאיים - פולישק תעשיות פלסטיקה וכימדע. בנוסף הקיבוץ שותף בשני תאגידי חקלאות המגדלים מטעים, פרדסים, אננס, מנגו, הדרים וגידולי שדה אחרים.

קיבוץ סופה. תנועת אור,
קיבוץ סופה. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

מושב כמהין, מועצה אזורית רמת נגב

מושב כמהין הוא מושב עובדים חילוני בתחום השיפוט של המועצה אזורית רמת נגב, בסמוך לשמורת הטבע חולות עגור. הוא נוסד ב-1988 על ידי 4 גרעיני נח"ל, תחילה בתור "מושבוץ" - שילוב של מושב וקיבוץ; וב-1992 שונה מעמדו למושב עובדים.

במושב מתגוררת קהילה מגובשת של כ-50 משפחות, עצמאיות מבחינה כלכלית, לכל אחת מהן חלקה של 70 דונם לחקלאות. שמו של המושב הוא על שם פטריית הכמהין הגדלה באזור. משפחות המעוניינות להתגורר במושב צריכות לקחת בחשבון שמדובר בחיים קהילה מרוחקת ממרכז עירוני, והן לא חייבות לעסוק בחקלאות. עם זאת, מי שמעוניין לעסוק בתחום זה יקבל 70 דונם אדמה ומים.

חלק מהמשפחות בעלות משק חקלאי העוסקות ומתפרנסות מחקלאות. החלק האחר עובד בעבודות שונות מחוץ לישוב. ענפי יצור בישוב הם ייצוא עגבניות שרי, פרחים, פלפלים ותבלינים. מרבית המשפחות מתפרנסות מחקלאות או משילוב של חקלאות ועבודה במקצועות חופשיים באזורי התעשייה באר שבע, שדרות, רמת בקע וירוחם.

המעבר לכמהין מותנה בתהליך קבלה הנמשך כשנה וכולל מגורים בשכירות בשלב הראשון. בשנת הקליטה תגור המשפחה בשכירות, ולאחר הקבלה לחברות במושב תחל המשפחה בבניית בית הקבע.

כמהין. תנועת אור,
מושב כמהין. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

מושב באר מילכה, מועצה אזורית רמת נגב

באר מילכה הוא מושב אקולוגי חילוני שהוקם על ידי תנועת אור במועצה האזורית רמת נגב, בלב שמורת טבע, בנקודת המפגש של נחל לבן עם נחל ניצנה. התפתחות הגרעין של תנועת בני המושבים החלה ב-2001, ושנה לאחר מכן התארגנה הקבוצה במושב כמהין הסמוך והחל בהכשרת הקרקע.

ב-2006 נוסד המושב שנקרא על שם הבאר העתיקה הסמוכה לו, הנקראת בערבית "ביר-מלגה" או "ביר-מלקה". הוא קולט אליו משפחות צעירות אוהבות טבע, עם ראש פתוח ויזמות וכיום מתוכנן שיווק של מגרשים לבנייה עצמית, כאשר המתיישב מחויב להתחיל בנייה תוך 9 חודשים מרגע קבלתו לחברות ולסיימה תוך 3 שנים. צריך לזכור שהמושב מתאפיין בסגנון בנייה ייחודי: אקולוגי, בוץ, עץ, מסורתי ועוד.

במושב ניתן לבנות בית על שטח של דונם, עם אופציה להוספת צימר או משרד. ישנה גם אפשרות לשכור בתים או לרכוש נכס יד שנייה. הקבלה לחברות מותנית בוועדת קבלה.

באר מילכה באר מלכה. תנועת אור,
מושב באר מילכה. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

קיבוץ יהל, הערבה

קיבוץ יהל נמצא בערבה, כ-45 דקות נסיעה מאילת, בתחום המועצה האזורית חבל אילות. הוא נוסד ב-1976, והיה הישוב הראשון שהקימה התנועה ליהדות מתקדמת בישראל. שמו לקוח מתוך ספר איוב "אם אראה אור כי יהל וירח יקר הולך". אוכלוסיית הקיבוץ מונה כ-80 משפחות בעלות צביון מעורב של רפורמיים וחילוניים.

מדובר בקיבוץ מתחדש, שבו ניתן להיות חברים מלאים או תושבים בהרחבה, שיכולים גם הם להיות חברי קיבוץ. ביהל מתקיימת קהילה שמטפחת ערכים של שוויון מוחלט בין המינים, פעילות צדקה, תיקון עולם ויהדות מרצון תוך הדגשת החגים והמסורת היהודית. המשפחות החדשות שנקלטות יכולות לבנות את ביתן בשכונת ההרחבה במסגרת של בנייה עצמית (בנה ביתך), ובמקביל לשכור מגורים זמניים בקיבוץ; או לחילופין לרכוש בתי קיבוץ ולשפצם.

אפשרויות המגורים בקיבוץ יהל כוללות רכישת בית קיבוץ ושיפוצו, קניית מגרש לבנייה עצמית ובחירת דגם בשיטת בנה ביתך. תהליך הקליטה נמשך כשנה וכולל ועדת קבלה חיצונית.

קיבוץ יהל. תנועת אור,
קיבוץ יהל. צילום באדיבות תנועת אור/תנועת אור

יריד המגורים השנתי של תנועת אור לקידום הנגב והגליל יערך ביום חמישי הקרוב בבית המועצה לישראל יפה בתל אביב בשעה 19:00 בערב. הכניסה ללא תשלום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully