וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

22 מתוך 50 חברות המעסיקות מנופאים נחקרות

2.2.2017 / 9:52

בדיון מיוחד שהתקיים אתמול בכנסת נחשף כי נכון להיום מנוהלות חקירות נגד כמחצית מהחברות המעסיקות מנופאים. בין הנוכחים נכח מנופאי שסיפר: "ראיתי את המוות בעיניים, אבל כל מה שעניין את המנהל זה כאב הראש שיהיה לו בגלל החקירה"

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: שניר דבוש

27 תיקי חקירות, כנגד 22 חברות מתוך 50 חברות המעסיקות מנופאים, מתנהלים כיום בחשד להפרת תנאי העבודה והבטיחות בענף הבניין. הנתון המדאיג הזה נחשף בדיון מיוחד שהתקיים אתמול בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, על רקע מחאתם של מאות מנופאים, שהודיעו כי יפסיקו את עבודתם לאלתר. מחאתם של המנופאים, המתנהלת מזה תקופה ארוכה, נוגעת לתנאי העסקתם, תנאי הבטיחות השוררים באתרי הבנייה - והעובדה כי המדינה אינה מפקחת כראוי על הנעשה בתחום.

במהלך הדיון, שהתקיים ביוזמת חברי הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), איל בן ראובן (המחנה הציוני), עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) ויו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר דובר ארגון מפעילי עגורן צריח, רועי ויינשטיין כי "240 מנופאים יורדים עכשיו מהמנופים ומספיקים לעבוד. אני חושש מההשלכות הקשות שיהיו על חברינו שנשארים לעבוד, וייאלצו לעשות זאת בתנאים קשים ובשעות בלתי אפשריות עוד יותר. עם זאת, החלטנו להתנדב ולצאת לשטח כדי לצוד את כל אלה שמפירים את חוקי הבטיחות ומסכנים את החיים של כולנו, ולדווח עליהם. החיים שלנו ושל המשפחות שלנו שווים הרבה יותר מחוסר הטיפול של המערכות השונות שאנחנו זוכים לו".

בין הנוכחים בדיון היה גם המנופאי שגיא הלל, שסיפר כי "ביום חמישי האחרון ראיתי את המוות מול העיניים. התגלה סדק בבסיס המנוף בזמן שאני הייתי למעלה. אחרי שהצלחתי לחלץ את עצמי, כל מה שעניין את המנהל זה כאב הראש שעומד להיות לו עכשיו מהחקירה, הוא אפילו לא שאל לשלומי ולא הציע לי כוס מים. אני לא יודע אם אוכל לחזור לעבוד במקצוע הזה".

נוכח הביקורת החריפה כנגד המדינה, כנגד העובדה שאין פיקוח, אכיפה או הרתעה כנגד מפרי החוק, השיבה מנהלת מינהל אכיפה והסדרה במשרד העבודה והרווחה, יפה סולימני כי "השר החליט על צעדים שאמורים לשנות את הענף מהיסוד. במקביל אנחנו מנהלים 27 תיקי חקירות על הפרות ל-22 מתוך 50 חברות שמעסיקות מנופאים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אתר בנייה. ShutterStock
"אני לא יודע אם אוכל לחזור לעבוד במקצוע הזה"/ShutterStock

מנהל תחום הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, רן כהן, ציין כי בחודש הקרוב יתגבש נוהל משותף עם המרכז לשלטון מקומי על תגבור הפיקוח לתקינות מנופים והוסיף כי מעתה צווי הבטיחות יפורסמו באופן פומבי.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף, מתח אף הוא ביקורת חריפה על הרגולציה בנושא ואמר כי "התחום מוזנח ופרוץ לגמרי: תנאי העבודה ירודים ולא בטיחותיים, ההעסקה לא מוסדרת ואין פיקוח, עובדים שעות אינסופיות וגם השכר לא מדווח. בנוסף, אין תקינה מסודרת ולא יודעים כמה שנים אפשר להשתמש במנוף, וגם כשמתקנים עושים זאת פעמים רבות באופן לקוי". אלאלוף הוסיף כי "בנוסף, לא נבדקים תנאי מזג אוויר טרם עלייה למנוף והרבה רישיונות מזויפים מסתובבים בשטח. למנופאים אין קורסים והכשרות. גם טיפול הרשויות רשלני". ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) ציין מצדו כי הצעת חוק שלו להתקנת מדי רוח במנופים נדחתה על ידי הממשלה.

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר כי הוא מאוכזב מטיפול ההסתדרות בנושא. "המצוקות לא התחילו אתמול, מזמן הייתם צריכים להיות החלטיים ולאגד את המנופאים לכוח מאוחד וחזק". ח"כ אילן גילאון (מרצ) תהה: "מדוע המשא ומתן עם ההסתדרות אורך כבר למעלה משנה?". יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, יצחק מויאל, השיב: "המנופאים דורשים משכורת של 25 אלף שקלים בחודש, ואין לי אפשרות להשיג זאת עבורם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully