וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

23,000 הדירות בתעש השרון יתוכננו רק לאחר טיהור הקרקע

1.3.2017 / 12:44

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית קיבלה את עמדת עמותת אדם טבע ודין וקבעה כי התוכנית לבנייה מתעש רמת השרון לא תצא לפועל ללא טיהו הקרקע מהזיהום שהותירו המפעלים במקום

בנייה בפתח תקווה, יולי 2016. ראובן קסטרו
בנייה בפתח תקווה, יולי 2016/ראובן קסטרו

אחת מתוכניות הבנייה המשמעותיות והגדולות ביותר בישראל קיבלה אתמול אור ירוק – וגם הישג ירוק בצידה: תכנית תעש רמת השרון, הכוללת 23 אלף יחידות דיור שיוקמו בשטחן של רמת השרון, הוד השרון והרצליה על פני כ-7,500 דונם אושרה במועצה הארצית לתכנון ובנייה אולם לאחר מאבק סביבתי שנמשך שנים הוחלט כי הקרקע המזוהמת במקום תטוהר בטרם הכנת התוכניות המפורטות במתחם.

תכנית המתאר הגדולה משתרעת על פני עתודת קרקע חשובה במרכז הארץ, אולם במשך שנים רבות ניצב המתחם במרכזו של מאבק סביבתי, עקב זיהום ממושך שנגרם בקרקע ובמי התהום כתוצאה מפעילותם של מפעלי תעש משך שנים רבות. אמש פרסמה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית את החלטתה בנושא, בה הוחלט לאמץ ברובה את עמדת עמותת "אדם טבע ודין" - וקבעה כי ביצוע טיהור הקרקע יהיה תנאי לאישור התוכנית המפורטת וכי סקר זיהום של כל שטח המתחם יושלם לפני תחילת מעשה התכנון המפורט לבנייה.

כמו כן קובעת הועדה כי אם ישנו מוקד זיהום מחוץ לתחום התכנית יהיה על המדינה לפעול לטיהורו כתנאי לאישור התכנית המפורטת. עוד נקבע כי הכנת תסקיר השפעה על הסביבה תהיה תנאי להפקדת כל אחת מן התכניות המפורטות במקום. הוועדה ממליצה בהחלטתה על תחילת טיהור מוקדי הזיהום בלי קשר להליך התכנוני, ולצורך כך גם קובעת שניתן יהיה להתחיל לבצע את טיהור הקרקע בטרם אישור התכניות המפורטות לבנייה.

כבר בשנת 2010 קבע בית המשפט העליון בעתירה משותפת שהגישו "אדם טבע ודין" ותושבי השרון כי מוסדות התכנון ידונו בתוכניות הבניה בקרקעות תעש ובצורך לקיים סקר קרקע כתנאי להמשך קידום תכניות המגורים במקום. החלטת העליון היתה כאמור חלק ממאבק סביבתי ממושך שהתנהל קודם לכן גם בבית המשפט החוזי, שקיבל בשנת 2009 את עמדת העמותה וקבע כי סקר קרקע יהיה תנאי להפקדת התוכנית – אולם המדינה ערערה על ההחלטה בזמנו.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין' בירך על ההחלטה הנוכחית וציין כי "ההחלטה שהתקבלה היא מודל לכל יתר המאבקים על הקרקעות המזוהמות בישראל. בתום שמונה שנות מאבק המועצה הארצית קיבלה החלטה אמיצה שמעמידה את ההגנה על בריאות הציבור ועל הסביבה בראש כל הליך תכנוני".

ברכה ציין כי "זוהי החלטה תקדימית של מוסד תכנון ואילו החלטות דומות היו מתקבלות גם במתחמי אפולוניה ותל-השומר לא היינו נאלצים לפנות לבג"צ. אני קורא לשר האוצר הממונה על התכנון ללמוד את החלטת המועצה הארצית ולהנחות את הוותמ"ל לפעול בהתאם, על מנת להבטיח את בריאות ואת איכות חייהם של תושבי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully